ساماندهی باغ کاخ شاهی گچسر، باعث شد که محصولات درختان به دست مسافران برسد و مردم از میوه درختان بهره‌مند شوند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، اوایل سال جاری اخباری مبنی بر فروش کاخ شاهی گچسر از سوی بنیاد مستضعفان منتشر شد که بازتاب رسانه‌ای بسیار گسترده‌ای نیز داشت. ادامه تحقیقات و پرس‌وجوهای اهالی رسانه در این باره به جایی رسید که به همت سازمان میراث فرهنگی، خبرنگاران از این بنای تاریخی بازدید کردند و به طور مستقیم با مالک دیدار داشتند.
جوان اصفهانی که علی زارع نام داشت در مصاحبه با اهالی رسانه از مرمت کاخ شاهی گچسر زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی سخن گفت و تمام اتفاقات مربوط به این بنای تاریخی را منوط به تایید برنامه‌ها از سوی میراث فرهنگی دانست.
با گذشت 6 ماه از این بازدید، وی در خصوص امور مرمتی این کاخ می‌گوید: «در بخش داخلی کاخ گچسر هیچگونه فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی انجام نشده است. با توجه به اینکه میراث فرهنگی مالک معنوی این کاخ قدیمی است، از آغاز قرار شد کارهای حفاظتی با کنترل و تشخیص کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود و کارشناسان میراث به منطقه مورد نظر اعزام شوند.»
وی اظهار می‌کند که تاکنون کارشناسان هیچ فعالیت مرمتی در ساختمان نداشته‌اند و امور مرمتی که بخش خصوصی آن را به انجام رسانده صرفا محدود به بیرون ساختمان است.
زارع می‌گوید: «ما محوطه را گلکاری و ساماندهی کرده‌ایم البته کارهای فضای باغ با توجه به اینکه اکنون فصل پاییز و برگ‌ریزان است و با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه، تابستان کوتاهی دارد، در حال حاضر متوقف شده و محدود به هرس کردن شده است.»
بر اساس سخنان وی چیزی حدود 500 میلیون تومان برای بخش بیرونی بنا، هزینه در نظر گرفته شده است که امسال تنها بخشی از آن برای ساماندهی باغ صرف شده است.
زارع در اشاره به کارهایی که تا به امروز انجام شده به کاشت درخت‌های گردو، آلبالو، گیلاس، چنار، سیب و زردآلو اشاره کرد که چیزی حدود 400 اصل درخت است. وی می‌گوید که مسافران مهمانسرایی که در کنار کاخ شاهی قرار دارد، در تابستان امسال از میوه‌ها و ثمره درختان استفاده کرده‌اند و در حقیقت محدودیتی نسبت به دسترسی مسافران به محصولات این باغ وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه درختکاری محوطه بیرونی با یک یا دوسال کار به اتمام نخواهد رسید عنوان کرد: «امسال مسیر آبیاری از رودخانه باز شد و توانستیم با بازسازی باغ به گردوی بسیار مرغوبی دست پیدا کنیم.»
لازم به یادآوری است، کاخ رضا شاهی گچسر مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، روستای گچسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روستای گچسر با کیفیت معماری جذاب و خانه‌های کهنسال با شیروانی و اشکوبه یا ایوانچه های دلپسند، درون دره‌ای شگرف جای گرفته و چشم‌اندازی زیبا را به وجود آورده است. در سال 1317 همزمان با احداث تونل کندوان، رضاشاه در این آبادی خوش آب و هوا کاخی ظریف برای خود ساخت تا ضمن اقامت در آن بتواند از نزدیک، شاهد فعالیت ساخت تونل باشد. همچنین در جوار این کاخ، هتلی نیز برای اقامت مهندسین سازنده تونل احداث شد. کاخ رضاشاهی گچسر با گچبری‌ها و شومینه‌های زیبا تزئین شده، سقف آن بیش از سه متر ارتفاع دارد و پنجره های بلند آن چشم انداز زیبایی را به وجود آورده اند. 20 سال بعد از ساخت کاخ و هتل یادشده، یعنی در سال 1337 هتلی دیگر با معماری جدیدتر به این مجموعه اضافه شد که هم اکنون به عنوان هتل گچسر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.