قفل ناامیدی بر پروژه مسکن پونک در زنجانخبرگزاری فارس: پروژه پونک داد مالکان خود را درآورد/ قفل ناامیدی بر پروژه مسکن پونک در زنجان
پروژه یک هزار و 196 واحدی پونک فرهنگیان این روزها داد مالکان خود را درآورده، چرا که پس از گذشت 10 سال، هنوز این پروژه تحویل متقاضیان خود نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ده سال پیش و در آستانه تولد فرزندش همه داشته‌اش را پای کار آورد، برای اینکه کودکش در خانه‌ای که خود مالکش باشند متولد شود و رشد کند.
روزها، ماه‌ها و سال‌ها گذشت و خبری از مسکن نشد مورد نظر نشد و جشن تولدهای فرزندش را یکی از پس دیگری در خانه‌های اجاره‌ای گرفت، به امید اینکه جشن دیگر را در خانه خود برپا کنند.
دومین فرزند نیز به جمع خانواده‌شان اضافه شد اما هنوز خبری از تحویل مسکن نبود که نبود، با خاموش کردن شمع دهمین جشن تولد فرزندش دیگر کاسه صبرش سرریز شد و لب به گلایه گشود، اما...
این ماجرا این روزها برای قشری از فرهنگیان استان زنجان آشنایی دارد، خانه‌ای که قرار بود سر پناه معلمان شود این روزها بلای جانشان شده است.
*درخواست یاری از استاندار
زمانی که جمشید انصاری استاندار وقت زنجان بود، جمعی از صاحبان و مالکان پروژه به امید مساعدت، جلوی استانداری زنجان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت پروژه شدند.
نتیجه این تجمع به جلساتی با حضور پیمانکار پروژه، مدیر کل مسکن و شهرسازی استان، جمعی از مسؤولان و نمایندگان صاحب واحدها موکول شد، جلسه‌ای که جمع‌بندی آن، تکمیل پروژه با پیشرفت بالای 70 درصد و تحویل آن به متقاضیان شد.
*استاندار عوض شد
ماه‌ها گذشت و گذشت و هنوز خبری از تکمیل و تحویل که نه، حتی ساخت‌وساز هم در این پروژه انجام نشد، نزدیک به هفت ماه پس از نخستین تجمع فرهنگیان، بار دیگر این افراد برای کمک دست به دامن استاندار زنجان شدند و فقط نام استاندار را در بنرها و پلاکاردهای خود تغییر دادند و فریاد «استاندار ،استاندار،حمایت، حمایت» سر دادند و خواستار خروج استاندار از ساختمان و شنیدن حرف تجمع کنندگان شدند.
ساعت‌ها انتظار مردم در جلوی استانداری تنها واکنشی که به دنبال داشت دعوت از نمایندگان معترضان برای گفت‌و‌گو و بیان مشکلات فرهنگیان بود. حتی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی که به صورت کاملاً اتفاقی در زمان تجمع به استانداری رفته بود، پس از خروج از استانداری و صحبت چند دقیقه‌ای با نمایندگان فرهنگیان در حیاط استانداری از درب دیگر این ساختمان خارج شد تا در جمع تجمع‌کنندگان حضور نیابد.
‌*پروژه باید 9 سال پیش تحویل داده می‌شد
صائمیان از خریداران پروژه پونک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: قرار بود این پروژه 9 سال پیش تحویل داده شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت تعاونی تأمین مسکن نتوانست به دلایلی پروژه را پیش ببرد و به همین دلیل پروژه از این تعاونی گرفته شد، اضافه کرد: این پروژه پس از آن به بتن کاوه آذربایجان سپرده شده است.
این خریدار با بیان اینکه این شرکت باید طی 15 ماه کاری پروژه را تکمیل و تحویل می‌داد، خاطر نشان کرد: این پروژه پس از این همه سال هنوز تحویل داده نشده است.
صائمیان با اشاره به اینکه پشت سر هم وعده‌های دروغ به خریداران داده می‌شود، افزود: تاریخ‌های مختلفی برای تحویل پروژه اعلام شده است، اما هر بار شاهد آن هستیم که اتفاقی نمی‌افتد.
وی با اشاره به اینکه در مراجعات خود شاهد این هستیم که در پروژه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، گفت: در نتیجه این مردم تصمیم گرفتند از استاندار بخواهند تا به دادشان برسد.
*پروژه 80 درصدی تکمیل نمی‌شود
نماینده مالکان واحدهای پروژه پونک با اشاره اینکه پروژه دارای پیشرفت 80 درصدی است، افزود: دو بلوک این پروژه آماده شده، اما تحویل داده نشده است.
صائمیان با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم تحویل بلوک‌ها برگزاری جلسات مالی با حضور مسکن و شهرسازی است، گفت: با وجود هماهنگی برای حضور نمایندگان اعضا در این جلسات از هیچ یک از اعضا برای حضور در این جلسات دعوت به عمل نیامده است.
وی خاطر نشان کرد: محوطه‌سازی پروژه هم ناتمام باقی مانده است.
*فرهنگیان غیر از هم چه کسی را دارند
این خریدار با اشاره به اینکه به تازگی بانک مسکن از پذیرش ضامن فرهنگی برای دریافت وام خودداری می‌کند، اضافه کرد: ما فرهنگیان غیر از هم چه کسی را داریم؟
صائمیان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط اعضای مسکن اظهار کرد: در ابتدا مسکن و شهرسازی می‌گفت، به من ربطی ندارد، استانداری می‌گفت، شکایت حقوقی کنید و آموزش و پرورش تاکید می‌کرد که ما فقط معرفی کردیم.
وی با اشاره به اینکه با پیگیری و دوندگی اعضای مسکن مهر معاون عمرانی استانداری وارد ماجرا شد، افزود: این پروژه با ورود وی به ماجرا قوت گرفت و فعالیت‌ها آغاز شد، اما مجدداً پروژه به کما رفته است.
*صاحبان واحدهای پونک هم اقساط مسکن می‌ریزند، هم اجاره بها می‌دهند
یکی دیگر از اعضای پروژه پونک زنجان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: 11 سال است که قسط‌های این پروژه را پرداخت می‌کنیم، اما پس از گذشت این مدت مدیر پروژه پاسخگو نیست.
این فرهنگی با اشاره به اینکه ماهانه مبالغ قسط توسط مالکان پرداخت می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که پروژه پیشرفتی ندارد.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب کنونی فرهنگیان صاحب واحد در این پروژه پونک گفت: مالکان این واحدها از یک سوی قسط واحدهای خود را پرداخت می‌کنند، از سوی دیگر مجبور به پرداخت اجاره‌بها هستند که موجب قرار گرفتن آنان در مضیقه شده است.
*پیگیر رفع موانع و مشکلات پروژه هستیم
معاون پشتیبانی و مدیریت نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در مورد این پروژه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به تشکیل جلسه برای رفع مشکلات این پروژه اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور جواد رحمتی معاون امور عمرانی استاندار زنجان، کلیم‌الله وثوق مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان، محسن یگانه معاون راه و شهرسازی، مرتضی تمجیدی مدیر کل آموزش و پرورش و جمعی از دستگاه‌ها خدمات‌رسان برگزار شده است.
یعقوب‌علی عبادی با اشاره به اینکه در مجموع مذاکرات به انعقاد قرارداد و صورت‌جلسه منجر شده است، افزود: مقرر شد، آبان ماه سال جاری گزارش تفاوت قیمت مصالح به مسکن و شهرسازی ارائه شود.
وی با اشاره به آماده بودن پروژه برای تحویل عنوان کرد: به دلیل تفاوت حساب و کتاب‌ها واگذاری‌ها با تأخیر مواجه شده است.
معاون پشتیبانی و مدیریت نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه مقرر شد، شرکت گاز لوله‌کشی و تایید گاز را انجام دهد، افزود: چون پکیج بر عهده خریدار بوده مقرر شده است پکیج پس از نصب تایید شود.
عبادی خاطر نشان کرد: بر اساس این صورت جلسه قرار شد، شرکت برق عملیات اجرایی خود را در این پروژه آغاز کند و شرکت آب نیز به بلوک‌های آماده برسد.
وی تصریح کرد: کمیته‌ای در زمینه مغایرت متراژ مورد ادعای شهرداری و پروانه ساخت تشکیل شده است.
معاون پشتیبانی و مدیریت نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه قرار است واحدهای تک‌خوابه تا پایان سال تحویل مالکان داده شود، افزود: دو خوابه‌ها نیز باید آماده تحویل شود.
عبادی ادامه داد: قرار بود پیمانکار برای تحویل بلوک‌ها و واحدها تقویم زمانی تهیه و راه و شهرسازی اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه پروژه پونک نیز مانند بسیاری از پروژه‌های مسکن دست خوش تغییرات و مشکلات شده است، گفت: آموزش و پرورش در این مدت تلاش کرده صاحبان واحدها را تنها نگذارد و بارها مسؤولان مربوطه از جمله معاون عمرانی استاندار زنجان را به محل پروژه برده و روند پروژه را تسریع کنند.
حال میان این کس و قوس‌ها جمعی از فرهنگیان استان زنجان مانده‌اند با استخوانی لای زخمشان، واحدهایی که برایشان نه خانه می‌شود و نه می‌توانند از این 10 سال و اندی سرمایه‌گذاری و چشم‌انتظاری خود بگذرند.