خرید و فروش واحد مسکونی در تهران طی ماه گذشته ۹ درصد در مقایسه با خرداد سال جاری کاهش پیدا کرد. ابعاد بازار معاملات در تیر امسال، ۷ درصد نیز نسبت به تیر ماه سال گذشته کوچک شده است.

این کاهش معاملاتی در اولین ماه از تابستان آن هم در شرایطی که بازار مسکن از پیش رونق سال گذشته وارد فاز رونق شده است، یک هشدار آماری در خود دارد و نشان می­ دهد: میزان پذیرش قیمت­ های جهش یافته در بازار مسکن از سوی خریداران رو به کاهش است و متقاضیان به دلیل قبول نکردن قیمت پیشنهادی فروشنده­ ها باعث افت معاملات شده ­اند.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند: از آنجا که قیمت مسکن در بازه زمانی اندک با بیشترین افزایش مواجه شده است، ادامه این شیب رشد باعث شکل­ گیری زودرس رکود در بازار معاملات خواهد شد که نتیجه این وضعیت بازی باخت-باخت برای خریداران و فروشنده­ ها می ­تواند باشد.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه قدرت خرید مسکن در این فاصله زمانی نه تنها افزایش نیافته که تحت تاثیر تورم عمومی، کاهش نیز پیدا کرده، در نتیجه افت معاملات خرید مسکن از این منظر قابل تحلیل است.

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در ماه گذشته به ۶ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان رسید. این سطح قیمتی نسبت به تیر سال گذشته ۵۴ درصد جهش کرده است که این جهش ناشی از رشد ماهانه ۷ درصدی قیمت در تیر و رشد ماهانه بیش از ۵ درصدی در ماه ­های گذشته بوده است.

تغییرات ماهانه قیمت مسکن از اواخر پاییز سال گذشته، شیب قابل توجهی پیدا کرد و تا کنون، ادامه داشته است.

ماه گذشته در تهران ۱۳ هزار و ۵۱۴ واحد مسکونی در تهران فروخته شد در حالی که تیرماه پارسال، در همین بازار (معاملات مسکن شهر تهران)، بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی فروخته شد.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در گرانترین منطقه تهران یعنی منطقه یک حدود ۵ برابر متوسط قیمت در ارزانترین منطقه (منطقه ۱۸) است. در منطقه یک، میانگین قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در تیرماه به ۱۵ میلیون تومان رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه، ۵۲ هزار و ۵۵۳ واحد مسکونی در شهر تهران فروخته شد که نسبت به ۴ ماه اول سال ۹۶، حجم معاملات حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

رشد ۲ درصدی معاملات طی ۴ ماه اول امسال، وضعیت شکننده فاز رونق معاملات را نشان می­ دهد.

متوسط قیمت مسکن در ۴ ماه اول امسال متر مربعی ۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان بوده است که نسبت به میانگین قیمت در ۴ ماه اول سال گذشته رشد ۴۱ درصدی پیدا کرده است. اولین جهش قیمت مسکن در پاییز سال گذشته اتفاق افتاد.

در فاصله سال ۹۵ تا ۹۶، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی حدود نیم میلیون تومان در هر مترمربع افزایش پیدا کرد اما این شیب رشد در سال جاری تندتر از قبل شده است.

در تیر ماه سال جاری، قیمت واحدهای مسکونی در تهران با شیب ۳ برابری نسبت به قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار افزایش پیدا کرد. تورم عمومی (رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی) در تیر ماه امسال بر اساس تغییرات نقطه­ ای، ۱۸ درصد بوده در حالی که تغییرات نقطه ­ای قیمت مسکن در همین ماه، ۵۴ درصد بوده است.