به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مجید ولدان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رونق دوباره ساخت‌وساز به‌هیچ‌عنوان به‌سرعت ممکن نخواهد بود چراکه حجم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت عرضه هر کالای تولیدی است. وی افزود: در شرایط فعلی به سبب نبود امکان اشتغال و ازدواج برای بخش بزرگی از جوانان، تنها تعداد اندکی از شیراز، مجید ولدان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رونق دوباره ساخت‌وساز به‌هیچ‌عنوان به‌سرعت ممکن نخواهد بود چراکه حجم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت عرضه هر کالای تولیدی است.
وی افزود: در شرایط فعلی به سبب نبود امکان اشتغال و ازدواج برای بخش بزرگی از جوانان، تنها تعداد اندکی خانه توسط افراد عموماً در نیمه‌راه زندگی خریداری می‌شود چراکه قیمت ساختمان بسیار بالا است و ازاین‌رو مصرف کالایی به نام مسکن در کلان‌شهرها پایین آمده و نسل جدید توان استفاده از وام مسکن را هم ندارد.
ولدان ادامه داد: سقف وام مسکن در تهران به ۱۶۰ میلیون تومان و در کلان‌شهرها به ۱۲۰ میلیون رسیده اما بازپرداخت ماهی یک و نیم میلیون تومان برای زوج‌های جوان با حقوق متوسط ممکن نیست و هرقدر سود را پایین بیاورند این عدد یک و نیم میلیون تومان حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و تغییر چندانی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف ما اگر رشد تولید ناخالص ملی و رشد اشتغال ایجاد کنیم آنگاه رونق اقتصاد را شاهد خواهیم بود و در شرایطی که طی یک سال گذشته تنها یک‌میلیون شغل در ایران ایجادشده نمی‌توان انتظار داشت وضعیت مسکن رونق پیدا کند.
ولدان اضافه کرد: نتیجه این شده است که در تهران ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و در شیراز ۴۰ هزار واحد مسکونی واحد آماده خالی موجود است و به‌این‌ترتیب با بر هم خوردن عرضه و تقاضا، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به پایان راه خود رسیده است و از این نظر باید سرمایه‌ها به بخش صنعت، گردشگری و خدمات برود تا اشتغال پایدار ایجاد شود و دوباره مسکن رونق پیدا کند.
وی متذکر شد: ۴۰ درصد اقتصاد ایران در شرایط فعلی به بخش مسکن رفته و به همین سبب مانند تریلر سنگینی است که یک‌بار سنگین آن را روی زمین خوابانده و اختصاص ۵۰ هزار فقره وام بانک مسکن و ثبت‌نام ۵۸ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات، به‌منزله این است که بخواهیم تریلر سنگین را به‌وسیله پراید بکسل کنیم.
عضو هیئت‌رئیسه نظام‌مهندسی بیان کرد: دیدگاه اقتصاددان‌های کشور است که اگر ۵۰ هزار میلیارد تومان پول به بخش ساختمان تزریق شود تا قدرت خرید مردم در مردم ایجاد شود این کالای بیش‌ازحد عرضه‌شده دوباره رونق می‌گیرد و هیچ بانکی قادر به ارائه این حجم از تسهیلات نیست.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی باید هر دو زوج شاغل باشند تا بتوانند ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرند اما همچنین رقم دریافتی هر دو نفر آنها باید به حدی باشد که بتوانند بازپرداخت وام را بپردازند و تعداد افرادی که توان این کار را در ابتدای زندگی داشته باشند معدود است.