سرویس اقتصادی
سیاست دولت در زمینه تسهیلات دهی برای خروج مسکن از رکود با توجه به نرخ سود بالای وام نتوانسته توفیقی در این بازار رقم بزند.
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲
نرخ بالای سود تسهیلات دنده معکوس خروج مسکن از رکود
خانه ملت؛ گروه اقتصادی: تامین مسکن یکی از ضروریات هر خانوار است که متاسفانه در کشور به دلیل اینکه مسکن یک کالای سرمایه ای به شمار می رود تامین آن برای خانوارها دشوار شده است.
در سه دهه گذشته سیاست های مختلفی برای خانه دار کردن مردم به کار برده شده که هر کدام مزایا و نقص هایی داشته است اما باید پذیرفت این سیاست ها مناسب نبوده به علت اینکه هزینه تامین مسکن چه اجاره ای و چه برای خرید برای بسیاری از اقشار جامعه بالا است و مجبورند بخش قابل توجهی از حقوق خود را بابت اجاره بها یا اقساط وام مسکن پرداخت کنند.
ارایه وام مسکن یکی از سیاست هایی است که برای خرید یا ساخت خانه ارایه می شود اما آیا این وام ها با نرخ سودهای بالا می تواند مشکل خانه دار کردن مردم را حل کند یا خیر؟
در حال حاضر کاهش نرخ سود وام مسکن برخی متقاضیان را به بانک ها کشانده اما پس از محاسبه های بسیار مشخص می شود ارقامی که برای مردم در نظر گرفته می شود بسیار بیشتر از ارقام اعلامی برای سود وام ها است که این خود به بی انگیزه شدن مردم برای دریافت تسهیلات منجر شده است.
به زعم بسیاری از کارشناسان اگر دولت برنامه مشخصی برای ساماندهی نرخ سودهای بانکی نداشته باشد به طور حتم سیاست وام دهی برای کمک به خروج مسکن از رکود با شکست مواجه خواهد شد.
خبرگزاری خانه ملت در گفت وگو با برخی نمایندگان به بررسی وضعیت بازار مسکن و پیگیری سیاست های دولت در خصوص خروج این بخش از رکود پرداخته که متن آن را در ذیل می خوانید:
رضایی کوچی
رضایی کوچی: انتقاد از بالا بودن نرخ سود تسهیلات مسکن/ مجلس پیگیر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا برای مسکن است
محمدرضا رضایی کوچی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با ناکارآمد خواندن رقم تسهیلات مسکن و همچنین انتقاد از بالابودن نرخ سود وام ها،گفت:شاید تسهیلات دهی بانک مسکن بتواند رونقی در بازار ایجاد کند،اما سود بالای تسهیلات نمی تواند رضایتمندی مردم را منجر شود.
نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه کاهش نرخ سودتسهیلات مسکن تنها برای خانه اولی ها و با شرط سپرده گذاری کاهش یافته است،افزود:درحال حاضر هرکسی که خواهان دریافت تسهیلات مسکن باشد،باید رقمی بالای 15 درصد گاهی تا 21 درصد نیز به عنوان سود تسهیلات بپردازد.
تسهیل شرایط ازدواج جوانان نیازمند اتخاذ تدابیری کارآمد است
وی باتاکید براینکه تسهیل شرایط ازدواج جوانان نیازمند اتخاذ تدابیری کارآمد است،تصریح کرد:تسهیلات دهی صرف به متقاضیان نمی تواند خانه دارشدن آن ها را رقم بزند.
این نماینده مردم درمجلس دهم،بابیان اینکه باید رونق بازار مسکن با تسهیلات دهی ارزان در دستورکار دولت قرار بگیرد،افزود:شیوه فعلی تسهیلات دهی بانک مسکن با سودهای نجومی مورد انتقاد نمایندگان است.
رضایی کوچی،ادامه داد:پیگیری بهبود وضعیت تسهیلات دهی مسکن درکمیسیون عمران مجلس تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.
دولت باید با تسهیلات دهی دربحث مسکن تقاضای انباشت شده در این بخش را کاهش دهد
وی با بیان اینکه دولت باید با تسهیلات دهی در بحث مسکن تقاضای انباشت شده دراین بخش را کاهش دهد،تصریح کرد:تسهیلات دهی ارزان به متقاضیان خرید مسکن برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا ضروری است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:دراسرع وقت با دعوت از وزیرراه و شهرسازی و همچنین مسئولان بانک مسکن پیگیر چرایی بالا بودن نرخ سود تسهیلات مسکن خواهیم بود.
یحیی کمالی پور
کمالی پور:کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ضروری است/ با نرخ سودهای نجومی کسی خانه دار نمی شود
یحیی کمالی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن و رکود حاکم بر آن،گفت:برای خروج مسکن از رکود باید تقاضا و عرضه در این بخش با هم در تعادل باشند.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تسهیلات دهی در بحث مسکن زمانی کارآمد خواهد بود که همسو با توان مالی اقشار مختلف جامعه باشد،افزود:درحال حاضر نرخ های بالای در نظر گرفته شده برای وام مسکن به خانه دار شدن مردم نمی انجامد.
سیاست گذاری ها در بحث مسکن مورد بازنگری واقع شود
وی با تاکید براینکه باید سیاست گذاری ها در بحث مسکن مورد بازنگری واقع شود،تصریح کرد:شاید تسهیلات دهی در بخش مسکن بتواند رونقی در این بازار ایجاد کند؛اما رقم های بالای نرخ سود وامها بی انگیزه شدن مردم برای اخذ این تسهیلات را در پی دارد.
این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه رقم تسهیلات مسکن درحال حاضر به غیر از یک مورد که به 8 درصد رسیده مابقی بیش از 15 درصد است،افزود:افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات مسکن هستند به طورحتم توان مالی پرداخت سود بالای تسهیلات را ندارند. 
مجلس پیگیر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن است
وی تاکید کرد:مجلس پیگیر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن بوده و درصورت لزوم این موضوع با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:تسهیلات دهی در بخش مسکن برای افزایش توان مالی مردم درجهات خانه دار شدن آن ها بوده،اما درحال حاضر رقم های بالای سود بانکی این مهم را به آرزویی برای متقاضیان خرید مسکن بدل کرده است.
شهرام کوسه غراوی
کوسه غراوی: تسهیلات مسکن برای مردم گران تمام می شود/ سود وام مسکن بیش از ارقام اعلامی است
شهرام کوسه غراوی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید برضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن،گفت:تسهیلات دهی فعلی بانک ها و نحوه محاسبه نرخ سود آن با هیچ منطقی سازگار نیست.
نماینده مردم کلاله،مینودشت، مراوه تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن با هدف تشویق مردم به دریافت وام و خروج مسکن از رکود باید در دستور کار قرار بگیرد،افزود:درحال حاضر تسهیلات دهی در بخش مسکن بیشتر به نفع بانک ها بوده و با توجه به نرخ های بالای سود بانکی اقبال مردم برای دریافت این تسهیلات کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سیستم بانکی ما برای حمایت از اقشار مختلف جامعه باید اصلاح شود،تصریح کرد:نرخ سود بانکی در بخش تسهیلات مسکن با سیاست های اقتصادمقاومتی هم درتضاد است. 
رکود موجود در بازار مسکن باید با تزریق منابع کارآمد به جامعه کاهش یابد
کوسه غراوی با تاکید براینکه رکود موجود در بازار مسکن باید با تزریق منابع کارآمد به جامعه کاهش یابد، گفت:درحال حاضر تسهیلات دهی بانک ها دربخش مسکن نتوانسته رونقی در بازار ایجاد کند،اما اگر این وام دهی با کاهش نرخ سود بانکی همراه شود،می توانیم به آینده این بازار امیدوار باشیم.
این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه رقم سود تسهیلات مسکن باید همسو با تورم روند نزولی داشته باشد،افزود:درحالی که تورم تک رقمی شده درنظرگرفتن ارقام بالا برای نرخ سودبانکی در بخش مسکن به صلاح نیست.
عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه کمیسیون عمران مجلس دربحث مسکن همیشه دغدغه های بسیار داشته است،گفت:به طورحتم این کمیسیون پیگیر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی خواهد بود.
محسن بیگلری
بیگلری: تلاش دولت برای کاهش سود وام مسکن با باند بازی بانک ها ناموفق ماند
محسن بیگلری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید بر ضرورت ساماندهی آشفته بازار مسکن، گفت:تسهیلات دهی در بحث مسکن با توجه به بالابودن نرخ سود بانکی نتوانسته رونقی در بازار ایجاد کند.
نماینده مردم سقز و بانه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه باید دولت برای خروج مسکن از رکود برنامه مشخصی ارایه کند،افزود:درحال حاضر بی برنامگی در حوزه مسکن بیشترین آسیب ها را وارد کرده است.
باید نرخ سود تسهیلات مسکن کاهش یابد
وی با تاکید براینکه باید نرخ سود تسهیلات مسکن کاهش یابد،تصریح کرد:با توجه به اینکه اقشار آسیب پذیر جامعه عمدتا متقاضی دریافت تسهیلات مسکن هستند،باید نرخ سود کاهش یابد.
این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه اصلاح نحوه محاسبه نرخ سود بانکی ضروری است، گفت: در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی اسمی بوده و در حقیقت هیچ کاهشی رخ نداده است.
دولت باید برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه برنامه مشخصی ارایه کند
بیگلری با تاکید براینکه کاهش سود تسهیلات مسکن و همچنین افزایش سقف آن متناسب با مناطق مختلف کشور ضروری است،تصریح کرد:دولت باید برای خانه دارکردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه برنامه مشخصی ارایه کرده و با بانک های متخلف که به دستورالعمل کاهش نرخ سود عمل نمی کنند،برخورد کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:پیگیری ساماندهی بازارمسکن و همچنین کاهش نرخ سودتسهیلات دراین بخش از سوی مجلس به ویژه کمیسیون های اقتصادی آن درجریان قرار خواهد گرفت.
صدیف بدری
بدری: رقم سود تسهیلات مسکن تا 20 درصد و بیشتر هم اعمال می شود
صدیف بدری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: بازار مسکن با رکود بی سابقه ای دست به گریبان بوده که سیاست های فعلی دولت نیز نتوانسته به بهبود این وضعیت کمک کند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تسهیلات دهی در بحث مسکن با نرخ سود های بالا نتوانسته کارآمدی مطلوبی داشته باشد، افزود: در حال حاضر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن تنها برای نوعی از وام ها که با ودیعه گذاری به مدت یک سال همراه باشد امکان پذیر است.
تسهیلات مسکن با نرخ های سود نجومی به مردم ارایه می شود
وی ادامه داد: اکنون تسهیلات مسکن با نرخ های سود نجومی به مردم ارایه می شود که همین یکی از نقاط ضعف بوده و به بهبود بازار مسکن منجر نمی شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ارقام در نظر گرفته شده برای سود تسهیلات مسکن اسمی است، تصریح کرد: در حال حاضر رقم سود تسهیلات مسکن با برخی اقدامات بانک ها به بیش از 20 درصد هم رسیده است.
سیستم بانکی ما نیازمند اصلاح است
بدری با ناکارآمد خواندن سیستم بانکی کشور، گفت: ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن و همچنین خروج از رکود نیازمند اتخاذ تدابیری منسجم است.
وی با تاکید بر اینکه تسهیلات مسکن باید به دست مصرف کننده واقعی برسد، افزود: کاهش نرخ سود تسهیلات و همچنین افزایش رقم وام با توجه به مناطق مختلف کشور باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس نسبت به تسهیلات دهی و همچنین کاهش نرخ سود وام مسکن حساس بوده و در صورت لزوم به این موضوع ورود خواهد داشت./