به گزارش جهان اقتصاد، براساس اطلاعات موجود، این تفاهم‌نامه با هدف همکاری متقابل درخصوص تعیین تکلیف پرونده‌های مشترک مشتمل بر املاک موقوفه واقع در طرح‌های عمرانی، مطالبات و با هدف دستیابی به راهکارهای عملی، کمک به عمران، احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات کشور و نیز تأمین نیازهای اماکن مذهبی، تعیین تکلیف املاک واقع در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه نشینی) تاریخی و بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهرها، تبدیل به احسن اراضی موقوفه، توسعه حداکثری خدمات وقف در جامعه و اجرای سیاست‌های تأمین مسکن برای اقشار آسیب پذیر، کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی، با اولویت روستاهای در حریم بلافصل شهرها و ثبت وضعیت املاک و اراضی وقفی در سامانه ثبت اسناد و املاک (کاداستر) با اولویت اراضی در معرض تخریب و تصرف بین دو سازمان مذکور به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این وزارت‌ راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه باید بهره‌وری از اماکن موقوفه در جریان بازآفرینی را در اولویت قرار دهیم، گفت: ما می‌توانیم از این طریق اماکن عمومی را وارد سیستم بازآفرینی شهری کنیم چراکه اگر وارد حوزه تاریخی ایران شویم، می‌بینیم که بخش عمده‌ای از ساختمان‌های با ارزش معماری و عمومی کشور در بافت‌های فرسوده موقوفه هستند.
عباس آخوندی گفت: درحال حاضر اصلی‌ترین بحث ما در بحث بازآفرینی شهری چه در حوزه بافت‌های فرسوده و چه در حوزه مناطق حاشیه‌ای این است که بتوانیم فضای عمومی ایجاد کنیم تا مردم در آن بتوانند حس و هویتی پیدا کرده و نسبت به زندگی در آن بافت‌ها حس تعلق بیشتری به دست آورند.
وی در ادامه افزود: وقتی با این هدف وارد می‌شویم می‌بینیم که بخش عمده‌ای از نیایش‌گاه‌ها، مساجد، بقعه‌های متبرکه و حتی مراکز خدمات عمومی مانند آب‌انبارها، مدارس، درمانگاه‌ها و حتی برخی از اراضی در اختیار موقوفه هستند بنابراین یکی از بحث‌های بسیار مهم ما برای بازآفرینی شهری آن است که بتوانیم این اماکن موقوفه را که عمدتا یا جنبه مذهبی دارند و یا جنبه خدمات عمومی، در اولویت بازآفرینی قرار بدهیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براینکه سازمان اوقاف در این زمینه از سویی دارای امکانات بوده و از سویی دیگر نیازمند کمک‌هایی از طرف دولت برای آغاز جریان بازسازی در کشور است گفت: ما فکر می‌کنیم به کمک این تفاهم‌نامه و همچنین با توجه به برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی در تمامی استا‌ن‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور شاهد در دستور کار قرار گرفتن موضوع همکاری موقوفات و سیستم اجرایی کشور برای بهره‌وری بیشتر از این شرایط در جریان بازآفرینی شهری باشیم.
آخوندی همچنین با اشاره به اینکه موضوع بهره‌وری در مسئله موقوفات مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و در موارد مورد نیاز اختیارات لازم جهت بهره‌وری بیشتر از سوی ایشان از اراضی موقوفه به این سازمان واگذار شده است گفت: ما می توانیم از این طریق این اماکن عمومی را وارد سیستم بازآفرینی شهری کنیم که اتفاق بزرگی به شمار می رود چراکه اگر وارد حوزه تاریخی ایران بشویم می‌بینیم که در تمام این بافت‌های فرسوده بخش عمده ساختمان‌های با ارزش معماری و عمومی ما موقوفه هستند.
به گفته وی این یک اقدام کلیدی بوده و با توجه به عنایت رئیس سازمان اوقاف انتظار می‌رود با تشکیل دبیرخانه مربوطه در مرکز، شاهد حرکت مستمر و مداوم در این مسیر بوده و ببینیم که این موقوفات در آینده هم‌ساز با شرایط امروز جامعه ما باشد .
عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در خصوص برنامه دولت یازدهم در خروج بخش مسکن از رکود بیان کرد: اگر شما همین امروز به مطبوعات مراجعه کنید می‌بینید که تمام شاخص‌های پیش‌نگر نشان می‌دهد که ما در آستانه یک رشد در حوزه مسکن هستیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ورود یک جریان سوداگری گسترده در بخش مسکن در سنوات گذشته باعث شد تا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه یا خانه دوم در کشور به وجود بیاید.
آخوندی همچنین تاکید کرد: این بخش بیشترین لطمات را به صورت غلط از این جریان سوداگری خورده است.
وی درباره افزایش قیمت مسکن در دوره رونق گفت: رونق به معنی افزایش قیمت مسکن به هیچ وجه صحت ندارد و قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.