احتکار یکی از پدیده های شومی است که در سال های اخیر همزمان با تبدیل مسکن به عنوان کالای سرمایه ای رخ داده که تبعات بی شمار آن اقتصاد به ویژه بخش مسکن را درگیر کرده است. چندین سال قبل مردم می توانستند با دریافت وام مسکن خانه خریداری کنند زیرا مراحل خرید خانه با همکاری بانک ها سخت اما شدنی بود که این مقدمه ای برای تبدیل مسکن به کالای سرمایه ای و احتکار آن شد.

خانه های خالی در سال های اخیر توانسته اند تعادل میان عرضه و تقاضا در بخش مسکن را برهم زده و به افزایش اجاره نشینی در پی کاهش قدرت خرید مردم منجر شوند.

احتکار مسکن بازار اجاره بها را داغ کرد

در رابطه با احتکار مسکن و رابطه مستقیم آن با افزایش اجاره نشینی مردم صدیف بدری – سخنگوی کمیسیون عمران مجلس- با بیان اینکه احتکار مسکن بازار خرید و فروش را سرد و بازار اجاره بها را داغ کرده است، می گوید: وجود بیش از ۲.۵ میلیون واحد خالی در کشور خود به افزایش نرخ اجاره بها دامن زده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه بازار مسکن در شرایط مطلوبی به سر نمی برد، می افزاید: معاملات مسکن در نتیجه احتکار برخی واحدهای خالی از سکنه کاهش یافته که این مهم به داغ شدن بازار اجاره بها دامن زده است.

وی ادامه می دهد: باید سازوکاری برای ساماندهی بازار اجاره بها در نظر گرفته شود زیرا با اعمال برخی سیاست های نادرست به آشفتگی بازار مسکن منجر شده که در نتیجه آن مردم متضرر شده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم،می گوید:راهکار ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن به ویژه اجاره بها علاوه بر نظارت بر این بازار برخورد قاطع با احتکار مسکن است.