در مورد مسئله دوم(اثرات بازارهای اقتصادی بر مسکن) وزیر راه و شهرسازی عقیده دارد که در سال ۱۳۹۷ بازار ارز و طلا مثل همیشه درخشان تر از بازار مسکن خواند بود. جناب آقای عباس آخوندی در این مورد گفت: به نظرم بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در سال جدید خواهد داشت.

او به موضوع خالی شدن حباب قیمت مسکن در مدت۵ سال اخیر پرداخت و در جواب به این سوال که آیا در سال ۹۷ هم سقف وام خرید مسکن زیاد تر می شود یاا نه؟ این گونه بیان کرد: هنوز شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن را تصویب نکرده است، اما وزارت راه و شهرسازی متقاضی این است، در این راستا تقاضای کاهش سود وام مسکن به ۶ درصد را ارائه کرده ام که البته تصویب میشود، چون رئیس جمهوری آن را تایید کرده است.

او همچنین اضافه کرد: پیگیر افزایش سقف وام هم هستیم که بر اساس آن وام ۱۶۰ میلیون تومانی حداقل به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

املاک تهران

رشد آرام تر قیمت مسکن در قیاس با سال ۹۶

در اواسط ماه فروردین مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن از زیاد شدن ارزش افزوده بخش مسکن در سال ۹۷ اطلاع داد و بیان کرد: رشد قیمت مسکن در سال جدید نسبت به سال ۹۶ ملایم تر خواهد شد.

علی چگینی خاطر نشان کرد که از نیمه دوم سال قبل دیدیم که قیمت ها و معامله ها در قسمت مسکن به خصوص در شهر تهران رشد کرده بود. همچنین گفت: پیش بینی ها حاکی از این است که این موج شروع شده رشد در پروانه های ساختمانی و ساختمان های شروع به ساخت به ساختمان های نیمه تمام و تکمیل شده هم برسد.

او تاکید کرد که منتظر رشد زیاد در هیچ یک از متغیرهای مسکن نباشید و در ادامه گفت: با توجه به رشد صدور پروانه های ساختمانی و سرمایه گذاری در بخش مسکن پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی افزایش یابد که به تبع آن ارزش افزوده در بخش ساختمانی نیز افزایش خواهد یافت.

علی چگینی به این موضوع هم پرداخت که پیش بینی ها نشان می دهد قیمت مسکن و معامله ها در اندازه ی تورم و کمی بالاتر از آن با تحولاتی روبرو خواهد بود، ادامه داد: دی ماه و بهمن سال گذشته قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۲۰ و ۲۲ درصد افزایش یافت، اما رشد قیمت مسکن در سال جدید ملایم تر خواهد شد.

به همراه بررسی و پیش بینی کارشناسان قسمت مسکن کشور، بعضی از فعالان بازار در راه بر عکس گام نهاده اند و این گونه به نظر می رسد که می کوشند با بعضی از اظهار نظر ها فضای بازار مسکن را برای به تحقق پیوستن هدف های مخصوصی مثل زیاد شدن قیمت ها و فروش واحدهای خودشان عوض می کنند.

جدیداً بعضی از فعالین در حوزه مسکن به زیاد شدن قیمت مسکن در مدت سال جاری تاکید داشته و بیان می دارند که عقب ماندگی زیاد نشدن قیمت مسکن در سال های گذشته، در سالی که در آن قرار داریم جبران خواهد شد. اما در حقیقت این گونه بیان ها به دلیل توهم است. موضوعی که یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن در روزهای پایانی سال قبل به درستی به آن اشاراتی داشت.

املاک تهران

جناب آقای بهروز ملکی در آذر ماه سال قبل در این مورد هشدار داده بود که بعضی از بازار گرمی هایی که شاهد آن هستیم از طرف بعضی از فروشندگان و مشاوران املاک است. او در این مورد بیان کرد: در شرایط کنونی، خرید مسکن از فروشندگان واقعی پول لازم، قابل توصیه است، نه فروشندگان متوهمی که با ارائه قیمت های پرت، امیدوار به افزایش شدید قیمت هستند.

همچنین ایشان این گونه بیان کردند: با افزایش نسبی تحرکات بازار مسکن تهران در سال جاری، برخی از خریداران مسکن، با این سوال مواجه شده اند که مبادا بازار مسکن با شوک قیمتی مواجه شود و آن ها از قافله عقب بمانند. در چنینی شرایطی برخی از فروشندگان و مشاوران املاک نیز بازار گرمی کرده و به خریداران تلقین می کنند که: “بخرید، پشیمان خواهید شد. دولت نیز قیمت مسکن را رها کرده است، چون برای رشد اقتصاد کلان، به رونق بازار مسکن احتیاج دارد.” این سخنان، نگرانی و میل خریداران مسکن را دو برابر می کند؛ ولی با این وجود باید به این نکته توجه کنیم که درست است که زیاد شدن کند و آرام قیمت مسکن در سالی که در آن قرار داریم، قابل پیش بینی است، اما این نکته، یک مجوز برای وارد شدن عجولانه خریداران به این بازار نیست.

او گفت: بر خلاف صحبت های مهیج برخی افراد و رسانه ها، شوک قیمت مسکن، بعید است. در واقع، حجم بالای خانه های خالی، نرخ های همچنان بالای سود بانکی، نرخ ملایم تورم عمومی و … اجازه شوک قیمت مسکن را نخواهد داد.