به نقل از هفته‌نامه تجارت فردا، در سال‌های گذشته نیز این رشد کم‌سطح گزارش شده بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمارهای سال جاری نسبت به سال‌های قبل تفاوت معنا‌داری دارد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در خردادماه سال جاری متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵ /۶ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل (اردیبهشت‌ماه) رشد ۹ /۸درصدی را ثبت کرده است.

همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه (تغییر قیمت نسبت به خردادماه سال گذشته) قیمت واحدهای مسکونی در تهران نیز به میزان ۸ /۴۵ درصد بوده است. اما نکته قابل توجه این است که افزایش قیمت در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل باعث شده میزان معاملات کاهش یابد. در خردادماه سال جاری میزان معاملات ۱۴ هزار و ۸۸۶ فقره بوده که نسبت به ماه قبل از آن، کاهش ۱ /۲۲درصدی را ثبت کرده است.

همچنین سطح معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱ /۳درصدی را ثبت کرده است. این آمارها نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها با افزایش تقاضا در خردادماه همراه نبوده است، به نحوی که بسیاری از خریداران یا فروشندگان به دلیل تغییرات قیمتی دست از معامله کشیده‌اند و چشم‌انتظار تحولات آتی در بازار مسکن هستند.

به نظر می‌رسد که تداوم قیمت در بخش مسکن باعث بروز عدم تعادل بهای مسکن با بودجه خانوار شود. مسوولان دولت سعی داشتند که در سال‌های گذشته با ارائه وام‌های بلندمدت قدرت خانوار را برای تامین مسکن افزایش دهند، اما تورم بالا در این بخش می‌تواند این سیاست را خنثی کند.