بنابر آمارهای اعلام شده در دی‌ماه، 19 هزار و 271 قرارداد خریدوفروش و 19 هزار و 216 قرارداد اجاره منعقد شد و در بهمن ماه هم در همین زمان 17 هزار و 467 قرار داد خرید و فروش به همراه 16 هزار و 741 قرار داد در پایتخت به ثبت رسید. این در حالی بود که در ماه های پیش از آن تعداد قراردادها کمتر بوده است.
بسیاری از صاحبنظران این افزایش حجم معاملات در شهر تهران را به معنای حرکت از دوران رکود به پیش رونقی تعبیر کرده اند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین این طور می گوید: معامله های مسکن از زمستان در مسیر صعودی قرار گرفته است. این افزایش معامله ها هرچند در شهر تهران بیشتر بوده است اما دامنه اثر آن در حال گسترش به شهرستان ها هم هست.
حسام عقبایی می افزاید: پیش بینی می شود بازار مسکن بعد از انتخابات به بیشترین تحرک برسد چرا که در معامله های مسکن افرادی که تا کنون صبر کرده اند نیز وارد جریان بازار می شوند.
رییس سابق و مشاور کنونی اتحادیه املاک تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن در این روزها این طور می گوید: از اواخر اسفند امسال تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده میزان معاملات مسکن قابل توجه نخواهد بود و کاهش پیدا می کند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که مصرف کننده در این زمان وارد بازار شود.
مصطفی قلی خسروی می افزاید: از نیمه دوم سال 95 بازار مسکن از حالت انفعالی خود خارج شده است و به دوره شکوفایی نزدیک شده است و برای سال آینده  باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که عرضه مسکن هم افزایش یابد. در این خصوص عرضه خانه های خالی می تواند به تحرک این بازار کمک کند.
مهدی سلطان محمدی کارشناس و فعال بازار مسکن در خصوص برنامه ریزی ها در بازار مسکن در سال 96 به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: برای بازار مسکن در کوتاه مدت می توان بازنگری در نرخ تسهیلات بانکی را  اجرایی کرد، چرا که بخش زیادی از مشتریان بالقوه این بازار در صورت تغییر این نرخ سود می توانند به راحتی وارد بازار شوند.
وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می افزاید: سیاست گذاری دربخش مسکن در سال آینده مهم تر از برنامه ریزی های کوتاه مدت در بازار مسکن است. به همین دلیل بهتر است با ورود به انتخابات های سال اینده افرادی که بر سر کار می آیند چه در دولت دوازدهم و همچنین شورای شهر منتخب در خصوص وحدت رویه در سیاست گذاری های مسکن اقدام کنند.
مدیر طرح جامع مسکن در یک اظهار نظر رسانه ای گفته است: تا پایان فروردین ماه قیمت مسکن افزایش  پیدا نمی کند و حجم معامله ها با تغییر محسوسی نخواهد داشت پیدا نمی کند، اما بعد از انتخابات سال آینده این بازار شاهد رونق خواهد بود.