دکتر قلی زاده در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو، مشکل مسکن را نه عرضه و نه تقاضا و نه کمبود منابع دانست و عنوان داشت: مشکل اصلی در بخش مسکن نبود مدیریت درست است. این مدیریت که توسط دولت و وزارت راه باید صورت بگیرد، به شکل صحیحی انجام نمی شود و همین نیز باعث التهاب بازار و کاهش تعداد معاملات خرید می شود.
تعداد بازدید: 17کد خبر: 2538774
برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع مسئله رکود در بازار مسکن؛ تمهید چیست؟ و با حضور مهندس ایرج رهبر رئیس کانون انبوه سازان و دکتر قلی زاده کارشناس اقتصاد مسکن به روی آنتن رفت.
دکتر قلی زاده مشکل مسکن را نه عرضه و نه تقاضا و نه کمبود منابع دانست و عنوان داشت: مشکل اصلی در بخش مسکن نبود مدیریت درست است. این مدیریت که توسط دولت و وزارت راه باید صورت بگیرد، به شکل صحیحی انجام نمی شود و همین نیز باعث التهاب بازار و کاهش تعداد معاملات خرید می شود.
وی اضافه کرد: اگر با هر شاخصی وضعیت کنونی را بررسی کنید، متوجه می شوید رکود بازار مسکن با شک و تردید و ابهام مواجه است. شاهد هستیم تقریباً تغییر خاصی در معاملات اجاره و خرید املاک ایجاد نشده است بلکه تغییر در ترکیب و ساختار تقاضا ایجاد شده است. آنهایی که با افزایش قیمت نمی توانند خریدار مسکن باشند، ناچاراً به دنبال تامین مسکن به شکل دیگر می روند و آن مسکن اجاره ای است.
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که بتواند در تامین گران ترین کالایی که خانواده ها می خواهند بخرند، نقش مهمی ایفا کند و این در هیچ جای جهان نیز شدنی نبوده و نیست زیرا دولت به این اندازه بودجه و منابع ندارد.
قلی زاده به دیگر کشورها اشاره کرد و ابراز داشت: در کشورهای مختلف وقتی یک بازار پایدار و باثباتی وجود می آید خود فروشندگان و اتحادیه ها بانک هایی را تشکیل می دهند و فروش هایی که انجام می دهند، بلند مدت، اعتباری و اقساطی است و به این شکل می توانند تقاضای خودشان را تامین کنند.
مهندس ایرج رهبر با اشاره به قانون سیاست های پولی و بانکی اظهار داشت: از ابتدای تشکیل مجلس دهم این قانون رقم خورده است و همه جریانات سیاسی اعتقاد دارند باید این سیاست ها تغییر کند ولی با این وجود هنوز این اصلاح صورت نگرفته است که امید است، این مهم هر چه زودتر تغییر کند تا تولید مسکن تقویت شود.
وی اضافه کرد: امروز باید علاوه بر سیاست های پولی کشور یعنی هدایت سیاست های پولی و بانکی به مسیری که می تواند توسعه تولیدی را در بر داشته باشد، باید سیاست های تشویقی را نیز در کشور تقویت کنیم. سیاست های تشویقی در زمان رکود یکی از اصلی ترین راهکاری های سرعت بخشیدن به خروج از رکود است. قاعدتا بعد از اصلاح سیاست های پولی و بانکی، سیاست های تشویقی انگیزه سرمایه گذاری را ایجاد می کند.
رئیس کانون انبوه سازان درباره سیاست های تشویقی و موارد آن گفت: این سیاست ها می تواند شامل ارائه تسهیلات مختلف و بیشتر در حوزه تولید مسکن و معافیت های خاص مالیاتی باشد که دو عامل مهم هستند و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و رشد قیمت مسکن که اصلا متناسب با درآمد عمومی مردم نبوده است، شاهد این باشیم مردم بتوانند به عرصه خرید مسکن ورود کنند.
قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اقتصادی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.