بررسي هاي ميداني از سطح شهر نشان مي دهد قيمت مسکن در روزهاي اخير پس از يک دوره افزايش کمتر از ۱۰ درصدي، متوقف مانده و آنچه به عنوان نشانه هاي رونق بازار مسکن ذکر مي شد، به نوعي به ضد خود تبديل شده و عملا رکود را بر اين بازار حاکم کرده است.

بر اساس اين گزارش در حالي که بسياري از کارشناسان مسکن معتقد بودند که پس از يک دوره رکود طولاني، حباب بازار مسکن از بين رفته و قيمت هاي فعلي به قدرت خريد مردم نزديک شده است، اما با آغاز پرداخت تسهيلات بدون سپرده ۱۲۰ ميليون توماني خريد مسکن در تهران و ۱۰۰ ميليون توماني در کلانشهرها، برخي دلالان به افزايش قيمت ها روي آورده‌اند که سبب خنثي شدن اثر اين وام ها شده است.

بررسي‌هاي ميداني خبرنگار مهر نشان مي دهد با افزايش قيمت ها در مناطق پرطرفدار پايتخت، از تعداد معاملات در اين مناطق کاسته شده و تسهيلات بانکي خريد مسکن به هيچ عنوان با اعداد وارقام فروش ملک در اين محله ها همخواني ندارد.

همچنين الگوي علاقه مندي مردم به محله ها و مناطق مياني بيشتر است.

گيشا هم رديف منطقه يک: واحد نوساز متري ۱۰ ميليون تومان!

به عنوان نمونه در يکي از خيابان هاي فرعي گيشاي تهران واحد نوساز ۱۷۵ متري به قيمت يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان از سوي مشاور املاک فايل شده است به عبارت ديگر اين واحد ۱۰ ميليون و ۲۸۵ هزار تومان در هر مترمربع قيمت گذاري شده که بيش از ۳ ميليون تومان در هر متر با ساير املاک اين منطقه متفاوت است.

گذشته از قيمت گذاري برخي واحدهاي مسکوني خاص در گيشا، بيشتر قيمت ها در اين منطقه از ۷ ميليون و ۵۰۰ تا ۷ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان است که در مقايسه با متري ۵ و نيم تا ۶ ميليون تومان در ماه هاي منتهي به سال ۹۵، رشدي حدودا ۴۰ درصدي را نشان مي دهد.

اين در حالي است که قيمت مسکن در اين منطقه در ۶ ماه پيش کمتر از ۶ ميليون تومان در هر متر مربع بود. به عنوان نمونه يکي از واحدهاي مسکوني زير ۱۰ سال ساخت در گيشا در تاريخ دي ماه سال ۹۵ به مساحت ۱۱۰ متر مربع، ۶۰۰ ميليون تومان قيمت گذاري شده بود که تقريبا ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع تخمين زده مي شود. همچنين يک واحد مسکوني دوخوابه نوساز ۶۰ متر مربعي در اين منطقه در تاريخ خرداد ماه امسال ۴۲۰ ميليون تومان نرخ گذاري شده بود که حدودا ۷ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع براي فروش فايل شده بود.

گفتني است مشاوران املاک اين محله در گفت وگو با خبرنگار مهر علت افزايش ناگهاني قيمت مسکن در گيشا طي دو ماه گذشته را افزايش تقاضاي خريد علي رغم کمبود عرضه عنوان کردند. اين موضوع بيشتر براي واحدهاي مسکوني ۱۰ تا ۱۵ سال ساخت صدق مي کند که به علت ارزان تر بودن، متقاضي خريد بيشتري دارند ولي مالکان که با کثرت تقاضاي ناگهاني مواجه شدند، قيمت ها را تا ۴۰ درصد افزايش داده اند که اين وضعيت قبلا در اين منطقه بي سابقه بوده است.

شهرآرا: واحد نوساز متري ۷ و نيم ميليون تومان

از ديگر مناطق پر استقبال براي خريداران در تهران، محله ستارخان و منطقه ۵ است. در اين منطقه که دامنه وسعت آن بسيار زياد است، تفاوت قيمت ها نيز پرنوسان به نظر مي رسد. به گونه اي که در برخي محله هاي ستارخان واحدهاي قديمي تر تا متري ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان نيز ديده مي شود. به عنوان نمونه يک واحد ۵۵ متر مربعي ۲۰ سال ساخت در نزديکي ميدان توحيد ۲۰۰ ميليون تومان براي فروش فايل شده است؛ اما در محله هاي شهرآرا و پاتريس لومومبا و همچنين در محله برق آلستوم در خيابان ستارخان، واحدهاي نوساز تا متري ۷ و نيم ميليون تومان نيز قيمت گذاري شده اند.

اين در حالي است که برخي واحدهاي مسکوني حدودا ۱۰ سال ساخت واقع در محله شهرآرا در زمستان سال گذشته با متري ۴ تا ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان معامله مي شده است. اما همين واحد مسکوني در تيرماه به متري ۵ و نيم ميليون تومان رسيده که رشد عجيب ۲۵ درصدي قيمت مسکن در يکي از محلات غرب تهران را نشان مي دهد.

سلسلبيل شمالي: قيمت خوب فروش بالا

محله سلسبيل شمالي که از ديرباز مورد توجه قشر متوسط پايتخت نشين قرار دارد، از معدود محله هاي تهران است که حتي در در دوره اوج رکود بازار مسکن، با استقبال خريداران مواجه بود.

از آنجايي که تراکم جمعيتي در اين منطقه بالاست، واحدهاي نوساز عمدتا ساختمان هايي هستند که در اثر تجميع مالکان چند بلوک ساختماني مجاور و تخريب و نوسازي ساختمان جديد ايجاد شده اند. به همين دليل، قيمت ملک در اين منطقه چندان بالا نيست اما واحدهاي نوسازي هم هستند که سازندگان توانسته اند تا متري ۵ ميليون تومان آن را به فروش برسانند.

با اين حال بسياري از واحدهاي مسکوني محله سلسبيل شمالي در بازه قيمتي ۳ و نيم تا ۴ ميليون تومان بوده و افزايش قيمت اخير مسکن در محلات مختلف منطقه سلسبيل شمالي حتي در دو ماه اخير که ميزان خريد و فروش ملک به گفته مشاوران املاک اين محله افزايش تصاعدي داشته، به صورت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع متفاوت است که رشد کمتر از ۵ درصد را نشان مي دهد.

خيام و مولوي؛ مظلوم حتي در قيمت ملک

علي رغم وجود نشانه هايي مبني بر خروج بازار مسکن از رکود، اما برخي ساکنان محلات مناطق جنوبي تهران همچنان از فروش نرفتن املاک خود ناراضي هستند.

سامانه جامع املاک تهران نشان مي دهد قيمت ملک در مناطق ۱۱ و ۱۲ به خصوص در محلات خيام و مولوي که بازار اصلي پايتخت محسوب مي شوند، رشدي نداشته است.

به گفته يکي از مشاوران املاک قديمي خيابان مولوي، به دليل تفاوت سليقه مردم در انتخاب محل سکونتشان، بسياري از ساکنان اين مناطق متقاضي فروش و جابه جايي به ديگر مناطق تهران هستند اما بعضا ماه هاست که ملک خود را براي فروش فايل کرده اند ولي خريداري وجود ندارد.

در حال حاضر واحد مسکوني نوساز در مولوي تا ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش مي رود اما واحدهاي مسکوني قديمي تر حتي کمتر از اين قيمت نيز خريد و فروش مي شوند. به عنوان نمونه بر اساس اعلام سامانه جامع املاک تهران، واحد مسکوني ۵۰ متري نوساز در منطقه ۱۲ پايتخت، ۱۱۵ ميليون تومان (۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع) در ابتداي تيرماه به فروش رفته است. با اين حال بر اساس اطلاعات همين سامانه، فروش واحد مسکوني ۷۰ متري ۱۲ سال ساخت به قيمت ۱۳۳ ميليون تومان (متري يک ميليون و ۹۰۰ هزار تومان) نيز در سه ماه قبل گزارش شده است.

نارمک؛ بدون نوسان قيمت 

اگرچه محله نارمک و ميدان هاي متعدد اين منطقه همگي جزء مناطق پراقبال و جذاب براي ساکنان شرق تهران به شمار مي رود، با اين حال به نظر مي رسد افزايش قيمت بيشتر دامان غرب تهران را گرفته است و شرق نشينان ارزان تر مي توانند همسايه رئيس جمهور سابق شوند.

واحدهاي مسکوني منطقه نارمک در دو سال گذشته افزايش قيمت خاصي نداشته و عمدتا در محلات محتلف از ۴ تا ۵ ميليون تومان در نوسان است. به عنوان مثال هر متر مربع واحد مسکوني در ميدان ۷۲ (محله رئيس جمهور سابق) ۴ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان خريد و فروش مي شود. بر اساس اعلام سامانه املاک پايتخت، واحد مسکوني ۸ سال ساخت در نارمک در تيرماه ۲۵۸ ميليون تومان (۴ ميليون و ۳۳۰ هزار تومان در هر متر مربع) به فروش رفته است. اين در حالي است که بر اساس اطلاعات همين سامانه، واحد مسکوني با شرايط مشابه در زمستان سال گذشته نيز با قيمت مشابه معامله شد.

منطقه ۲۲: متري ۷ ميليون تومان با ويوي درياچه

منطقه ۲۲ تهران که به نظر مي رسد بيشترين فضاي سبز و بهترين آب و هواي پايتخت را به ساکنانش هديه مي دهد، از مناطقي است که طي سال هاي اخير از تاخت و تاز انبوه سازان بي نصيب نمانده است. وجود تعداد زيادي برج هاي بالاي ۱۲ طبقه در اين منطقه، جمعيت زيادي را به خود فراخوانده است. با اين حال در سال هاي اخير به دليل عرضه فراوان مسکن در اين منطقه قيمت مسکن افزايش نيافته است.

اين در حالي است که به خاطر وجود درياچه شهداي خليج فارس، برخي آپارتمان هاي طبقات بالاي برج هاي رو به درياچه با قيمت گزافي به فروش مي روند که بعضا تا متري ۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان نيز براي فروش فايل شده اند. اما اين قيمت ها بيشتر به واحدهاي رو به درياچه تعلق دارد؛ هرچه آپارتمان ها از درياچه چيتگر دورتر ساخته شده باشند، قيمت ها نيز کاهش مي يابد.

در اين منطقه تنوع قيمت املاک به حدي زياد است که مشتري مي تواند با هر مقدار بودجه، ملک مورد نظر خود را خريداري کند؛ چه آنهايي که علاقه مند به سکونت در واحدهاي لوکس هستند و چه آنهايي که مي خواهند در آپارتمان هاي معمولي و ارزان قيمت زندگي کنند. به طوري که برخي فايل هاي فروش، آپارتمان هاي با قيمت ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع را معرفي مي کنند همچنين برخي فايل ها واحدهاي متري ۴ و نيم ميليون تومان، ۵ ميليون و ۶۲۰ هزار تومان، ۶ ميليون و ۳۳۰ هزار تومان تا ۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان نيز براي فروش به خريدار ارائه مي دهند که تنوع قيمتي در اين منطقه را نشان مي دهد.

يکي از مشاوران املاکِ منطقه ۲۲، در گفت وگو با خبرنگار مهر بيشترين افزايش قيمت قيمت مسکن دو ماه اخير در اين منطقه را ۴۵ درصد مي داند که عمدتا به واحدهاي نوساز اطراف درياچه شهداي خليج فارس مربوط مي شود اما به گفته اين مشاور املاک، برخي واحدهاي مسکوني اين منطقه با عدم افزايش قيمت نيز مواجه بوده اند که بيشتر واحدهاي مسکوني قديمي تر در محله المپيک را شامل مي شود که همچنان با قيمت هاي ماه هاي منتهي به سال ۹۶ (متري ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان) منتظر خريدار هستند.