اهمیت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم این است که متکی به سرمایه و پول دولت نیست و یک توسعه پایدار را تزریق می‌کند هم‌چنین به دلیل آن که تقاضا به تدریج وارد بازار مسکن می‌شود شوک قیمتی ایجاد نمی‌شود.

در این باره، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم شدن شرایط جدید برای خانه­ دار شدن خانوارهای جوان، از بهبود وضعیت طی سه سال اخیر در مقایسه با دوره قبل خبر داد.

حامد مظاهریان به سایت بورس 24  گفت: در سال ۸۴ تا ۹۲ قیمت مسکن ۶ برابر شد. یعنی از متر مربعی ۶۵۰ هزار تومان در سال ۸۴ به ۳ میلون و ۹۵۰ هزار تومان در سال ۹۲ رسید. همچنین از سال ۹۲ تاکنون قیمت مسکن در شهر تهران به صورت میانگین به ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. نتیجه این که از سال ۸۴ تا ۹۲ قیمت مسکن ۶برابر شد و از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود 10.6 درصد افزایش پیدا کرد. این میزان افزایش کمتر، اثر نحوه برنامه ­ریزی و هدایت بازار مسکن را بازگو می ­کند و در عین حال، پاسخی است به آنچه درباره اثر تورمی تسهیلات خرید مسکن عنوان می­شود. تسهیلات خرید مسکن در صورتی که به صورت هدایت شده، در اختیار تقاضای مصرفی قرار بگیرد، می ­تواند باعث رشد غیرتورمی معاملات مسکن و ایجاد انگیزه برای سرمایه­ گذاری در ساخت و ساز شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار زمین نیز گفت: افزایش قیمت علاوه بر مسکن در بخش زمین نیز به وجود آمد. بر اساس آمار از سال ۸۴ تا ۹۲ قیمت زمین از متری ۶۴۰ هزار تومان به بیش از ۵ میلیون تومان رسید. یعنی در طی این سال‌ها قیمت زمین 8 برابر شد اما در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ شاهد افزایش ۲ درصدی قیمت زمین را شاهد بودیم به این معنا که طی سال­ های اخیر، ثبات نسبی در بازار زمین و ملک کلنگی –با کاربری مسکونی- حاکم بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اجاره‌بها نیز به مقایسه قیمت‌ها از سال‌های ۸۴ تا ۹۲ و ۹۲ تا هم‌اکنون پرداخت و گفت: اجاره بها از سال‌های ۸۴ تا ۹۲، حدود 3.4 برابر شد و از سال ۹۲ تاکنون نیز 1.5 برابر افزایش پیدا کرد. این آمارها نشان می‌دهند که با ثبات قیمت مسکن، اجاره بها نیز افزایش چشمگیری نداشت و این موضوع می‌تواند پایه‌ای برای اقدامات بعدی باشد.بر اساس این گزارش، نظام تامین مالی مسکن هفته گذشته در مسیر تقویت هر چه بیشتر قدرت خرید تقاضای مصرفی، از طریق تصویب تسهیلات جدید خرید مسکن برای زوجین، متحول شد.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک ­های تجاری و دو بانک تخصصی شامل بانک مسکن و بانک توسعه تعاون می ­توانند به زوجین، برای خرید مسکن، تسهیلات بدون سپرده حداقل 100 میلیون تومانی پرداخت کنند.تسهیلات 100 میلیون تومانی برای تهران است و برای شهرهای بزرگ و کوچک نیز سقف تسهیلات به ترتیب معادل 80 میلیون و 60 میلیون تومان تعیین شده است.

کارشناسان پیش­ بینی می ­کنند: تسهیلات جدید بتواند افزایش حجم معاملات خرید مسکن شده و به رونق غیرتورمی در سال جاری منجر شود.

جزئیات تسهیلات جدید مصوب برای زوجین به شرح زیر است:

افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده جعاله مسکن به 20 میلیون تومان برای یک پلاک ثبتی توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن.

اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به زوجین توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن، تا سقف مبالغ زیر بر روی یک پلاک ثبتی، مشروط به رعایت تعادل منابع و مصارف بانک. برای شهر تهران معادل 100 میلیون تومان (هریک از زوجین حداکثر 50 میلیون تومان). برای مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت معادل 80 میلیون تومان (هریک از زوجین حداکثر 40 میلیون تومان). برای سایر مناطق شهری معادل 60 میلیون تومان (هریک از زوجین حداکثر 30 میلیون تومان).

به گزارش بورس 24،          بانک مسکن مجاز است، به تسهیلات گیرندگان مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (علاوه بر سقف‌های مصوب از محل اوراق مذکور)، در حالت انفرادی تا سقف 10 میلیون تومان و برای زوجین تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده پرداخت کند.به این ترتیب بانک مسکن می‌تواند به استفاده کنندگان تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهیلات فعلی، مبلغ 10 میلیون تومان برای خرید مسکن انفرادی و مبلغ 20 میلیون تومان برای خرید مسکن توسط زوجین پرداخت کند.