کارشناسان معتقدند که اگرچه اجرای این طرح به سبب هزینه های بالا در بافت شهری امکان پذیر نیست، اما در صورت اراده قوی برای اجرا و پاسخگویی به نیاز جوانان می تواند گره گشای مشکل اصلی جوانان در امر ازدواج باشد.
به گزارش ذاکرنیوز، طرح های مختلفی در حوزه مسکن بمنظور رفاه اجتماعی مردم  از سوی دولت ها ارائه و اجرا شده ولی هیچ یک از آن‌ها تاکنون نتوانسته تاثیر چندانی به همراه داشته باشد  و وضعیت بازار مسکن همچنان در رکود به سر می رود، یکی از این طرح ها مسکن مهر بود که با هدف صاحبخانه شدن اقشار کم درآمد کلید خورد اما با وجود هزینه های هنگفت، پیش بینی‌ها را محقق نکرد. 
طرح مسکن استیجاری از جمله طرح های دیگر حوزه مسکن است که هنوز در مرحله مطالعه و کارشناسی قرار دارد و به موجب این طرح دستگاه های متولي بخش مسكن پس از بررسی کارشناسی در استان های پرجمعیت و مطالعه، طرحي را آغاز كرده كه به موجب آن ساخت مجتمع‌هاي مسكوني استيجاري براي افراد نیازمند و جوانان در دستور کار قرار گیرد. 
با مجوزي كه ماده2 قانون ساماندهي مسكن مصوب سال87 به دولت داده است، بر اساس اين طرح زمين‌هاي دولتي به قيمت‌ كارشناسي ‌روز براي ساخت آپارتمان‌هاي مسكوني اختصاص مي‌يابد، به‌طوري كه سازنده متعهد مي‌شود حداقل بين 5 تا 10 سال اين آپارتمان‌ها را به اجاره‌نشين‌هاي فاقد مسكن اجاره دهد و در پايان اين مدت، هزينه زمين را به قيمت زمان‌ساخت با دولت تسويه كند.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که 30 درصد خانوارهای کشور در واحدهای استیجاری سکونت دارند و از طرفی بسیاری از زوج های جوان در 3 سال ابتدای زندگی قادر به پرداخت اجاره بها نیستند لذا به نظر میرسد برای کاهش جمعیت اجاره نشین ها طرح مسکن استیجاری الزامی است.
با این همه تاکنون طرح مسکن استیجاری نه تنها عملی نشده بلکه در مراحل ابتدایی کارشناسی و بررسی به سر می‌برد و مشخص نیست تا چه زمانی باید چشن انتظار اجرایی شدن آن باشیم.
غلامرضا کیامهر کارشناس مسکن و شهرسازی  در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی ذاکرنیوز، در مورد اجرای طرح مسکن استیجاری گفت: در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است که شهرداری ها در کلانشهرها با اخذ اجاره ای مختصر به نیازمندان خانه های استیجاری اجاره می دهند.
وی افزود: دولت ها و دستگاه های اجرایی در کشور برای اجرای این طرح دچار سردرگمی هستندو زمزمه هایی مبنی بر فراهم نبودن زمینه‌های اجرایی به گوش می رسد.
کیامهر همچنین اظهار داشت: مطالب ارائه شده در خصوص مسکن استیجاری انتظاراتی را برای عموم مردم ایجاد کرده این درصورتی است که هنوز در مورد مسکن استیجاری تصمیم مشخصی اتخاذ نشده و حتی پرونده طرح های قبلی از جمله مسکن مهر نیز همچنان باز است.
این کارشناس مسکن عنوان کرد: مفهوم مسکن استیجاری باید در ابتدا تشریح شود تا تفاوت آن با طرح مسکن اجتماعی برای مخاطبان قابل درک باشد و سپس در مورد فاز اجرایی آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.
کیامهر حداقل تاثیر اعطای آپارتمان های کوچک به افراد کم بضاعت را از بین رفتن پدیده کارتن خوابی عنوان کرد و گفت: شهرداری و شوراهای شهر باید نگاه تمام انتفاعی خود را به مقولات مختلف تغییر داده و به موضوعات با دید اجتماعی و رفاه عمومی نگاه کند.
مبلغ بالای تسهیلات مسکن راه حل مناسبی نیست
نبی اله احمدی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی ذاکرنیوز، با بیان اینکه قانون تسهیل ازدواج جوانان به خوبی اجرا نشده است، اظهار داشت: با وجود تاکید مسولان نظام  بر موضوع اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان اما تا کنون اقدام جدی برای حل این معضل صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه طرح صندوق پس انداز مسکن یکم راه حل تامین مسکن جوانان نیست، افزود: تسهیلات 80 و 160 میلیونی مسکن به سبب شرایط اولیه سپرده گذاری و مبلغ بالای تسهیلات راه حلی مناسبی برای خانه دار شدن افراد نیست از این رو باید تمهیدات دیگری در جهت مسکن جوانان به کار گرفته شود.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه یکی از نگرانی های اصلی در ازدواج جوانان نبود مسکن و اشتغال است، عنوان کرد: طرح مسکن استیجاری با وجود آنکه در قانون تسهیل ازدواج جوانان مطرح شده، اما تا کنون اجرا نشده است.
به گفته وی اگرچه اجرای این طرح به سبب هزینه های بالا در بافت شهری امکان پذیر نیست، اما در صورت اراده قوی برای اجرا و پاسخگویی به نیاز جوانان می تواند گره گشای مشکل اصلی آنها در امر ازدواج باشد.
احمدی در پایان تصریح کرد: ایجاد اشتغال مناسب برای جوانان راهکار اساسی در جهت رفع موانع ازدواج است چرا که فرد می تواند براساس درآمد خود برنامه ریزی های لازم را داشته باشد.
مسکن معضل اصلی پیش روی ازدواج
همچنین نبی اله فیروزی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی ذاکرنیوز، گفت: نبود همخوانی بین عرضه و تقاضا یکی از معضلات عمده حوزه مسکن به شمار می رود که این امر کاهش تولید و افزایش قیمت را به همراه داشته است.
وی افزود: براساس قانون، دولت مکلف است برای هر فرد یکبار مسکن مورد نیاز را تامین نماید و سپس با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و اجاره به شرط تملیک شرایط را تسهیل کند.
فیروزی در پاسخ به این سوال که اجرای طرح مسکن استیجاری عامل خانه دارشدن افراد است؟، بیان کرد: اجرای این طرح برای افراد کم توان و جوانان در شرف ازدواج می تواند راهگشای مناسبی در جهت کاهش دغدغه آن‌ها برای تامین مسکن باشد.
این کارشناس مسکن  ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار و تامین مسکن مناسب یکی از معضلات پیش روی ازدواج جوانان است که دولت باید تمهیدات لازم را در جهت تامین آن‌ها به کارگیرد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح در بافت شهری هزینه های بالایی دارد، تصریح کرد: دولت باید ساز و کارهای مناسبی در جهت اجرای این طرح به کار گیرد تا جوانان و افراد کم درآمد از این طرح منتفع شوند.