رئیس جمهور بر لزوم به روز و به ساعت بودن آمار و اطلاعات مربوط به نفوس و مسکن تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سخنرانی برای جمعی از عوامل اجرایی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن با تاکید بر لزوم به روز بودن اطلاعات، اظهار داشت: باید به مرحله ای برسیم که دیگر نیازی به سرشماری های ده ساله نباشد و اطلاعات به روز و به لحظه موجود باشد.
روحانی گفت: اطلاعات باید صادقانه و شفاف در اختیار دستگاه های دولتی و خصوصی قرار بگیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه مدت زیادی طول کشید تا مسئولان ما به اهمیت آمار پی ببرند، افزود: آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همه مسئولان به آمار صحیح نیاز دارند و مسائلی همچون جمعیت، جوانان و اشتغال پیش از این نیز در آمار مطرح و مشخص شده بود.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسئولان باید بر اساس آمار، برنامه ریزی کنند، گفت: عقلانیت و خرد جمعی به ما می گوید که برای برنامه ریزی باید اطلاعات اولیه داشته باشیم و در این میان مرکز آمار اهمیت فوق العاده ای دارد.
روحانی ادامه داد: اینکه مرکز آمار در اعلام نرخ تورم بصورت ماهانه اطلاع رسانی می کند، موضوع مهمی است و در کنار سرعت، باید دقت هم رعایت شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: مسئولان همانطور که برای دریافت حقوق منتظر پایان ماه هستند، باید منتظر آمار هم باشند.
روحانی افزود: آمار را مسئولان مربوطه باید اعلام کنند، اما هرکسی به خود اجازه می دهد که آمار بدهد. از نظر قانونی، مسئولیت آمار بر عهده مرکز آمار است و باید به آن استناد شود.روحانی تاکید کرد: اعلام آمار درست و دقیق مسئولیت شرعی است و همانطور که اطلاعات مربوط به آزمایش پزشکی باید درست بیان شود، آمار دیگر هم باید دقیق باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه آمار و ارقام را باید مراکز مربوطه اعلام کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد بدون ذکر آمار سخنانی می گویند.رئیس جمهور با تقدیر از عوامل اجرای طرح سرشماری ابراز امیدواری کرد نتیجه کار آنها طبق برنامه در مدت 3 ماه مشخص شود.
روحانی خطاب مسئولان طرح سرشماری اظهار داشت: برای اجرای الکترونیکی این طرح دستگاه های مربوطه باید همکاری کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: مردم هم نباید احساس کنند که از این آمار قرار است سواستفاده شود، بلکه با این اطلاعات برای آینده کشور برنامه ریزی می شود.
روحانی افزود: مردم باید همکاری لازم را داشته باشند چون دولت به برنامه اهمیت ویژه ای می دهد و به همین دلیل ما سازمان برنامه و بودجه را احیا کرده ایم تا از متخصصانمان به بهترین وجه استفاده کنیم و انشاالله کشور درهمه زمینه ها شاهد پیشرفت باشد.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید همه چیز را صادقانه به مردم بگوییم. وقتی رشد اقتصادی ما خوب است باید آن را اعلام کنیم و اگر روزی وضع اقتصادی خوب نبود هم باید آن را بگوییم و دلایلش را ذکر کنیم.
رئیس جمهور در پایان گفت: انشاالله همه شما ردر این کار مهم موفق باشیدو یاریمردم هم مستمر باشد و ما در ماه های آینده از آثار این سرشماری بهره مند شویم.