مازندمجلس: این روزها موج سرمای بی‌سابقه‌ای بر قسمت‌های شرقی اروپا حاکم شده و جان هزاران پناهجو را در یونان و مسیر بالکان تهدید می‌کند.
سازمان‌های امدادی به ویژه در مورد وضعیت کودکان پناهجو ابراز نگرانی کرده‌اند. 
هزاران پناهجو در سرمای بی‌سابقه در شرق اروپا گرفتار آمده‌اند و بسیاری از آن‌ها از دسترسی به سرپناه و مسکن مناسب محروم هستند. شمار دیگری از پناهجویان حتی به آب آشامیدنی و یا خدمات بهداشتی نیز دسترسی ندارند. اوضاع در صربستان و یونان بسیار وخیم گزارش شده است.
سرمای بی‌سابقه و بارش برف سنگین بیش از همه کسانی را تهدید می‌کند که مسکن و سرپناه مناسبی ندارند. این مشکل هم افراد بی‌خانمان و هم پناهجویان را شامل می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله، بیش از ۷۵ هزار پناهجو در مسیر بالکان گرفتار سرمای شدید شده‌اند. یک سوم از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند. بسیاری از پناهجویان در چادرها یا در انبارهای بزرگ و متروکه، این روزهای سخت را سپری می‌کنند.
بر اساس اخبار منتشر شده از سوی سازمان‌های امدادی تا کنون ۴۰ نفر از پناهجویان در اثر سرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند. سازمان پزشکان بدون مرز گزارش داده است که تنها در یونان ۶۰ هزار پناهجو در انتظار به سر می‌برند و ۷۵۰۰ پناهجو خود را به صربستان رسانده‌اند. این سازمان از بی‌توجهی مسئولان به اوضاع وخیم پناهجویان انتقاد و تاکید کرده که جان کودکان و افرادی که از وضعیت جسمانی مطلوبی برخوردار نیستند، به شدت در خطر است.
وضعیت پناهجویان به ویژه در بلگراد بسیار وخیم گزارش شده است. گفته می‌شود که ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ پناهجو برای نجات جان خود از سرما به محوطه‌های پشت ایستگاه‌های قطار یا به انبارهای متروک پناه برده‌اند. این افراد نه به آب دسترسی دارند و نه به خدمات و امکانات بهداشتی. این در حالی است که هر روز ۱۰۰ پناهجوی جدید نیز به این افراد افزوده می‌شود. بسیاری از پناهجویان از سرماخوردگی، سرفه‌های شدید و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده این تنها سرما نیست که جان پناهجویان را تهدید می‌کند، بلکه بسیاری از پناهجویان دچار خفگی و مسمومیت تنفسی می‌شوند. درجه برودت هوا در واپسین روزهای هفته گذشته به ۱۷ درجه زیر صفر رسید.
پناهجویان برای مقابله با سرما ناگزیر هستند با برافروختن آتش خود را گرم کنند و همین باعث مسمومیت تنفسی و افزایش خطر خفگی می‌شود. سازمان‌های امدادی و غیردولتی از بی‌اعتنایی و انفعال مسئولان انتقاد کرده‌اند.