نتايج نظرسنجي از واسطه‌هاي بازار مسکن حاکي است تغيير دولت چون به تقويت انتظارات در بازار براي دگرگوني در سياست‌ها منجر مي‌شود، مي‌تواند براي حدود يک فصل، رکود مقطعي ايجاد کند. در سناريوي ديگر نيز احتمال داده است ثبات دولت موجب ادامه مسير کنوني شود و بازار با شوک مثبت يا منفي مواجه نشود.

واسطه‌هاي ملکي در شهر تهران، با خوش‌بيني نسبت به روند خروج کامل معاملات مسکن از رکود طي نيمه دوم امسال، اوضاع «بازار در پسا انتخابات» را تصوير کردند. «دنياي اقتصاد» با نظرسنجي از 50 واسطه در بازار مسکن، برداشت «حلقه مياني» معاملات، نسبت به سه سطح پرسش را مورد بررسي قرار داده است. «شکل و ميزان تغييرات رخ داده در برخي پارامترهاي بازار ملک طي هفته‌‌هاي گذشته از سال 96»، «چشم‌انداز بازارهاي معاملات و ساخت و ساز تا پايان سال» و همچنين «سمت و سوي بازار مسکن در بعد از انتخابات رياست‌جمهوري»، محورهاي کليدي 10 پرسش مطرح در اين نظرسنجي بوده است که نتايج آن، ضمن آنکه همسو با انتظارات صاحب‌نظران اقتصاد مسکن، از «عزم خريداران» براي خريد آپارتمان و شانس بالاي بروز رونق در سال جاري حکايت دارد، «بازار پسا انتخابات» را در دو سناريو، پيش‌بيني مي‌کند.

واسطه‌هاي ملکي از آنجا که اطلاعات لحظه‌اي از سطح «توقع» خريدار و فروشنده دارند و در عين حال، قادر به تشخيص «تغيير رفتار» اين دو سمت بازار معاملات، در کمترين زمان ممکن هستند، درباره واکنش‌هاي احتمالي فعالان بخش مسکن به نتيجه انتخابات رياست جمهوري معتقدند: متناسب با نتيجه انتخابات که ممکن است به ادامه دولت فعلي (انتخاب روحاني) يا شکل‌گيري دولت جديد (انتخاب ساير کانديداها) منجر شود، عکس‌العمل‌هاي متفاوت از بازار مسکن بروز خواهد کرد.

واسطه‌هاي ملکي در سناريوي اول، با توجه به اوضاع فعلي بازار ملک که در فاز پيش رونق معاملات قرار دارد، پيش‌بيني مي‌کنند، در صورت تغيير نکردن راس قوه مجريه، به‌دليل تداوم سياست‌هاي 4 سال اخير در بازار مسکن که عمدتا به شکل تقويت قدرت خريد مسکن بوده است، بازار در مسير رو به جلو، به حرکت خود ادامه خواهد داد و متغيرهاي مسکن با شوک مثبت يا منفي مواجه نمي‌شود. در سناريوي دوم، چنانچه نامزد ديگري، برنده انتخابات شود، فعالان بازار مسکن براي مدتي شايد حدود يک فصل، از انجام معامله انصراف مي‌دهند تا متناسب با برنامه دولت جديد، تصميم به «اقدام بعدي» بگيرند که در اين صورت، بروز رونق در نيمه اول 96 به تاخير مي‌افتد. نيمي از دلالان مسکن براي ماه‌هاي آتي، انتظار تغيير چنداني در قيمت‌ها ندارند.

نظرسنجي‏ از 50 مشاور املاک در مناطق مختلف تهران حاکي است عزم متقاضيان خريد مسکن جدي است و کساني که اکنون در بازار حضور دارند، تلاش مي‏کنند به هر قيمت ممکن صاحب آپارتمان شوند. اين موضوع سبب شده آنها از تنظيم شرايط سن بنا براي انتخاب ملک عبور کنند و در هنگام مراجعه به مشاوران املاک، به دنبال فايل‏هايي متناسب با بودجه خود، فارغ از نوساز، ميانسال يا کهنسال بودن آپارتمان باشند. به عبارت ديگر، انتخاب اول خريداران در بازار کنوني، آپارتمان‏هاي نوساز نيست بلکه آپارتمان‏هاي متناسب با بودجه آنها است.

اين رفتار متقاضيان خريد مسکن از دو منظر قابل تحليل است؛ نخست اينکه بسياري از خريداران ملک به‌دليل مشکل تامين مالي، دچار نوعي ناگزيري هستند و به‏رغم اينکه انتظار اين است به دنبال انتخاب واحدهاي نوساز باشند، ترجيح مي‏دهند با بودجه موجود به هر شکل ممکن صاحب خانه شوند. در واقع آنها تمام توان خود را براي اينکه بتوانند در بازار کنوني خريد کنند، گردآورده‏اند اما باز هم واحدهاي مطلوب با متراژ قابل قبول و سن بناي پايين‏تر متناسب با بودجه آنها وجود ندارد. به‌ويژه اينکه فروشندگان نيز قيمت‏هاي پيشنهادي خود را نسبت به نرخ قطعي معاملات زمستان قدري افزايش داده‏اند.

اما مشاوران املاک از وجود يک رخداد قابل تامل ديگر در بازار واحدهاي مسکوني خبر مي‏دهند که مي‏تواند علت عبور خريداران از شرط سني را نيز تحليل کند. به گفته واسطه‏هاي ملکي، بازار مسکن دچار نوعي سردرگمي در نحوه و ميزان قيمت‏هاي پيشنهادي شده است به اين معنا که اختلاف قيمت ميان آپارتمان‏هاي نوساز و کليد نخورده در برخي مناطق به بيش از سه ميليون تومان رسيده است طوري که قيمت يک آپارتمان نوساز در اين مناطق از 6 ميليون تومان آغاز مي‏شود و بعضا به بيش از 9 ميليون تومان هم در همين منطقه مي‏رسد. يکي از مشاوران املاک فعال در منطقه پنج با اشاره به اينکه قيمت نوسازها از کنترل بازار خارج شده است، گفت: در حال حاضر قيمت واحدهاي نوساز در محله‏هاي پر متقاضي نظير خيابان سازمان برنامه و جنت‏آباد جنوبي، از هيچ قاعده مشخصي پيروي نمي‏کند و سازنده‏ها در قيمت‏گذاري اين واحدها کاملا سليقه‏اي برخورد مي‏کنند. در واقع با توجه به اينکه واحد نوساز تا چند ماه پيش از مطلوبيت زيادي در بين خريداران برخوردار بوده، مالکان اين واحدها در صورتي که پول‏لازم نباشند و عجله‏اي براي فروش نداشته باشند، ملاحظات شرايط کنوني بازار و بضاعت خريداران را در قيمت‏گذاري لحاظ نمي‏کنند. آنها هر قيمتي که اراده کنند را بدون لحاظ شرايط بازار اعمال مي‏کنند و همين مساله موجب شده خريداران روي نوساز بودن پافشاري نکنند. طبعا قيمت آپارتمان‏هاي ميانسال با سن بناي 4 تا 7 سال در بازار مشخص است و مشاوران املاک نيز از اين گروه آپارتمان‏ها با عنوان «به قيمت رسيده» ياد مي‏کنند. به اين ترتيب خريداران در صورت معامله اين واحدها دچار حس مغبون شدن و ضرر و زيان نمي‏شوند. در مناطق مصرفي به‌ويژه در شرق تهران شامل مناطق چهار و هشت، خريداران دو دسته شده‏اند: گروهي در برابر انتخابات پيش‏رو حالت دفاعي به خود گرفته‏اند و موقتا از خريد منصرف شده‏اند. در مقابل گروه ديگر در خريد تعجيل مي‏کنند و معتقدند بايد قبل از انتخابات هر طور هست آپارتمان مطلوب خود را معامله کنند. البته هيچ‏يک از اين دو گروه نسبت به يکديگر پيشي نگرفته‏اند و تعداد آنها تقريبا 50-50 است. از اين‏رو تعادل بازار معاملات چندان بر هم نخورده است. هر چند به صورت سنتي و حتي در صورتي که خبري از انتخابات نباشد هم، افزايش دماي معاملات در بازار ملک بعد از تعطيلات نوروز قدري زمانبر است.

برخي از مشاوران املاک اعتقاد دارند بازار ارديبهشت امسال مختصات متفاوتي دارد که در سال‏هاي گذشته تجربه نشده است. در کنار حرکت کند بازار بعد از تعطيلات آغاز سال، از يکسو مساله برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در اواخر اين ماه و از طرفي هم آغاز ماه رمضان بلافاصله بعد از اتمام ارديبهشت‏ماه سبب شده دو نيروي متفاوت بازار معاملات ماه مياني بهار را کنترل کنند به اين معنا که عده‏اي همان‏طور که اشاره شد به‌دليل تحولات سياسي پيش‏رو موقتا دست از خريد مي‏کشند و در عين حال عده‏اي با توجه به اينکه در آستانه ماه رمضان و سردتر شدن بازار ملک قرار دارند، ترجيح مي‏دهند هر چه زودتر خريد کنند. گروهي از متقاضيان خريد در ارديبهشت‏ماه نيز کساني هستند که به‌دليل قرار گرفتن در آستانه فصل ثبت‏نام مدارس، بنا دارند جابه‏جايي خود را زودتر قطعي کنند. به اين ترتيب نمي‏توان پيش‏بيني کرد کدام گروه از متقاضيان خريد مسکن نسبت به ديگري پيشي خواهد گرفت و سرنوشت بازار ارديبهشت را رقم مي‏زند. هر چند مشاوران املاک معتقدند اين دو نيروي متقابل احتمالا سبب مي‏شود تعادل در بازار حفظ شود و حجم معاملات تغيير محسوسي نسبت به ميانگين ماه‏هاي قبل نداشته باشد.

آغاز گذار قيمتي بازار مسکن

نيمي از شرکت‏کنندگان در اين نظرسنجي اعلام کرده‏اند که قيمت مسکن در روزهاي سپري شده از فصل بهار نسبت به قيمت‏هاي زمستان با اندکي نوسان روبه‌رو شده است. به گفته آنها، تغييرات قيمتي در معاملات قطعي زير 10 درصد و در بسياري از موارد زير 5 درصد بوده اما به هر حال نوسان مثبت قيمت‏ها در بخشي از بازار کنوني غيرقابل انکار است. اما در مقابل 50 درصد از شرکت‏کنندگان در نظرسنجي نيز اعلام کرده‏اند که قيمت‏هاي بهاري تاکنون نسبت به زمستان بدون تغيير بوده است. به اين ترتيب مي‏توان اين‏طور تحليل کرد که بازار در حال گذار از قيمت سال گذشته به قيمت‏هاي جديد آپارتمان متناسب با نرخ تورم عمومي است و اين حرکت به شکل ملايم آغاز شده است.

اما به همان اندازه که پيش‏بيني وضعيت بازار معاملات مسکن بعد از انتخابات دشوار است، پيش‏بيني بازار مسکن تابستاني نيز آسان به نظر نمي‏رسد، چراکه هرگونه پيش‏بيني آتي بازار ملک به نتيجه انتخابات بستگي دارد. اغلب شرکت‏کنندگان در نظرسنجي بهاري «دنياي اقتصاد» اعتقاد دارند در صورت انتخاب دوباره حسن روحاني به‌عنوان رئيس‏جمهوري، طبعا سياست دولت کنوني در حوزه مسکن ادامه خواهد يافت؛ سياست مبتني بر خروج غيرتورمي از رکود که طي بيش از سه سال اخير تلاش کرد در عين جلوگيري از ايجاد دوباره حباب قيمتي، چرخ معاملات مصرفي مسکن را که در رونق صنايع متعددي اثرگذار است، به حرکت درآورد. در صورت استمرار اين سياست تغيير محسوسي در حرکت ملايم بازار از پيش‏رونق به رونق مشاهده نخواهد شد و ورود به فاز رونق در فصل طلايي معاملات يعني تابستان قابل انتظار است. البته 38 درصد از نظرات مشاوران املاک ناظر بر آغاز دوره رونق و 25 درصد ناظر بر استمرار پيش‏رونق در تابستان بود که در هر دو صورت حرکت بازار مسکن به سمت مقصد که همان «خروج از رکود» است، ادامه خواهد يافت. در مقابل 37 درصد از شرکت‏کنندگان اعلام کردند که با توجه به شرايط سياسي در آستانه تغييرات احتمالي، از پيش‏بيني بازار آتي ناتوانند. البته برخي احتمال مي‏دهند در صورت تغيير دولت، ‏ طبعا تا زمان استقرار دولت بعدي، مشخص شدن ترکيب کابينه و اعلام برنامه‏هاي حوزه مسکن، دو طرف بازار يعني هم خريدار و هم فروشنده در لاک دفاعي فرو مي‏روند و موقتا از معامله منصرف مي‏شوند. اما در عين حال اين پيش‏بيني را نيز قطعي و قابل تکيه نمي‏دانند. پاسخگويان به پرسش‏هاي «دنياي اقتصاد» همچنين پاسخ‏هاي مشابهي درباره بازار معاملات مسکن بعد از انتخابات عنوان کردند.

تسهيلات مسکن ابتر است

يکي از پرسش‏هاي اين نظرسنجي از مشاوران املاک شرکت‏کننده، ناظر بر تاثير منطقه‏اي تسهيلات مسکن بر ميزان معاملات در طول سال گذشته، بر اساس متراژ آپارتمان‏ها و سن بنا بود. «دنياي اقتصاد» با آناليز پاسخ واسطه‏ هاي ملکي دريافت که تسهيلات خريد مسکن صرفا توانسته بازار آپارتمان‏هاي کوچک‏متراژ و ميان‏متراژ را تکان دهد. به بيان ديگر، عمده استفاده‏کنندگان از تسهيلات خريد مسکن در سال گذشته، متقاضيان آپارتمان‏هاي تا 70 مترمربع بوده‏اند که توانسته‏اند بخشي از تامين مالي خود را با استفاده از وام اوراق يا تسهيلات صندوق يکم تامين کنند. از طرفي اين تسهيلات صرفا براي آپارتمان‏هاي حداکثر 300 تا 350 ميليون توماني گره‏گشا است. بنابراين در برخي از مناطق مصرفي نظير 2 و 8 که قيمت‏ها نسبت به ديگر مناطق مصرفي قدري بالاتر است و ميانگين قيمت آپارتمان در آنها بين 400 تا 600 ميليون تومان است، وام مسکن حتي با سقف‏هاي افزايش‌يافته سال 95 عملا کاربردي ندارد.

برخي از مشاوران املاک اظهار مي‌کنند که افزايش سقف تسهيلات خوب است اما از اواخر سال 94 تا به حال قيمت آپارتمان به صورت تدريجي افزايش يافته و وام‏هاي 100 تا 160 ميليون توماني خريد مسکن نيز در صورتي مي‏تواند همچون سال 95، شتاب رشد معاملات را افزايش دهد که در شرايط پرداخت، تغييرات تحريک‏کننده اتفاق بيفتد. آنها بر اين باورند که ميزان افزايش سقف تسهيلات با قيمت‏هاي کنوني اگرچه نسبت به سال‏هاي قبل از سال 93 بهبود پيدا کرده اما اگر قرار است اقبال متقاضيان مسکن به آن بيشتر شود، شرايط آن از قبيل ميزان سپرده‏گذاري در صندوق يکم و ميزان اقساط ماهانه تسهيلات اوراق نيازمند بازنگري و اصلاح است. بر اساس اظهارات واسطه‏هاي ملکي، اغلب کساني که با بودجه 500 ميليون تومان و بيشتر براي خريد مراجعه مي‏کنند، از تسهيلات مسکن استفاده نمي‏کنند و به‌طور کلي در مناطقي که آپارتمان مناسب بودجه قشر متوسط رو به بالا معامله مي‏شود، تسهيلات جايگاهي ندارد.

اما گرم‏تر شدن بازار نقل‏وانتقالات ملکي علاوه‌بر عزم خريداران و پيش‏بيني تسهيلات، شرط سومي هم دارد و آن همراهي موثر فروشنده‏ها در تحرک بازار است. مشاوران املاک به‌عنوان حلقه واسط فروشنده‏ها و خريداران که بي‏واسطه در جريان آخرين تحولات بازار مسکن قرار دارند، به فروشنده‏ها توصيه مي‏کنند قيمت‏هاي عادلانه‏تري متناسب با ميانگين قيمت معاملات اخير پيشنهاد کنند. آنها مي‌گويند که قيمت‏هاي پيشنهادي فروشنده‏ها به حدي بالا است که اغلب در معاملات نهايي تا 10 درصد قابليت کاهش و تخفيف دارد. اين در حالي است که رفتار آنها در قيمت‏گذاري ممکن است به رشد بي‏دليل قيمت مسکن در ماه‏هاي پيش‏رو منجر شود. توصيه دوم واسطه‏هاي ملکي اين است که فروشنده‏هايي که سازنده نيستند و قصد دارند بعد از فروش ملک خود، آپارتمان ديگري با شرايط مناسب‏تر خريداري کنند، ابتدا ملک جايگزين خود را در بازار بيابند و سپس معامله فروش را نهايي کنند تا احيانا در جريان تحولات قيمتي احتمالي در ماه‏هاي پيش‏رو متضرر نشوند.

بخرم يا صبر کنم؟

پاسخ اکثريت قاطع 88 درصدي مشاوران املاک به اين پرسش که «بخرم يا صبر کنم؟» توصيه به خريد است. اغلب مشاوران املاک افزايش خفيف قيمت ملک را بيش از ساير گزينه‏ها مي‏دانند و اعتقاد دارند رکود روزهاي پاياني را در بازار سپري مي‏کند و بنابراين احتمال ثبات يا افت قيمت در جريان تغيير فاز بازار، به تدريج کاهش مي‏يابد. مسکن حدود چهار سال است که رونق را به خود نديده و ديگر جايي براي ادامه رکود وجود ندارد. از طرفي يکي از مطمئن‏ترين بازارهاي سرمايه‏گذاري در کشور، بازار ساخت ‏وساز است، چراکه قيمت پروانه، مصالح ساختماني، مجوز ساخت و نظاير آن همواره رو به افزايش بوده است.

از سوي ديگر 60 درصد از شرکت‏کنندگان در نظرسنجي «دنياي اقتصاد» پيش‏بيني مي‏کنند امسال با توجه به کاهش فايل‏هاي نوساز در بازار و فرارسيدن زمان مناسب براي ساخت ‏وساز، شاهد افزايش آمار صدور پروانه و ساخت ‏وساز بيش از سال گذشته خواهيم بود. هرچند گروه 40 درصدي ديگري معتقدند بازار هنوز گنجايش ساخت ‏وساز زياد را ندارد و با توجه به تعداد آپارتمان‏هاي خالي در تهران، بعيد است سازندگان امسال نيز حضور پررنگي در بازار ساخت ‏وساز داشته باشند.