امیرحسین شریعتی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا در خصوص تحریک بازار مسکن و تجربه افزایش بهای مسکن درهفته‌های اخیر، گفت: دولت به دلیل آنکه مردم سرمایه‌ها را بانکها خارج کنند و حجم نقدینگی کاهش یابد و به سمت مسکن هدایت شود، تسهیلاتی را برای خرید مشتریان پیش‌بینی کرده است و شرایط خاصی را قائل شده است تا مسکن و ساخت و ساز رونق پیدا کند.

 
ارایه تخفیف‌های تا 35 درصدی شهرداری‌ها برای رونق ساخت
 
شریعتی با بیان اینکه یکی از مشوق های ساخت این است که شهرداری ها با تخفیف های بین 25 تا 35 درصد پروانه ساختمانی صادر می کنند، اظهار کرد: مقایسه قیمت مسکن در 9 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال قبل نشان می دهد که به طور میانگین مسکن با افزایش 17 درصدی مواجه شده است و قراردادهای اجاره نیز در ماههای اخیر به نرخ بازدهی، باروری و رونق مسکن افزوده شده است .
 
وی خاطرنشان کرد:‌ موضوعی که به بازار مسکن کمک می کند این است که صندوق‌های زمین و مسکن ایجاد شود. در سال 88 مقرر شد که در بورس صندوق زمین و مسکن راه اندازی شود که ماهیت این صندوق ها پروژه است و اولین صندوق در سال 94 با نام نسیم راه اندازی شد.
 
ایجاد سه صندوق زمین و مسکن از سال 88 تاکنون
 
تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:‌ در مجموع سه صندوق زمین و مسکن تاکنون ایجاد شده است که در فرابورس فعال هستند که سرمایه های خرد را جمع آوری و وارد پروژه ها می کنند که ممکن است نوع پروژه مسکونی ، خدماتی یا تجاری باشد و وقتی که تکمیل شد سمت عرضه را تحریک کرده اند و برای اینکه تعادل برقرار شود باید به موازات این صندوق ها صندوق املاک و مستغلات ایجاد شود که کار آنها خرید ،فروش و رهن است .
 
وی افزود:‌ اگر این کار انجام شود یعنی تحریک بخش عرضه با صندوق زمین، مسکن و ساختمان و سمت تقاضا با صندوق املاک و مستغلات انجام شود بخش مسکن به خوبی رونق خواهد یافت.
 
شریعتی عنوان کرد:‌ با انجام این اقدامات هم مردم حلاوت و شیرینی رونق بخش مسکن را می چشند و از سوی دیگر افراد نگران آن نیستند که واحدهای ساخته شده به فروش نمی رسد و در پایان هر روز می توانند از بازار خارج شوند و از سوی دیگر تیم بازاریابی قوی مسکن های فروخته شده را می فروشد و سود نیز به افراد صاحب سهام تقسیم می شود.
 
تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ یکی از مهمترین دلایل رونق این روزهای بازارمسکن تحریک بخش تقاضاست و در شرایطی که تقاضا برای بازار وجود داشته باشد ان بخش از فعالیت اقتصادی با رونق مواجه می شود .
 
سپرده بانکها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت کرده است
 
تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد:‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مهمترین مکان‌هایی هستند که نقدینگی را به خود جذب کرده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز با اقبال مناسبی همراه شده‌اند و این صندوق‌ها یکی از محل‌های جذب نقدینگی در کشور است به طور مثال بانک شهر به صندوق سرمایه‌گذاری خود به صورت علی الحساب 20 درصد سود پرداخت می‌کند که توانسته سرمایه مناسبی نیز جذب کند.
 
وی ادامه داد: بانکها به این دلیل که قادر نیستند بیش از حد تعیین شده به سپرده‌ها سود پرداخت کنند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند که فعال و مولد شده‌اند و مردم نیز به دلیل آنکه ریسک نقد شوندگی آنها حداقل است ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها ضامن،متولی و حسابرس دارند.
 
شریعتی عنوان کرد: اگر این صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله باشد می‌توانند در پایان روز سهام خود را بفروشند و به هیچ عنوان با معطلی مواجه نمی‌شوند و اگر صندوق‌های مشترک باشد براساس خالص ارزش فعلی محاسبه می‌شوند و مردم برای اینکه سرمایه خود را از بورس خارج کنند با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند.
 
تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:‌ بنابراین نقدینگی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هدایت شده است و این صندوق‌ها توانسته‌اند بخش مهمی از سرمایه‌ها را به خود جذب کند .