برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی تراکم فروشی و نقد پدیده تراکم فروشی توسط شهرداری، با حضور مهندس حسام عقبایی (نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
 
در این برنامه مهندس حسام عقبایی با اشاره به موضوع توزیع تراکم در سطح شهر، گفت: هر فرد با داشتن پلاک ثبتی با توجه به نظر طرح تفصیلی ساخت و ساز حقوق پلاک ثبتی خود را حفظ کرده و بر اساس این حق فعالیت ساختمانی خود را آغاز می کند، به طوری که شهرداری نمی تواند مانع این فعالیت باشد.
 
وی با اشاره به روند قانونی سازی برخی از خلافی های شهری در حوزه ی ساختمان، اظهار داشت: در حال حاضر امروزه بسیاری از برج هایی که در تهران ساخته می شوند توجهی به اصول شهرسازی نداشته و حقوق اجتماعی مردم را رعایت نمی کنند، به طوری که برخی از این برج ها در کوچه هایی بسیار کم ارز و نامناسب ساخته می شوند.
 
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تغییرات مدام طرح تفصیلی شهرها در کشور، عنوان کرد: متاسفانه طرح تفصیلی شهر تهران در طول سال های گذشته به طور مرتب تغییرات بسیاری را داشته است، به طوری که در طرح جدید با روش خاص خود عمل کرده و طرح های قبلی را مورد توجه قرار نداده است؛ بر همین اساس امروزه ممکن است در یک کوچه با یک متراژ مشخص یک ساختمان با ارتفاع بسیار بالا در کنار ساختمانی عادی و بدون ارتفاع زیاد ساخته شود.
 
وی با اشاره به لزوم وجود قوانین توسعه ی شهری مشخص در یک شهر، اظهار داشت: در بسیاری از مناطق تهران توسعه ی شهرسازی بدون توجه به مسائل اجتماعی و محیطی انجام شده است، به طوری که هیچ گاه موضوع شهرسازی با نگاه و رویکردی کلان بررسی و تدوین نشده است.
 
مهندس حسام عقبایی همچنین در ادامه اضافه کرد: برخی از تراکم های شهری متاسفانه با ظاهر قانونی اما به صورت غیر قانونی در شهر به فروش می رسند، در حالی که این موضوع می تواند آسیب های شهری بسیاری را برای مردم و شهر داشته باشد.
 
فایل صوتی برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، متذکر می شود که این برنامه در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش می شود.