اگر به گفته وزیر راه و شهرسازی مسکن مهر با حرمت انسانی متغایر است، این پرسش در اینجا مطرح می‌شود که آیا بی توجهی دولت به قشر ضعیف جامعه که تمام سرمایه خود را در پروژه مسکن مهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با حرمت انسانی سازگار است.
به گزارش اختصاصی شفاف؛ اگر بخواهیم تاریخچه پروژه بزرگ مسکن مهر را بررسی کنیم باید به سال 85 برگردیم چرا که در آن زمان بسياري از کشورهاي دنيا فکر کردند دولت ايران قرار است روي کره مريخ واحد مسکوني احداث کند و براي همين هم تا مدت‌ها خيلي‌ها درباره آن حرف مي‌زدند! به هر‌حال هر‌چه بود کم کم خارجي‌ها هم مثل داخلي‌ها فهميدند که مسکن مهر طرحي 99 ساله است و نبايد خيلي در اين خصوص عجله داشت. عمر دولت گذشته به پایان رسید و کار به دولت یازدهم رسید، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنان انتخاباتی اعلام کرده بود که این پروژه به مسیر خود ادامه خواهد داد و برای تحقق این امر عباس آخوندی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد.
23 مردادماه 92 در کشاکش جلسه‌ رأی اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی بود که آخوندی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، خود را از طراحان اولیه طرح مسکن مهر معرفی کرد و گفت: « من هیچ وقت با مسکن مهر مخالف نبودم، بنده اولین کسی هستم که این موضوع را وارد نظام برنامه ریزی ایران کرد و بعد این موضوع ردیف پیدا کرد اما مسئله این است که آیا مسکن مهر برنامه تمام مسکن ایران است یا نه، ما موضوع اقشار متوسط را هم داریم و مسکن فقط مسکن مهر نیست کل برنامه مسکن ایران موضوعی فراتر از مسکن مهر است».
وی در ادامه سخنان خود مشکلات و تاسیسات زیربنایی را از جمله مشکلات جدی مسکن مهر دانست و خاطرنشان کرد: «ماموریت وزارت راه و شهرسازی یک ماموریت استراتژیک برای توسعه ملی است و باید در مدیریت استراتژیک این وزارتخانه همه بخش‌ها اعم از سند حمل و نقل، ریلی، دریایی، هوایی، زمینی و همچنین تمام مباحث مسکن شهرسازی و توزیع جمعیت باهم در نظر گرفته شود. نمی‌توانیم کل وزارت راه و شهرسازی را فقط به مسکن مهر تقلیل دهیم».
هرچند سخنان آخوندی از همان روز رای اعتماد نشان می‌داد که وی اهمیت چندانی برای مسکن مهر قائل نیست و مسائل  دیگری را همچون خرید هواپیمای خارجی را برای وزارت راه و شهرسازی در اولویت می‌داند اما این واقعیت تلخ و  پنهان خود را در بهمن ماه 93 درگفت‌وگویی نشان داد که وی مسکن مهر را طرحی مزخرف نامید و همچنین با پوپولیستی نامیدن آن، در مخالفت خود با مسکن مهر سنگ تمام گذاشت. 
اعتراض هزاران متقاضی مسکن مهر و انتقاد دلسوزان نظام  برای عدم اهتمام دولت یازدهم برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر کار را به جایی رساند که در 14 مهر 94 پای وزیر راه و شهرسازی به جلسه استیضاح باز شد.
اما این استیضاح نه تنها به دلیل عدم تکمیل پروژه های مسکن مهر بلکه به دلیل عدم به تعهد وزیر مبنی بر تاسیس و فعالیت سازمان ایمنی جاده‌ها، بدون اقدام و پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامه‌ای مندرج در گزارش ماده 49 کمیسیون عمران، عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن، عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه، عدم توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران نیز بود.
هرچند با وجود فرصتی که پس از استیضاح  به آخوندی داده شد همچنان با گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم اقدامات چندانی را در این زمینه شاهد نبوده و نیستیم، در واقع دولت هیچ گونه برنامه مدون و روشنی برای طرح‌های نیمه‌کاره مسکن مهر در نظر ندارد و گویا با بی مهر مسکن را رها کرده است.
هشتم شهریورماه امسال بود که آخوندی در سخنان جدیدی مسکن مهر را با حرمت انسانی متغایر خواند و اظهارداشت: « در مسکن مهر به بستر فرهنگی و اجتماعی و حرمت انسانی افراد توجه چندانی نشده و به نوعی با نگاه کالاگرایانه به انسان دارای حرمت نفسانی مواجه هستیم» که در این جا این پرسش مطرح می‌شود که آیا بی توجهی دولت به قشر ضعیف جامعه که تمام سرمایه خود را در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با حرمت انسانی و دینی سازگار است.
دولت پیش از این پروژه مسکن مهر را موجب افزایش بیش از حد نقدینگی اعلام کرد و در همین راستا تکمیل واحدهای نیمه‌تمام را امری غیر اقتصادی عنوان کرد، هرچند این اقدام در حالی صورت گرفت که دولت یازدهم با وجود تعطیلی پروژه‌های مسکن مهر از زمان آغاز به کارش تا کنون با افزایش نقدینگی همراه بوده است. 
از طرفی چگونه دولت برای خرید هواپیماهای خارجی هزینه کلانی را خرج می‌کند اما در برابر درخواست مردم برای تحویل واحدهای مسکن مهر که پول آن واحدها نیز به طور کامل دریافت شده است نه تنها پاسخی نمی‌دهد بلکه قیمت واحدها را به طرز کلان و تا سه برابر بالا می‌برد.
در همین هفته اخیر شاهد بودیم که در پی اعتراض مردم به افزایش سه برابری هزینه مسکن مهر و تجمع آنان در مقابل مجلس شورای اسلامی آخوندی دستور کاهش چهارده میلیونی را برای واحدهای مسکن مهر صادر کرد؛ که این اقدام این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که اگر دولت در یک جلسه می‌تواند از افزایش قیمت این واحدها جلوگیری کند چرا اقدام  عملی و جهادی را برای اتمام این پروژه‌ها انجام نمی‌دهد.
در پایان باید گفت بی توجهی مسئولین دولت یازدهم به نسبت به مشکلات متقاضیان مسکن مهر دستاوردی جز ناامیدی مردم از وعده‌های توخالی مسولین دولت یازدهم نداشته است؛ کاش دولت در حد و اندازه برنامه‌ریزی‌هایی که برای انتخابات 96 انجام می‌دهد قدری به مردمی می‌اندیدشید که سقف و آشیانه‌ای بر بالای سر خود ندارند.