تجارت نیوز :
قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه طبق قراردادهای بسته شده قرار بود واحدهای مسکن مهر حداکثر تا ۲۴ ماه تکمیل شوند اما به دلیل مشکلات مالی و تورم برخی با گذشت ۵ سال همچنان به پایان نرسیده‌اند،گفت:درحال حاضر بزرگترین مشکل موجود در پردیس وجود دارد که آن نیز به دلیل برخی مشکلات مدیریتی دچار این مشکل شده است .
به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی در گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر این که در طرح مسکن مهر تنها وزارت راه و شهرسازی متولی پیشبرد پروژه‌ها نیست بلکه تعداد زیادی از دستگاه‌ها مسئول آن هستند،‌ گفت: طبق قانون همه دستگاه‌ها باید در این امر همکاری کرده و خدمات اولیه برای سکونت را تأمین کنند ولی در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تنها مانده و علی رغم وظیفه خود، در حال ساخت تعداد زیادی مدرسه، مسجد، کلانتری و ... از محل منابع داخلی خود است.
وی در خصوص بحث تأمین مالی و مکان‌یابی پروژه مسکن مهر به عنوان اصلی‌ترین دلایل تأخیر در تحویل واحدها اعلام کرد: برمبنای مطالعات طرح جامع مسکن در سال 84 که دولت، وزارت مسکن و شهرسازی وقت را مکلف به تهیه آن کرده بود و همچنین با توجه به سرشماری سال 85 ، 16 میلیون موجودی مسکن و 17.5میلیون تعداد خانوار در کشور گزارش داده شد که نشان دهنده کمبود 1.5 میلیونی تعداد مسکن بود، به همین ترتیب قرار شد تا این تعداد واحد مسکونی از طریق طرح مسکن مهر در سطح استان‌های کشور ساخته شود.
مهرآبادی در ادامه با اشاره به مزایا و معایب طرح مسکن مهر اعلام کرد: یکی از معایب بزرگ این طرح، حجم بالا و گستردگی آن در سطح کشور به شمار می‌رود. درحقیقت ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی که در ادامه 800 هزار واحد دیگر نیز به آن‌ها اضافه شد تجربه جدیدی بود که تا کنون در کشور رخ نداده بود. به همین دلیل ما برای ساخت آن از توان فنی و زمین مناسب در کشور برخوردار نبودیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با بیان این مطلب که تمامی پروژه‌های مسکن مهر کشور (2 میلیون 215 هزار واحد) در یک مقطع زمانی شروع نشده است،گفت: این پروژه در سال‌های مختلف سهمیه‌بندی و به استان‌ها داده شده است. بر اساس آمار گزارش شده 600 هزار واحد آن در سال 91 شروع شده و از تعداد کل واحدها، تا کنون یک میلیون و 915 هزار واحد آن به پایان رسیده است.
وی با بیان این مطلب که تا کنون نزدیک به یک میلیون و 500 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است، گفت: طبق قراردادهای بسته شده قرار بود واحدها حداکثر تا 24 ماه تکمیل شوند اما به دلیل مشکلات مالی و تورم برخی با گذشت 5 سال همچنان به پایان نرسیده‌اند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص واحدهایی که قابل سکونت نبوده ولی تحویل داده شده‌اند، اضافه کرد: این واحدها که تعداد اندکی گزارش شده‌ است از سوی تعاونی‌های با مشاغل آزاد و تخت فشار اعضا تحویل داده شده‌‌اند که ما به جد مخالف آن و در حال کاهش چنین مواردی هستیم.
مهرآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر تنها وزارت راه و شهرسازی متولی پیشبرد پروژه‌ها نیست بلکه تعداد زیادی از دستگاه‌ها مسئول آن هستند. طبق قانون همه دستگاه‌ها باید در این امر همکاری کرده و خدمات اولیه برای سکونت را تأمین کنند. ولی در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تنها مانده و علی رغم وظیفه خود درحال ساخت تعداد زیادی مدرسه، مسجد، کلانتری و ... از محل منابع داخلی خود است.
به گفته وی درحال حاضر 200 هزار واحد آماده برای افتتاح وجود دارد که به دلیل عدم تأمین خدمات امکان به متقاضیان تحویل داده نمی‌شود.
*مشکلات مدیریتی در شهر پردیس
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات و اعتراضات موجود در خصوص قیمت برخی واحدهای مسکن مهر در کشور بیان کرد: در اغلب شهرها قیمت نهایی مشخص شده است. درحال حاضر بزرگترین مشکل موجود در پردیس وجود دارد که آن نیز به دلیل برخی مشکلات مدیریتی دچار این مشکل شده است . درحال حاضر جلساتی برگزار شده و قرار است حداکثر تا هفته آینده قیمت‌های نهایی اعلام شود.
وی در این‌باره اضافه کرد: قطعا در تمامی قراردادها قیمت مشخص اعلام می‌شود ولی مشکلات پردیس به دلیل اتفاقات غیرمترقبه و تحریم‌های شدید و تورم در کشور به وجود آمد و باعث تغییر برخی قیمت‌ها شد.
این مقام مسئول درباره همکاری بانک مرکزی در این پروژه اظهار کرد: هم اکنون نزدیک به 84 هزار واحد که عملیات ساخت آن‌ها نیز آغاز شده از سوی بانک مرکزی به عنوان طرح مسکن مهر به رسمیت شناخته نمی‌‌شود. این درحالی است که این واحدها دارای قرارداد مشخص و از سوی دولت تأیید شده است.
مهرآبادی با بیان این مطلب که براساس مصوبات دولت قرار بود با پرداخت 1950 میلیارد تومان نزدیک به 300 هزار واحد تا پایان سال به افتتاح برسد گفت: با وجود اینکه این اقدام عملی نشد ولی بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی 700 میلیارد تومان از محل فروش اراضی برای آماده‌سازی پروژه‌ها اختصاص داده شد. درحال حاضر 20 میلیون تومان به هر واحد از سوی وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود تا قیمت‌های نهایی برای واحدها پایین بیاید.
وی در پایان اعلام کرد: در طول دولت یازدهم 761 هزار واحد تکمیل، 807 هزار واحد تحویل و برای 563 هزار واحد سند اعیانی تهیه شده است.