برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع معاملات مسکن در تهران ، با حضور دکتر حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک و دکتر سید محسن طباطبایی استاد دانشگاه روانه آنتن شد.
دکتر حسام عقبایی در آغاز با بیان اینکه در اصول شهرسازی برای شفاف سازی و دستیابی مردم به حقوق خودشان، دادن داده های اطلاعاتی در رابطه با اصلی ترین سبد خانواده یعنی مسکن لازم است، اظهار داشت: خریدار یا معامله کننده باید از وضعیت ملک در ابعاد مختلف مانند اینکه روی گسل واقع شده است یا خیر تا نوع کاربری باخبر باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مردم در جریان اطلاعات مسکن و موقعیت آن قرار نمی گیرند و این ایراد و یک نقص در شفاف سازی معاملات مسکن است؛ هر چند ممکن است بخش زیادی حتی از مناطق مرفه نشین شهری مانند تهران روی گسل های زلزله واقع شده باشند. 
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک با تاکید مجدد بر لزوم انتشار اطلاعات مناطق مختلف و آگاه سازی مردم در هنگام خرید مسکن، عنوان داشت: انتشار این اطلاعات همچنین می تواند نگرانی هایی که ممکن است باعث ایجاد دغدغه های بی مورد شود را از بین ببرد. البته در عین حال باید این مطالبه گری وجود داشته باشد که اگر قرار است ساختمان هایی بر روی گسل ها ساخته شود، از استانداردهای لازم برخوردار باشد و قاعدتا اگر سازه هایی ساخته شود که با استانداردها سازگار باشد، نگرانی خاصی ایجاد نمی شود.
در ادامه دکتر سید محسن طباطبایی با بیان اینکه نزدیکی به گسل لزوما به معنی تخریب و آسیب دیدگی بیشتر نیست، اظهار داشت: نباید در این موضوع نگرانی های بی مورد برای شهروندان و ساکنین این مناطق ایجاد کرد. در همین راستا امروز شاهد هستیم در ژاپن زلزله های 9 ریشتری کمتر از دو الی سه نفر تفات دارد! بنابراین نزدیکی به گسل به معنای خطر زیاد نیست. 
وی ادامه داد: چه بسا نقاطی که دورتر از گسل ها قرار دارند، به واسطه عدم رعایت استانداردها و ضوابط ساختمان سازی خیلی آسیب پذیرتر هستند.
استاد دانشگاه با اشاره به برنامه های شهری برای توسعه تهران اظهار داشت: پایتخت تا قبل از سال 88 برنامه استراتژی خاص نداشت. از سال 88 برنامه نخست توسعه شهر تهران در شورا مصوب می شود و کار اجرایی آن آغاز می شود. سال 92 نیز برنامه دوم و در حال حاضر موضوع برنامه سوم توسعه مطرح است.
وی بیان داشت: شهرهایی که با برنامه های توسعه شهری حرکت می کنند و مدیریت شهری یکپارچه است و یک بخش تصمیم نهایی را می گیرد، باعث می شود مسائلی همچون ساخت و سازها بر اساس یک استاندارد صحیح صورت بگیرد.
طباطبایی تاکید کرد: باید در حوزه شهری به قوانین توجه کنیم؛ لوایح مغفول زیادی باقی مانده است که اهمیت آنها قابل توجه زیرا لوایح زیادی داریم که هنوز اجرا نشده اند. اگر این مهم انجام شود، قطعا می توانیم به نظام مدیریتی یک پارچه با هم افزایی دستگاه ها دست پیدا کنیم.