وزیر سابق راه و شهرسازی، با انتقاد از برخی حواشی ایجاد شده درباره مسکن مهر، گفت: اگر مسکن اجتماعی را بهتر از مسکن مهر اجرا می کردند بنده هم آن ها را دعا می کردم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی یکشنبه شب در ششمین شب از سلسله نشست های بصیرتی که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در مسجد چهارمردان قم برگزار شد، با بیان این که امام راحل بعد از معصومان بالاترین حق را بر گردن ما دارد، گفت: ایشان اسلام ناب را احیا و مردم را با اسلام اصیل آشنا کردند.
وی افزود: اسلام اصیل، مردم و ولایت فقیه ارکان انقلاب هستند، انقلاب استمرار قیام پیام اسلام و امام حسین(ع) است؛ وقتی که فتح مکه رخ داد برخی اسلام آوردند اما در دل و جان آن ها نبود بلکه زبانی محسوب می شد، زمانی که پیامبر رحلت کردند این افراد اجازه ندادند حتی کفن و دفن ایشان اتفاق بیفتد و جریان غدیر خم را منکر شدند و حق را خانه نشین کردند.
نیکزاد با بیان این که اگر بخواهیم انقلاب در صراط مستقیم بماند باید از اسلام ناب مراقبت کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر با پرچم «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» ادعای مسلمانی می کنند و ظلمی که داعش به اسلام و مسلمانی کرد کمونیسم انجام نداد، نباید اجازه دهیم که اسلام به انحراف کشیده شود.
وی با اشاره به نقش مهم مردم در استمرار حرکت انقلاب ادامه داد: اگر مردم بصیرت نداشتند انقلاب 38 سال دوام نمی آورد، اگر دنبال اسلام ناب بوده و مردم بصیر باشند باید کسی باشد که از اسلام اصیل مراقب کند که اینجا اصل ولایت فقیه  و رهبری مطرح می شود، اگر مردم با بصیرت پشت سر رهبری فقیه، عادل، آگاه به زمان، مدیر، مدبر و دارای بینش صحیح اجتماعی و سیاسی باشند امکان انحراف مسیر انقلاب وجود ندارد.
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این که با بیان این که اهالی سوریه اعلام می کنند که اگر رهبر انقلاب، سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی نبود عزت، دین و شرف ما بر باد می رفت، ابراز داشت: امام فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد، اسلام سکولار، اسلام مرفه و اسلام آمریکایی مشکلی ندارد و اگر امام در حکومت دخالت نمی کرد این همه دشمنی وجود نداشت.
وی عنوان کرد: اگر در صراط مستقیم انقلاب با پشتیبانی مردم و به رهبری ولی فقیه حرکت کنیم آدم مزخرفی مثل ترامپ نمی تواند برای ما هارت و پورت کند؛ در این 38 سال انقلاب هر روز یک توطئه ای برنامه ریزی کردند چون دشمن با استقلال ما مشکل دارد از این رو کسانی که فکر می کنند که با کدخدا بستن می توانند در کشور استقلال به وجود آورند اشتباه می کنند.
نیکزاد خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اجازه مذاکره دادند اما همه دیدیم که فایده ای نداشت، مگر آمریکا خوی و خصلت شیطانی خود را از دست داده که بخواهیم فکر کنیم به ایران رحم خواهد کرد، هراتفاقی که در کشور رخ می دهد باید در ظرف اسلام باشد، بر مبنای اسلام افراد باید انتخاب شوند، تا زمانی که اصل ولایت فقیه باشند و مردم پشتیبان هستند انقلاب به مسیر خود ادامه خواهد داد؛ دشمن همواره از ناکارامدی نظام دم می زند اما اینگونه نیست.
وی به ارائه گزارشی از اقدامات خود در زمان تصدی وزارتخانه راه و شهرسازی پرداخت و  اضافه کرد:  ما در زمینه حمل و نقل کارهای بزرگی کرده ایم؛ ما وزارت راه و ترابری را با مسکن و شهر سازی ادغام کردیم اما به اندازه انگشتان دست بحران ندیدیم، حمل نقل دارای 4 مؤلفه ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی است، حمل و نقل برای جابه جایی بار و انسان است که باید ایمن باشد.
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این که در 63 هزار و 570 هزار کیلومتر انواع راه اصلی، فرعی، آسفالت راه روستایی و راه آهن ساختیم و تحویل دادیم، گفت: ما 48 هزار و159 کیلومتر انواع راهی که در دست ساخت بود تحویل دولت یازدهم دادیم، اگر کار را ادامه داده و پیگیری می کردند هر دو هفته یکبار در شأن و اندازه رییس جمهور پروژه برای افتتاح شدن وجود داشت، بر اساس آرمارنامه وزارت تا پایان سال 94 پنج  هزار و 870 کیلومتر در دولت یازدهم از انواع این راه ها ساختند.
وی افزود: وقتی دولت تحویل شد در ایران 21 استان از طریق بزرگراه و آزاد راه به یکدیگر و مرکز وصل بودند اگر در طول این مدت استانی به شبکه بزرگراه و آزاد راه  وصل کردند اعلام کنند، بعد از 92 هیچ استانی از طریق شبکه ریلی به راه آهن وصل نشده است.
نیکزاد با بیان این که مسکن محل آرامش است، اظهار داشت: در قانون اساسی اعلام می کندکه باید درباره مسکن مردم با اولویت محرومان و کارگران باید فکری شود، متأسفانه مسکن مهر برای عده ای از گورخوابی هم بدتر شده است، اگر کاخ داشته باشیم مسکن مهر هیچ است اما اگر مسأجر باشیم همین کاخ است؛ رهبر معظم انقلاب می فرماید مسأله مسکن با توجه به مسائل اقتصادی، اکنون به یک مقوله اثرگذار در معیشت و مسائل روحی، معنوی، اجتماعی و اخلاقی در آمده و باید با برنامه ریزی دقیق و با جدیت این معضل برطرف شود.
وی ادامه داد: این که می گویند شب خوابیدند و صبح مسکن مهر را اجرا کردند دروغ است چون کار و برنامه برای آن انجام شده بود، روح قانون می گوید باید کاری کرد تا مؤلفه های مسکن برای افراد واجد شرایط ارزان تمام شود، تمام کارها بر اساس مجوز شهرداری و امضای نظام مهندسی انجام صورت می گرفت، در سال 84 سه میلیون نفر مستاجر در کشور بودند اما این رقم با تعداد نسبت یک و نیم میلیون واحد تفاوت داشت.
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این که برخی می گویند اقتصاد کلان را درست می کنیم، ابراز داشت: می خواهند با بستن با کدخدا وضع را خوب کنند تا تولید ناخالص ملی اضافه شده و مردم پولدار شوند، در نتیجه می خواستند کاری کنند تا بازار مسکن خوب شود اما این کار تا کنون نگرفته است، دیدگاه متفاوت است، برخی می گویند باید اقتصاد کلان را حل کرد تا مسکن درست شود، دیدگاه دیگر می گوید تا دست مردم را نگیریم امکان ندارد که صاحب خانه شوند.
وی عنوان کرد: بر اساس آمار از سال 85 تا 90 سالانه یک میلیون و 151 هزار مسکن در کشور تولید شده است، تا سال 1404 باید سالانه یک میلیون مسکن تولید کنیم، سن ازدواج 8 میلیون جوان گذشته است؛ در تاریخ جمهوری اسلامی تولید سالانه یک میلیون 151 هزار مسکن بی سابقه است و در حال حاضر هم سالانه 400 هزار مسکن تولید می شود.
نیکزاد خاطرنشان کرد: ما ژنرال نبودیم اما برای مردم خوب کارگری کردیم، در سال 90 بر اساس آمار سرشماری ایران 75 میلیون جمعیت داشته و 2/21 خانوار بودند و 6/21 هم واحد مسکونی بوده است، در سال 85 آقای احمدی نژاد گفت می خواهم سالانه 200 هزار واحد روستایی را مقاوم سازی کنم که گفتند نمی شود اما اگر کار خدا باشد می شود، در دولت های هفتم و هشتم کلا 127 هزار مورد مقاوم سازی روستایی را انجام داده است اما دولت نهم و دهم و 2 میلیون و 120 هزار مسکن را شروع کرد و یک میلیون و 600 هزار مسکن را تحویل داد.
وی اضافه کرد: یک ملیون و 186 هزار مسکن شهری هم افتتاح و تحویل شد، ما بقی طرح هم با پیشرفت 70 درصدی تحویل دولت بعد داده شد، آمار می گوید اخیرا سه میلیون و 337 هزار و415 نفر بیکار داریم، دولت نهم بنابر تصور عده ای قرار بود 6 ماهه سقوط کند اما همه آمارهای دولت نهم در نرخ بیکاری کاهشی است؛ دولت دهم یک سال اضافه اما دوباره کم شده است اما در دولت یازدهم این نرخ صعودی بوده و در حال بالا رفتن است.
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این که وقتی مسکن فعال باشد 2 میلیون 800 هزار نفر در این بخش کار می کنند، گفت: چگونه عده ای می گویند در آن زمان هیچ شغلی ایجاد نشده است، ما ادعایی نداریم که حتما شغل ایجاد شده اما حداقل بسیاری بیکار نشدند اما وقتی مسکن را می خوابانند بسیاری بیکار می شوند.
وی افزود: می گویند که سبب تورم 40 درصدی مسکن بوده است و ما در جیب مردم دست کرده ایم چون نقدینگی بالا رفته است، بر اساس آمار رسمی کمترین نقدینگی در دولت نهم و دهم بوده است، الان نقدینگی یک میلیون و 250 هزار میلیارد تومان شده است اما این نقدینگی کجا رفته و آیا در صنعت، کشاورزی و تولید خرج شده است؛ رهبر انقلاب در شهریور 93 به دولت فرمودند اگر احتمال با طرح مسکن مهر و نحوه تزریق اعتبارات بانکی به آن مخالفتی وجود دارد اما این را هم بدانید اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند که این کار باید به صورت جدی پیگیری شود و به اتمام برسد، برای دستور شرعی و قانونی آقا یک ستاد تشکیل ندادند تا کار را تمام کنند.
نیکزاد در پاسخ به این که آیا مونوریل قم کارشناسی شده بود و اگر کارشناسی صورت گرفته چرا بلاتکلیف مانده است، اظهار داشت: در سال 88 بیست میلیارد تومان برای این طرح اعتبار گذاشته شد و اگر با آن اهتمامی که بود ادامه می دادند پروژه ارزشمندی محسوب می شد که مباحث ترافیکی زوار را حل می کرد، در آن زمان با یک دید مثبت و ذخیره آخرت به این نگاه کردیم.
وی در پاسخ به سؤالی که چرا دولت مسکن مهر را مزخرف می خواند و جریان مسکن اجتماعی چیست، ادامه داد: آیا در شأن وزیر جمهوری اسلامی ایران هست که از این کلمات استفاده کند، بعید می دانم در ایران اسلامی یک نفر عاقل از این ادبیات خوشش بیاید، اگر مسکن اجتماعی را بهتر از مسکن مهر اجرا می کردند بنده هم آن ها را دعا می کردم.
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این که با 144 هواپیما کشور را تحویل گرفته و با 224 هواپیما کشور را تحویل دادیم، ابراز داشت: نوسازی حمل و نقل خوب است اما اولویت ها باید رعایت شود، بر اساس اسناد بالدستی اولویت با ریل است، حال آیا آمدن یک هواپیما اینقدر ذوق زدگی دارد؟ مردم ذوق زدگی و کار انجام دادن برای 96 را خوب می فهمند.
وی در پاسخ به این که آیا با سیاست های دولت یازدهم مسکن رونق پیدا می کند، عنوان کرد: این بخش در این دولت رونق نمی گیرد، شاید مأموریت داده شده به وزارت راه و شهرسازی این باشد که این ها فعال نشوند، عزمی برای رونق بخش مسکن وجود ندارد، معنای رونق هم گرانی نیست بلکه به معنای افزایش تولید مسکن و ثبات قیمت است؛ اعتقادیدر دولت فعلی بر خارج کردن مسکن از رکود وجود ندارد.