دیروز تعداد زیادی از متقاضیان فاز هشت مسکن مهر پردیس، مقابل بانک مرکزی تجمع کردند.
به گزارش سبا 724؛ نمایش طرح مسکن مهر دولت مهرورزی که زمانی به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح خانه‌دارکردن اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر، در بوق‌و‌کرنای دولت‌های نهم و دهم بود، دیگر دیدنی نیست، تا جایی که شنیدن تخلفات و کلاهبرداری‌هایی‌ که در این طرح به نام خانه‌دارکردن بی‌خانمان‌ها از سوی برخی تعاونی‌ها و حتی بانک‌ها صورت گرفته، گوشخراش شده است. تا امروز چند برابر بودجه عمرانی کشور، برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی مهر هزینه شده است اما هر سال که می‌گذرد، صدای اعتراض متقاضیان هم بالاتر می‌رود. دیگر مثل روز روشن است که نه‌تنها مسکن مهر، مردم را خانه‌‌دار نکرد بلکه بسیاری از آنها را از شهرهای جدید رانده و از کلانشهرها مانده کرده است؛ همان طرح مسکن مهری که حسن روحانی در توصیف آن گفته بود: «نمی‌شود وسط بیابان برای مردم خانه ساخت.» حالا کار به جایی رسیده که دست بسیاری از متقاضیان از همان خانه‌هایی هم که وسط برهوت ساخته شده، کوتاه است اما حالا دیگر موضوع، تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی نیست بلکه اصلی‌ترین مشکل، زیاده‌خواهی بانک‌ها، بذل‌و‌بخشش و کسب سود با پول متقاضیان مسکن مهر است که بسیاری از آنها هنوز رنگ آن چهاردیواری‌ها را هم ندیده‌اند.
شاید باورش سخت باشد؛  هنوز بالای 15 هزار نفر از متقاضیان مسکن مهر که اتفاقا خوش‌حسابی از خودشان نشان داده‌اند، یعنی، هم تا به امروز 36 میلیون و 600 هزار تومان خود را به حساب بانک مسکن ریخته‌اند و هم سود مشارکت را به بانک پرداخت می‌کنند، انتخاب واحد نکرده و نمی‌دانند قرار است خانه‌شان کجا و به چه شکل باشد ولی پول را تمام و کمال پرداخت کرده‌اند زیرا شرکت عمران شهرهای جدید با پیامکی به آنها اعلام کرده است اگر خوش‌حساب نباشید اصلا برای انتخاب واحد مسکونی از شما دعوت نخواهد شد.
به نوشته وقایع اتفاقیه، حالا متقاضیان معترض، چاره‌ای جز بالابردن صدای اعتراضشان ندارند؛ یک روز جلوی مجلس تجمع می‌کنند، روز دیگر جلوی وزارت راه یا شرکت عمران شهرهای جدید. دیروز هم از ساعت 10، تعداد زیادی از متقاضیان فاز هشت مسکن مهر پردیس، جلوی در اصلی بانک مرکزی جمع شده بودند. هرچند، نگهبان‌ها حتی اجازه توقف چند ثانیه‌ای آنها جلوی بانک مرکزی را ندادند چه برسد به آنکه اعتراض کنند و به قول خودشان: «آقایان بشنوند.» حتی ادبیات نگهبان‌ها هم متفاوت از تجمع‌های دیگر این متقاضیان بود و مثل یک اتفاق عادی و تکراری برخورد می‌کردند؛ حداقل ظاهرشان که این‌طور نشان می‌داد. آنها مدام به تجمع‌کنندگان می‌گفتند: «اینجا نایستید، فایده‌ای ندارد، بروید خانه‌هایتان.» خانمی از میان جمع گفت: «خانه‌مان را بدهید تا برویم؛ ما هم برای همین اینجا هستیم.» یکی از سربازها گفت: «این همه آمدید و اینجا تجمع کردید و علف زیر پایتان سبز شد، چه اتفاقی افتاد؟»
درددل‌های متقاضیان مسکن مهر
وقتی متوجه شدند خبرنگار هستم، انگار گوشی برای درددل‌هایشان پیدا کرده باشند. رفتیم آن طرف خیابان، روبه‌روی بانک مرکزی و گفتند و من گوش دادم: «از اول قرار ما این بود که 32 میلیون تومان در سه قسط پرداخت شود و بعد از 18 ماه که اقساط خود را پرداخت کردیم، واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیریم اما بدقولی‌ها از همان دوره احمدی‌نژاد آغاز شد.» «البته نه به این شدت» این جمله را آقایی که کمی عقب‌تر از ما ایستاده بود، گفت: «زمان احمدی‌نژاد، اسکلت ساختمان‌ها زده شد و پیشرفت کار، قابل ‌قبول بود. به نظر خود ما هم 18 ماهه امکان ساخت و تحویل این واحدها وجود نداشت اما از زمانی که آقای آخوندی آمد، کار خوابید.»
او در ادامه گفت: «ما نماینده گروهی هستیم که به این وضعیت اعتراض داریم چون قطعا سلایق 80 هزار نفر آدم مختلف است. تا‌به‌حال هم افراد مختلفی هماهنگی گروه‌های معترض را برعهده گرفته‌اند. ما به‌عنوان یک گروه لیدر از سال 91 شروع به اعتراض کردیم و همان‌طور که عرض کردم، از سال 91 خلف وعده‌ها در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی مهر شروع شده بود اما در دو، سه سال گذشته، وضعیت بسیار بدتر شده است.» خانمی گفت: «پول‌ها را کامل از مردم گرفتند و آن 32 میلیون تومانی که قرار بود در سه قسط پرداخت شده و بعد از آن مسکن مهر به ما تحویل داده شود، شد 36 تا 50 میلیون تومان. حالا رسیده است به 59 تا 60 میلیون تومان به اضافه 40 میلیون تومان وام؛ 32 میلیون نقد به اضافه 25 میلیون تومان وام و تحویل نهایی مسکن در مدت 18 ماه به این وضعیت رسیده.» وام را خودتان پیشنهاد دادید؟ «نه! درخواست افزایش وام مسکن هم درخواست خود آقایان بود. از سال 91، خلف وعده‌ها شروع شد که موجب ضرر و زیان شد. اجازه دهید برای شما مثالی بزنم؛ فاز هشت مسکن مهر پردیس قرار بوده در مدت 18 ماه به مردم تحویل داده شود و در تبلیغاتی هم که از همان ابتدا در سایت گذاشته بودند، نوشته بودند این واحدها فول امکانات است اما نگاه که می‌کردی، رادیاتور، پکیج شوفاژ و بسیاری از امکانات از این دست را حذف کرده و گفتند هرکس خواست، خودش تهیه کند.»
قراردادهای اجاره‌ای به جای سند ملکی
«شرکت عمران و شهرهای جدید حتی درباره قراردادها هم با ما سر ناسازگاری گذاشت. انگار همه اتفاق‌ها از همان اول، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که ما کمبود نقدینگی بانک مسکن را جبران کنیم. ازسوی‌دیگر، اینها قرارداد ملکی بسته بودند که حالا شده است اجاره 99 ساله.» آنها می‌گفتند: «در این 18 ماه که مردم، انتظار تحویل مسکنشان را کشیدند، بانک مسکن هم از این فرصت استفاده کرد و 25 میلیون تومان در سال 91 وام داد و از طرفی برای این پروسه، 18 ماه زمان ساخت؛ سودی به این وام تعلق گرفت که مربوط به بانک مسکن است و متقاضی باید پرداخت کند؛ البته وام به مردم داده نشد و به شرکت عمران و شهرهای جدید داده شد و آنها مبالغ را جدا از اختلاس‌هایی که طبیعی شده است، بدون اجازه مردم و حتی بدون اطلاع آنها هزینه راه‌سازی و جاده‌سازی آنجا کردند؛ اینها جزء وظایف شهری است، درحالی‌‌که قرار بوده این پول، صرف آپارتمان‌سازی شود. این پول‌ها به بانک مسکن داده و وقتی آ‌نها دپو شد، خود بانک مسکن به پشتوانه این پول‌ها وام بین‌بانکی به بانک‌های دیگر داد و سودش را هم دریافت کرد؛ درحقیقت با پول مردم، پول قرض داده است.
این 18 ماه پروسه، سودش نزدیک به یک میلیون تومان می‌شود و حالا که حدود پنج سال از آن زمان می‌گذرد، رقمی در حدود چهار میلیون و 700 هزار تومان، سود دوران مشارکت شده که به متقاضی مربوط نیست و متقاضی، وظیفه‌اش پرداخت سود همان 18 ماه بوده است. اینکه دیر شده و تحویل ندادند، گناهش گردن متقاضی نیست. حالا الان ما باید چهار میلیون و 700 هزار تومان سود دوران مشارکت را پرداخت کنیم و از طرفی چون خانه‌ها ملکی نیست و اجاره 99 ساله است، سندیت ندارد که بانک، این را قبول کند و و به پشتوانه آن وام دهد.  بانک هم اعلام کرده است برای اینکه وام، دریافت کنیم باید دو ضامن به‌همراه نامه کسر از حقوق به بانک معرفی کنید که برای همه مردم، این کار مقدور نیست؛ این یکی دیگر از خلف وعده‌هایشان است.»
خانمی هم خودش را به جمع ما رساند و بدون مقدمه گفت: «درحال‌حاضر، حدود 15 هزار و 730 نفر هنوز انتخاب واحد نکرده‌اند و آنهایی هم که انتخاب کرده‌‌اند، یکسری قرارداد امضا نکرده‌اند اما 15 هزار و 730 نفر هنوز نمی‌دانند خانه‌شان کجاست. شرکت عمران پیامک می‌زند که به مشتری‌های بدحساب واحد تعلق نمی‌گیرد. میگه اول پول را بریز به حساب تا من برای انتخاب واحد مسکونی دعوتت کنم، اگر پول را ندهی اصلا اجازه انتخاب واحد نداری. شما 36 میلیون و 600 هزار تومان بریز به حساب تا ببینیم چه می‌شود.» در صحبت‌ها مشخص بود حساب‌وکتاب از دست بسیاری از متقاضیان در رفته است و بسیاری از مسائل برای خیلی‌هایشان گنگ و در هاله‌ای از ابهام بود. یکی می‌گفت: «ما 25 میلیون تومان وام گرفتیم، آقایان وام 40 میلیون تومانی را قبول نکردند.» یکی دیگر پاسخش را می‌داد: «نه آقایان این وام را قبول کردند. آقای روحانی هم دستور آن را داده است. فقط مشکل اینجاست که وام 25 به 30 میلیون تومان که تصویب شد، اجراییه آن 13 ماه طول کشید و این اگر بخواهد دوباره 13 ماه طول بکشد که وام 30 میلیون تومانی، 40 میلیون تومان شود، سال دیگر ما باید به‌دنبال وام 50 میلیون تومانی باشیم.»/فرشته بهروزی نیک