به گزارش"توریسم آنلاین" به نقل از تسنیم، حمید شاهین‌پور در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه و مقصد گردشگری شهری اظهار داشت: این جشنواره و نمایشگاه همزمان با یکصد و دهمین سال افتتاح کافه «لقانطه» قدیمی‌ترین کافه ایران در تاریخ 3 تا 6 اسفند در باغ موزه قصر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کافه‌ها در تمام دنیا از جمله در پاریس، وین، ایتالیا به عنوان مقصد مهم گردشگری شهری به حساب می‌آید و این در حالی است که در ایران نیز 110 سال پیش در سال 1285 شمسی در خیابان باب‌همایون و سردر الماسیه اولین کافه ایران به نام کافه «لقانطه» راه‌اندازی شده بود و پس از آن نهضت کافه‌نشینی در ایران رونق پیدا کرد.

* فعالیت 4 هزار کافه در تهران

شاهین‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون در تهران 4 هزار کافه فعال هستند و برخی از آنان میراث شهر تهران به حساب می‌آیند که می‌توان به کافه نادری و کافه گل‌رضاییه اشاره کرد، افزود: کافه‌ها در دوران قاجار، پهلوی اول و دوم نقش فیسبوک‌ و شبکه‌های حقیقی را داشتند که محلی برای کاریابی و همچنین رویدادهای فرهنگی و ادبی به حساب می‌آمد البته جلال آل‌احمد قصه‌های خود را در کافه‌ها نوشت و سیمین دانشور نیز رمان‌های خود را در کافه‌ها می‌نوشت.

وی ادامه داد: متاسفانه کافه‌ها هنوز دارای یک صنف مستقل نیستند در حالی که در سوم مهر 1307 آقای جمهوری برای صنعت کافه‌داری در روزنامه اطلاعات اعلامیه رسمی منتشر کرد و پس از آن بود که رستوران‌ها دارای قانون شدند ولی امروز با وجود فعالیت 4 هزار کافه در تهران این فعالین زیرمجمعه صنف بستنی‌فروش‌ها فعالیت می‌کنند.


* فعالان کافه دارای تحصیلات لیسانس و دکترا

مسئول اجرایی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه، مقصد گردشگری شهری با اشاره به تحصیلات فعالان کافه‌داری گفت: بسیار سخت پیش می‌آید فعالی در کافه‌داری سواد کمی داشته باشد بلکه غالب آنها مدارک تحصیلی حداقلی از لیسانس و دکترا دارند و به نوعی از قشر تحصیلکرده و روشنفکر به حساب می‌آیند.

شاهین‌پور در تشریح جزئیات نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه تصریح کرد: در روزهای سوم تا ششم اسفند در باغ موزه قصر نشست‌های متعدد سینما و کافه، ادبیات و کافه، شعر و کافه، موسیقی و کافه و همچنین آموزش تخصصی کافه‌داری، دم کردن قهوه‌های خانگی را خواهیم داشت.

* اهدای فنجان طلایی

وی همچنین به اهدای فنجان طلایی به کافه سال در این جشنواره اشاره کرد و گفت: کافه‌ها نقش مهمی در سینما داشتند به طوریکه اولین لوکیشن سینمایی ایران همین کافه لقانطه بوده است. بنابراین جشنواره و نمایشگاه کافه با دعوت از پیشکسوتان کافه‌داری عکس‌های منحصربه فردی از جمله عکس کمال‌الملک در بالکن کافه لقانطه به نمایش در می‌آید.

* موسیقی کافه‌ای احیا می‌شود

شاهین‌پور همچنین با اشاره به احیای موسیقی کافه‌ای در این جشنواره و نمایشگاه توضیح داد: موسیقی‌های بی‌کلام و کافه‌ای مجاز در دوران پهلوی اول و دوم و همچنین موسیقی‌هایی از ادیب خوانساری در این جشنواره احیا خواهد شد، همچنین منوی نخستین کافه ایران (لقانطه) با همان منوی 110 سال پیش و شماره تلفن 4 رقمی همان زمان پذیرای علاقه‌مندان به کافه در باغ موزه قصر خواهد بود.

وی افزود: کافه‌خودروها (کافه‌های سیار) نیز یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره است. این کافه‌خودروها در فضای باز جشنواره حضور دارند و به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از روز سوم اسفند و از ساعت 14 الی 21 باغ موزه قصر پذیرای علاقه‌مندان به نخستین جشنواره و نمایشگاه کافه خواهد بود، گفت: همچنین طی قراردادی با تاکسی‌های اسنپ کسانی که کد اقتصادی لاتین لقانطه را قید کنند از 20 درصد تخفیف این تاکسی‌ها اینترنتی برخوردار خواهند بود.