رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درخصوص برنامه سازمان نظام مهندسی برای ارتقای کیفیت ساخت و سازها و کاهش امضافروشی و تخلفات در این نهاد حرفه‌ای گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، در ساخت و سازهای شهری هیچ کدام از عوامل غیرذی‌صلاح نباید در ساخت وساز مسکن دخالت کنند
فرج‌الله رجبی  با بیان این مطلب افزود: این موضوع از مهندسین از مرحله طراحی و محاسبه تا اجرا شروع می شود و حتی نیروهای فنی اجرایی در حوزه کاردان‌ها و کارگران ماهر همه باید دارای صلاحیت باشند.
وی تاکید کرد: همچنین لحاظ اینکه در کنار این توجه به این موارد حتما باید از مصالح استاندارد استفاده کنیم و اتفاقا لازمه استفاده از مصالح استاندارد هم این است که از نیروهای فنی و مجرب صاحب صلاحیت استفاده کنیم که به ارتقای کیفیت ساختمان کمک می کند.
تعداد فارغ‌التحصیلان تناسبی با میزان اشتغال ندارد
رجبی ادامه داد: به همین دلیل وقتی در برخی از مجامع عنوان می‌شود که در توزیع سهمیه یا استفاده از ظرفیت‌های مهندسی، اختلالاتی وجود دارد، ناشی از آن است که اولا تعداد مهندسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، هیچ تناسبی با میزان کار و اشتغال در جامعه ندارد.
وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی به دلایل مختلف دچار رکود و در برخی جاها هم دچار توقف شده است تصریح کرد: از طرفی جنبه‌های عملیاتی برنامه‌ریزی برای اشتغال مهندسان هم تابه حال کند بوده و مجموعه این عوامل باعث شده تا ظرفیت‌های مهندسی در شهرها متمرکز شود و وجود این تمرکز در شهرها باعث شده تا در بعضی از موارد یک رقابت ناصحیح بین مهندسان و جامعه فنی اتفاق بیفتد و همین موضوع باعث اعتراضاتی هم شده است.
آموزش مهندسان، رسالت اصلی نظام مهندسی
رجبی با بیان اینکه این موضوع یک قسمت الحاقی در حوزه مهندسی ساختمان است گفت: رسالت اصلی و نخست ما در حوزه سازمان نظام مهندسی آموزش مهندسانی است که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند. میلیادرها تومان در سال توسط سازمان‌های نظام مهندسی و از پول خود مهندسان و حق عضویت آنها در امر آموزش مهندسانی صرف می شود که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و می خواهند آماده ورود به حرفه شوند.
وی افزود: اقدامات سازمان های نظام مهندسی در مهندسی کردن ساخت وسازها در حوزه مهندسی، طراحی، محاسبه، نظارت، معماری، سازه، تاسیسات و حتی کنترل های شهرسازی در طی 20 سال گذشته یک سرمایه بی بدیل و یک دستاورد ملی برای جامعه است.
رجبی اضافه کرد: سازمان های نظام مهندسی علیرغم فراز و نشیب‌هایی که داشته‌اند و همه آنها هم مربوط به این سازمان‌ها نبوده بلکه عوامل بیرونی سازمان هم در بروز آنها نقش داشته‌اند و حتی تعاملات سایر دستگاه‌ها مثل شهرداری‌ها و دستگاه‌های صادرکننده پروانه ساختمانی هم دخیل بوده است.
نظام مهندسی بی‌علاقه‌ به ساماندهی اشتغال مهندسان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه راه بسیار پراهمیتی را در حوزه نظام مهندسی طی کرده‌ایم اظهار داشت: انصافا سازمان نظام مهندسی در بسیاری از جاها به خصوص در مواردی نظیر ایجاد اشتغال برای مهندسان که مسئولیت قانونی نداشته اند، جور عدم برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال و عدم برنامه‌ریزی در حوزه رعایت تعداد مهندسان و کنترل عرضه و تقاضا در حوزه مهندسی را بردوش کشیده اند.
وی ادامه داد: بنابراین امروز حاکمیت باید بسیار قدردان سازمان نظام مهندسی باشد که کنترل حدود350 هزار نفر مهندس را انجام داده و آنها را تنسیق کرده و در بسیاری از بخش ها با تمام فراز و نشیب‌ها سیستم اشتغال آنها را به نوعی ساماندهی کرده است، در حالی که هیچ گونه وظیفه قانونی بر عهده ندارد و هیچ علاقه‌ای هم برای ادامه دادن به انجام این وظیفه ندارد.
این مقام مسئول در عین حال تاکید کرد: امیدواریم در اولین فرصت که ساختار اجرایی مملکت راه بیفتد و مشکل پروژه‌های عمرانی حل شود و فشار بر عرصه ساخت وساز شهری و حضور مهندسان کم شود، ما قطعا می‌توانیم این را به عنوان یک پدیده و عارضه موقت بدانیم و سازمان نظام مهندسی به فعالیت‌های حرفه‌ای خود که اعتلای حرفه‌ای مهندسی؛ تقویت و تولید مقررات ملی؛ کنترل ساخت و ساز در عرصه‌های عمومی؛ تنسیق امور مهندسان و تعیین تکلیف برای مهندسان حرفه‌ای است، بپردازد.
تاثیر سوابق اجرایی در ریاست نظام مهندسی
رجبی همچنین در پاسخ به این پرسش که سوابق کاری و تجارب شما به عنوان شهردار شیراز، رییس سازمان نظام مهندسی فارس و نماینده مجلس تا چه حد می‌تواند کمک کند تا قوانینی مجری ذی صلاح در این سازمان اجرایی شود گفت: خوشبختانه تجارب این جانب گام به گام متناسب و مرتبط با مسئولیتی است که به تازگی بر عهده من گذاشته شده است. یعنی هم با مشکلات و معضلات شهرداری ها و هم ضرورت رعایت مقررات ملی و ساختار سازمان‌های نظام مهندسی و هم اکنون نیز در حوزه قانون آشنا هستم.
وی افزود: لذا فکر می کنم که مجموعه این سوابق بتواند کمک کند به اینکه سازمان‌های نظام مهندسی به شفافیتی در حوزه عملکرد برسند و بتوانیم از این سازمان ها به عنوان یک بازوی توانمند در حوزه کمک به سایر دستگاه های اجرایی و کمک به اعتلای حرفه مهندسی استفاده کنیم.
رجبی همچنین با بیان اینکه ظرفیت و سرمایه موجود در سازمان نظام مهندسی در هیچ بخش دیگری از کشور وجود ندارد افزود: بالای 350 هزار نفر مهندس در این سازمان عضویت دارند و علاقه‌مند به پیگیری امور سازمان ها هستند و در حوزه‌های شهری فعالیت می کنند.
وجود فرآیند بسیار روشن در بخش نظارت
وی در عین حال ضمن ابراز مخالفت با این گفته که مهندسان عموما نظارت دقیقی بر ساخت و سازها ندارند گفت: در سازمان های نظام مهندسی عموما فرآیند بسیار روشن و مشخصی برای کنترل ساختمان‌ها و نظارت ناظران وجود دارد.
رجبی تاکید کرد: البته مثل هر حرفه دیگری ممکن است برخی از ناظران هم تخلف کنند، اما ما به دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم برای پروژه‌های کلان سیستمی را تعریف کنیم تا مهندسان ناظر بیشتر از آنکه مهندسانی باشند که در مقاطع مختلف پروژه را کنترل می کنند، مشابه مهندسان مقیم عمل کنند که بتوانند به صورت پیوسته این فرآیند را کنترل کنند.
رجبی در پایان درخصوص میزان مقاومت ساختمان های تهران در برابر زلزله بیان کرد: آنچه که در حوزه مهندسی ساختمان اتفاق افتاده قابل توصیف نیست، یعنی واقعا پیشرفتی که در حوزه مهندسی در کل شهرهای کشور و به طریق اولی در تهران اتفاق افتاده، اصلا قابل بحث نیست.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان ساخت: مردم باید بدانند که ما امروز فاصله بسیار زیادی از وضعیت و کیفیت ساخت و سازها در 20 سال گذشته و از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی داریم و در این زمینه بسیار رشد کرده ایم.