سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه هر روز در کشور قیمت اجاره‌بها و مسکن با افزایش افسار گسیخته مواجه می‌شود، اظهار داشت: قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور به حالت سرسام آوری در حال افزایش است، اما متاسفانه برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی به این موضوع توجهی نکرده و واقعیت‌ها را کتمان می‌کنند.

وی با اشاره به قرار گرفتن در فصل نقل و انتقالات مسکن، افزود: مسکن یکی از نیازهای اساسی و مهم جامعه بشمار می‌رود، اما افزایش قیمت آن باعث شده تا بسیاری از مردم به ویژه اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر، توان خریداری و حتی اجاره مسکن را نداشته باشند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس به نقش دلالان و واسطه‌گران در افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار مسکن گرفتار برخی دلال‌بازی‌ها قرار گرفته که این موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور است.

لزوم تعیین نرخ سود بانکی در محدوده نرخ تورم

وی تاکید کرد: نرخ سود بانکی باید در محدوده نرخ تورم تعیین شود؛ بنابراین باید نرخ سود بانکی کاهش یابد، اما این امر نباید با برخی دلال‌بازی‌ها، مستاجران را که اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند را خانه بدوش کند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه یکی از لازمه‌های سوق دادن منابع مالی به بخش تولید، مهار نرخ سود بانکی است، گفت: بانک‌ها باید به این مسئله توجه کنند که اگر بخش تولید را حمایت کنند؛ می‌توانند از منافع آن در آینده سود ببرند به دلیل اینکه نقدینگی تولیدکنندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی با انتقاد از اینکه قیمت مسکن چرا جهش گونه باید بالا برود به نحوی که مردم سال به سال توان اجاره کردن را از دست بدهند، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف است برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه برنامه‌ریزی کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر قابل کتمان نیست از این رو برای حل این مشکل باید ریشه‌ای اقدام کرد.

وی گفت: استدلال تصمیم‌گیران اقتصادی دولت این است که با دریافت مالیات از سود بانکی و نیز کاهش سود سپرده‌ها، نقدینگی مردم به سمت بنگاه‌های تولیدی و در نتیجه رونق اقتصادی می‌رود، اما در عمل و در کوتاه مدت این اظهارنظرها اثر خود را بر بازار اجاره مسکن گذاشته است.

موسوی لارگانی یکی از الزام‌ها برای توسعه کشور را ایجاد زیرساخت‌های مسکن دانست و اظهار داشت: این موضوع در دولت گذشته در قالب مسکن مهر مطرح شد، البته در آن زمان تصور دولت بر این بود که با طرح مسکن مهر قیمت مسکن کاهش می‌یباد، اما نه تنها سبب افت قیمت نشد، بلکه رکود در بازار این بخش ایجاد شد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر نکات مثبتی هم داشت، افزود: با آغاز ساخت و ساز مسکن مهر افرادی که مستاجر بودند نسبت به خانه‌دار شدن خود امیدوار شدند و این امر تاحدی از التهابات بازار مسکن و تقاضا در آن زمان کاست، اما این امر مقطعی بود، چرا که با به سرانجام نرسیدن تعهدات مشکلات حوزه مسکن برگشت.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: اگر پروژه مسکن مهر به سرانجام می‌رسید اکنون قیمت مسکن با نوسان روبرو نمی‌شد و مردم برای خرید و اجاره نباید قیمت بالای را پرداخت می‌کردند.

سو مدیریت مانع اصلی عدم تکمیل پروژه مسکن مهر

وی اضافه کرد: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی نتوانست به تعهدات خود عمل کند، زمانی که مدیریت در این بخش ضعیف باشد قابل پیش بینی بود که مسکن مهر در موعد مقرر به پایان نمی‌رسد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه گستردگی فعالیت وزارت راه و شهرسازی مانع از به سرانجام رسیدن وعده‌های دولت یازدهم در این بخش شده است، تصریح کرد: در حالی که مسکن مهر به اتمام نرسیده و هر ساله وعده جدیدی در پایان آن داده می‌شود وزارت راه موضوع مسکن اجتماعی را عنوان کرد.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از زمانی که مسکن اجتماعی اطلاع رسانی شد تاکنون هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و حتی جزئیات آن شفاف نیست.

وی با اشاره به اینکه تحقق نیافتن وعده‌ها باعث افزایش قیمت مسکن شده است، بیان داشت: چنانچه مسکن مهر به سرانجام برسد و متقاضیان صاحب خانه شوند بخشی از تقاضا فعلی بازار به سمت مسکن مهر هدایت می‌شود و پس از آن دولت می‌تواند سایر طرح‌های خود را اجرایی کند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: به رغم آنکه گفته می‌شود قیمت مسکن ثابت و به علت رکود هیچ تغییری نداشته است باید بگویم که قیمت اجاره و خرید ملک در تمام شهرها افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: قیمت مسکن چرا جهش گونه باید بالا برود به نحوی که مردم سال به سال توان اجاره کردن را از دست بدهند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس اضافه کرد: لذا وزارت راه و شهرسازی موظف است برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه برنامه‌ریزی کند.

عدم تعادل در عرضه و تقاضا

وی گفت: تعیین ساز و کار برای اجاره در شرایطی است که برای انجام اقدامی عملی برای کاهش نرخ اجاره بها باید تعادلی میان عرضه و تقاضا در بحث مسکن ایجاد شود.

موسوی لارگانی اظهار داشت: افزایش ساخت و ساز می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و به کاهش نرخ اجاره‌بها بیانجامد.

وی افزود: اگر ساخت و ساز در کشور افزایش یابد٬ کاهش عرضه جبران شده و به این ترتیب اجاره‌نشینی نیز تا حد امکان کمتر خواهد شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه طرح مسکن مهر پروژه خوبی برای کاهش نرخ‌ها در بازار اجاره‌بها بود، گفت: افزایش ساخت و ساز تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت مسکن دارد از این رو دولت باید طرحی مشابه مسکن مهر با رفع نواقص آن ارایه کند تا تعادل در عرضه و تقاضای مسکن بهبود وضعیت این بازار را رقم بزند.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی و کاهش نرخ سود بانکی

وی افزود: در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم اجاره نشینی بیشتر آنها را رقم زده و برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه باید زمینه رشد ساخت و ساز و همچنین عرضه مسکن‌های ساخته شده به بازار فراهم شود.

موسوی لارگانی ادامه داد: در حال حاضر تعداد خانه‌های خالی کشور بر اساس اظهارات وزیر راه به ۲ میلیون و نیم رسیده است.

وی با بیان اینکه احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است٬ تصریح کرد: بهترین مولفه برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره بها و همچنین شکستن حباب قیمتی آن برخورد با خانه‌های خالی است.

نماینده مردم فلاورجانی در مجلس تاکید کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن از حیث ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای مسکن کمک کند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر دولت در خصوص کاهش نرخ تورم٬ گفت: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده تورم کاهش یافته و تک رقمی شده٬ ما در سال جاری نباید افزایش اجاره بها و رهن را داشته باشیم.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که ثبات را به بازار اجاره‌بها بر می‌گرداند، تاکید کرد: دولت برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره‌بها باید به کاهش نرخ سود بانکی اقدام کند.