حسام عقبایی با بیان اینکه درباره بازار خرید و فروش و وضع معاملات بازار مسکن در ۳ ماه ابتدایی امسال گفت: در ۳ ماه بهار بازار مسکن تقریبا آرام بود. نیمه نخست فروردین‌ماه تعیلات نوروز را پشست سر گذاشتیم و به همین جهت تغییرات محسوسی در این بازار مشاهده نشد.
وی تاکید کرد: هرچند در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بیش‌ترین حجم معاملات سالانه در ماه اردیبهشت اتفاق افتاده اما در اردیبهشت‌ماه امسال با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مردم برای انجام معاملات خود تا زمان برقراری ثبات در فضای سیاسی کشور دست نگه داشتند که این امر در بازار معاملات و واکنش به جریانات سیاسی طبیعی است.
به گفته عقبایی، در خردادماه معاملات بازار مسکن سر و سامان گرفت و حجم خرید و فروش‌ها رو به رشد رفت.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد: بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد معاملات بازار مسکن ادامه داشته باشد و حتی در شهریورماه رونق بازار مسکن نیز کلید بخورد.
وی درباره قیمت مسکن در ماه‌های آتی هم اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها و اطلاعات بازار مسکن تا پایان شهریورماه به نظر نمی‌رسد با سیر صعودی در قیمت‌ها روبه‌رو شویم و طبق روال معمول مردم برای عقد و یا تمدید قراردادهای خود اقدام می‌کنند.
کرایه‌خانه گران نمی‌شود
عقبایی درباره بازار اجاره‌بها هم ادامه داد: در ماه‌های اخیر افزایش اجاره‌بها در شهرهای کوچک محسوس نبوده و قیمت‌های سال گذشته لحاظ شده است.
وی گفت: در شهرهای بزرگ اما اجاره خانه‌ها رشد متوسط ۷ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند که بیش‌ از این را نه بازار کشش دارد و نه مستاجران توان پرداخت.
وی با بیان اینکه شاخص اجاره‌بها بر اساس قیمت مسکن تعیین می‌شود، ابراز کرد: تا زمانی که قیمت مسکن افزایش نیافته است، دلیلی هم برای افزایش نرخ‌ها در بازار اجاره وجود ندارد.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران خاطر نشان کرد: تا پایان شهریورماه نیز روال به همین ترتیب ادامه دارد و بازار آرامی را در بخش اجاره‌بها شاهد خواهیم بود.