راه باز است اما جاده دراز! این حکایت وضعیت مسکن در دولت یازدهم است. مسکنی که مهرورزی اش از نظر دولت عامل رکود و تورم بود و اجتماعی اش ردیف بودجه در لایحه سال 96 ندارد!
وقتی برای مسکن اجتماعی راه باز است اما جاده دراز!/ مردم با مسکن اجتماعی خانه دار می شوند؟
سرویس اقتصادی شفاف: راه باز است اما جاده دراز! این حکایت وضعیت مسکن در دولت یازدهم است. مسکنی که مهرورزی اش از نظر دولت عامل رکود و تورم بود و اجتماعی اش ردیف بودجه در لایحه سال 96 ندارد! در واقع مسکن اجتماعی که قرار بود در دولت یازدهم با توجه به شعارهای دولت برای خانه دار کردن مردم و تخریب مسکن مهر توسط اقتصادی های دولت، از عباس آخوندی گرفته تا وزیر اقتصاد، به سرانجام برسد، با نزدیک شدن به روزهای پایانی حیات دولت یازدهم همچنان پادر هواست و با این که به گفته دولتی ها راه برای رسیدن به مسکن اجتماعی باز است اما به نظر می رسد جاده خانه دار کردن مردم راهی دراز دارد.
راهی که نه با وام های میلیونی  و اقساطی که در توان پرداخت قشر متوسط و ضعیف نیست هموار می شود و نه با وعده و وعید و نوشتن برنامه روی کاغذ! در این میان وعده های مسکنی دولت یازدهم نیز محقق نشده است و نه از مسکن اجتماعی خبری هست و نه از طرح مسکن قسطی که توسط دولتی ها مطرح شده بود. با این وجود مسکن مهر که عده‌ای از مردم را خانه‌دار کرد‌، هر از چند گاهی مورد انتقاد نزدیکان حسن روحانی قرار می‌گیرد تا مقصر همه ندانم کاری‌های مسکنی دولت یازدهمی‌ها باشد.
مسکن اجتماعی بالاخره به اجرا می رسد؟
به تازگی اما خبر رسیده است که قرار است هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی نهایی شده و به هیأت دولت ارسال شود. قیمت آن هم هرچه باشد، پرداخت می‌شود حتی اگر «همه بودجه‌ها صرف تکمیل این طرح شود». این خبری است که حامد مظاهرریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده با اشاره به اینکه در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه ها صرف تکمیل این طرح شود، افزود: هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی ، نهایی و به هیات دولت ارسال می شود.
او تاکید کرده: این موضوع مبنی بر ساخت 200 هزار مسکن اجتماعی است که شامل ودیعه، اجاره و امار ساخت مسکن می شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری آن است تا به دهک های پایین جامعه تحویل داده شود.
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی  همچنین توضیح داده هدف این است که اول بخش دولتی تعهد خود را نشان دهد و ملزم خواهد شد در دو سال برنامه خود را برای هر ساختمان به تصویب برساند و در پنج سال آن را اجرائی کند.
سخنان آقای معاون از آنجایی مورد انتقاد است که هنوز نهادی برای اجرایی کردن طرح مسکن اجتماعی وجود ندارد و وقتی نهادسازی انجام نشود نمی توان به زیرساخت ها و اجرایی بودن و موفق بودن طرح مطمئن بود. از سوی دیگر اگر ساز و کار مسکن اجتماعی به خوبی مشخص نشود همه انتقادهایی که دولت یازدهمی ها به مسکن مهر وارد می کنند به مسکن اجتماعی هم وارد خواهد بود.
از سوی دیگر گفته شده که مسکن اجتماعی که  به‌عنوان بخشی از طرح جامع مسکن، در قالب احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده و باید به صحن علنی مجلس برود. این خبری است که علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.
این سخنان در حالی است که طرح مسکن اجتماعی، جدی‌ترین برنامه دولت یازدهم در حوزه مسکن بود که به گفته خود دولتی ها به ‌دلیل اختصاص منابع مورد نیاز آن به مسکن مهر،عملا از اجرا باز ماند اما حالا با گنجانده شدن در برنامه ششم توسعه، طرحی بلندمدت و با ردیف بودجه مشخص خواهد بود و همین مسئله می‌تواند ابهامات فعلی درباره اجرای مسکن اجتماعی را کمتر کند  اما نکته اینجاست که  در بودجه سال96 هیچ ردیف مشخصی برای اجرای این طرح درنظر گرفته نشده و  به‌نظر می‌رسد در سال96 نیز این طرح چندان بی‌حاشیه نخواهد بود. گفتنی است  در بودجه96 دولت موظف است از محل اعتبارات ردیف‌های متفرقه مبلغ ۱۲۵میلیارد تومان برای کمک به زیرساخت مسکن مهر اختصاص دهد اما نامی از مسکن اجتماعی برده نشده است. به نظر می رسد با این اوصاف طرح مسکن اجتماعی نیز مانند مسکن مهر، اقتصاد کشور را به چالش خواهد کشید و و حتی مانند مسکن مهر، عملا  نمی تواند نقشی در خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه داشته باشد.