سیدحسین افضلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بر اساس آمار منتشره از سوی مراجع مختلف بین 2 تا 4 میلیون کمبود واحد مسکونی در کشور داریم، گفت: با توجه به نیاز کشور این میزان کمبود واحد مسکونی تولید مسکن و افزایش ساخت و ساز را توجیه می کند.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت رونق ساخت و ساز در کشور، افزود: قیمت مسکن در کشور باید به گونه ای باید باشد که اقشار مختلف جامعه بتوانند از آن چه در بحث خرید و فروش و چه اجاره استفاده کنند.
 
خانه های خالی تاثیر بسیاری در نرخ مسکن دارد
 
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وجود خانه های خالی از سکنه در کشور تاثیر بسیاری در نرخ مسکن دارد، تصریح کرد: متاسفانه عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی معضلی است که به آشفتگی بازار مسکن دامن زده است.
 
وی با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی تاثیر بسیاری در بازار مسکن به ویژه در قسمت رهن و اجاره و حتی خرید و فروش خواهد داشت، افزود: مجلس باید طبق وظیفه نظارتی خود پیگیر نحوه اجرای قوانین وضع شده و چرایی عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی باشد.
 
افضلی ادامه داد: سازوکار عملیاتی شدن قانون اخذ مالیات از خانه های خالی باید با شرایط موجود بررسی شود تا مشکلاتی مانند شرایط فعلی رخ نداده و منجر به پاک شدن کل صورت مسئله نشود.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که وجود خانه های خالی در رشد قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر داشته است یا خیر، گفت:قطعا بی تاثیر نیست زیرا هر چه که تولید مسکن بیشتر و عرضه زیاد تر شود خود به خود تاثیر خوبی در بهبود وضعیت قیمت ها در بازار مسکن خواهد داشت.
 
حجم خانه های خالی در شمال و جنوب شهر قابل قیاس نیست
 
وی با بیان اینکه رکود اقتصادی و متناسب نبودن درآمد مردم با قیمت خانه ها از دلایل موفق نبودن مردم در معاملات مسکن است، افزود: بسیاری از خانه های خالی موجود در کشور در مناطق خوب، با متراژهای بالا و به تبع آن قیمت های به نسبت گران هستند از این رو بسیاری از اقشار جامعه از خرید یا اجاره آن ها عاجز هستند.
 
افضلی با تاکید بر اینکه ورود بسیاری از خانه های خالی به بازار خرید و فروش یا رهن و اجاره نیز نمی تواند کمکی به اقشار متوسط و ضعیف جامعه کند، تصریح کرد: بسیاری از خرید و فروش ها در حوزه خانه های لوکس خالی از سکنه با هدف سرمایه گذاری صورت گرفته که حتی با فرض این موضوع نیز کار درستی است زیرا می تواند سایر بخش ها را نیز فعال کند.
 
معاملات خانه های خالی وضعیت مسکن را بهبود می بخشد
 
وی با بیان اینکه حجم خانه های خالی از سکنه در شمال شهر به نسبت پایین شهر بیشتر است، گفت: در ماه های اخیر در خانه های خالی از سکنه شمال شهر نیز معاملاتی صورت گرفته که اگر این رخ نداده بود به طور حتم وضعیت فعلی بازار مسکن بدتر از شرایط فعلی بود.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه باید جلوی جهش بیش از حد قیمت ها را در بحث مسکن بگیرند، افزود: مجلس نیز باید با پیگیری قانون اخذ مالیات از خانه های خالی بهبود وضعیت بازار مسکن را تسریع کند./