برنامه "بدون خط خوردگی" رادیو گفت و گو با موضوع شرایط بازار مسکن و تاثیرات بازارهای موازی بر آن، محرک های موجود در بازار کدامند و آیا افزایش قیمت با شیب منطقی دنبال می شود؟ با حضور حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاورین املاک کل کشور و نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به روی آنتن رفت.

حسام عقبایی با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۶، تقریبا بازار مسکن از رونق نسبی برخورده شده است، در عین حال گفت: البته نمی توانیم بگوییم بازار کاملا رونق پیدا کرده ولی از وضعیت رکودی قبلی عبور کرده و دوران پیش رونق را دارد طی می کند.

وی افزود: تقریب هم در تهران و هم در استان های دیگر شاهد رشد معاملات طی فصل پاییز و تقریبا ۴۵ روزی که از زمستان سپری شده بودیم و پیش بینی ما این است که تا پایان بهار ۹۷ شاهد افزایش معاملات مسکن خواهیم بود. 

رئیس کمیسیون تخصصی مشاورین املاک کل کشور با ذکر اینکه این افزایش به معنای رشد دفعی و سونامی گونه نیست، عنوان کرد: رشد معاملات به صورت کاملا ملایم خواهد بود.

وی در رابطه با قیمت نیز گفت: با توجه به اینکه سر رسید بخش عمده ای از اقساط تسهیلاتی که بانک ها ارائه می کردند، نیمه دوم امسال بود و همین طور تحولاتی که در حوزه ارز و طلا و سیاست های پولی و بانکی خصوصا در کاهش سود بانکی ایجادشد، باعث ایجاد تحرک در بازار مسکن ود و ما شاهد رشد قیمت هم باشیم.

عقبایی تاکید کرد: این رشد قیمت حقیقی در ماه اول پاییز به وقوع پیوست و نزدیک ۱۰ الی ۱۴ درصد رشد قیمت مسکن را در سرتاسر کشور داشتیم و از آبان به بعد دیگر افزایش قیمتی را نداشتیم و ممکن است بعضا برخی از افراد سودجو و یا سوداگرانی که در بازار مسکن به دنبال سودجویی بیشتر هستند جو روانی بیش از این رقم را هم شایع کنند و لی قدرت تحققش در جامعه وجود ندارد و نقدینگی و قدرت خریدش در دست مردم نیست.

وی افزود: پیش بینی ما در حوزه قیمت ها این است که در حوزه خرید و فروش تا پایان بهار ۹۷ در حد تورم، افزایش قیمت خواهیم داشت و قابلیت افزایش قیمت وجود نخواهد داشت و مردم نگران نباشند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، از اجاره ها به عنوان دغدغه در بخش مسکن یاد کرد و گفت: متاسفانه بعضی ها از الان دارند سازشان را کوک می کنند برای اینکه رشد نامتعارفی را بصورت ایجاد یک فضای روانی در افزایش اجاره بها در سال ۹۷ انجام دهد، امیدمان این است که مردم و مالکین به قائده انصاف توجه کنند.

وی متذکر شد: سود بانکی که کاهش پیدا کرده مدیریت حوزه بانکی به سمت و سویی برود که ما بتوانیم در سال ۹۷ با توجه به افزایش رشدی که در حقوق کارگران و کارمندان می بینیم در ان حدی نیست که توانایی پرداخت اجاره بهای بالا و نامتعارف داشته باشد ما بازار مدیریت شده و در عین حال منصفانه برای مستاجران داشته باشیم.

عقبایی در خصوص بازار مسکن در سال ۹۷ پیش بینی کرد: تقریبا بازار بی تلاطمی در حوزه خرید و فروش خواهیم داشت و افزایش قیمتی را نخواهیم داشت، بجز در حد تورم و انشاالله به ماه های اجرا نزدیک می شویم بتوانیم هم رسانه و هم ما بحث مدیریت روانی و جو روانی را بخوبی کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به مسکن بصورت شرطی و دستگاهی نگاه نکنیم، اظهار داشت: این ظرفیت و قابلیت وجود دارد که ما ظرف مدت پنج، شش سال آینده اگر همه مدیریت درستی داشته باشیم توقف رشد قیمت مسکن را در کشور داشته باشیم به شرطی که شرطی و دستگاهی نگاه نکنیم و به مسکن با نگاه بخشی و توسعه پایدار نگاه کنیم.