عصر اقتصاد : رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تشکر از دست اندرکاران طراحی و بهره برداران اپلیکیشن و سایت شابش گفت: بنده امروز با رونمایی از این اپلیکیشن و نیز سایت های دیگری که زیر نظر اتحادیه مشاوران املاک به صورت مجازی در حال واسط گری در بازار مسکن هستند می توانم بگویم وعده ای را که در سال 92 مبنی بر راه اندازی سامانه ای برای مشاور املاک مجازی به صورت تخصصی داده بودم در حال حاضر در حال محقق شدن است
حسام عقبایی در این مراسم که روز گذشته برگزار شد با اشاره به اینکه سامانه مجازی خرید فروش ملک به صورت قانونی مسیر حرکت مشاوران املاک را بهبود خواهد داد گفت: خوشبختانه در این چند سال در اتحادیه مشاوران املاک سعی بر این داشته ایم که مردم را از سایت های غیر مجاز و نیز اپلیکیشن هایی که واسطه را حذف می کنند برخورد کنیم تا نه به سرمایه های مردم ضرری وارد شود و نه صاحبان ملک دچار مشکل شوند.
وی همچنین سایت فروش ملک شابش را یکی از شاخه های متصل به اتحادیه مشاوران املاک قلمداد کرد و گفت: اینگونه سایت ها که طبق قانون به اتحادیه متصل هستند جایگزین مناسبی برای شیوه سنتی فروش و اجاره املاک به شمار می آیند البته ناگفته نماند که این بدین معنی نیست که اینک مشاورین املاک سنتی در ایران جایگاهی ندارند بلکه به این معنی است که ما در ابتدای راهی هستیم و شروعی هستیم تا در سال های آتی 70 درصد معاملات مسکن را به شبکه مجازی انتقال دهیم.
عقبایی افزود: با انتقال واسطه گری فروش معملات مسکن به سایت های مجازی سرعت پاسخگویی مشاوران املاک به مخاطبان و متقاضیان بازار مسکن نیز افزایش یافته  همچنین وقت کمتری از افراد درگیر در این معامله خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه راه اندازی و اتصال مشاوران املاک به راه های نوین ارتباط رسانی از افتخارات این دوره اتحادیه است ادامه داد: بازار مسکن در ایران بالاترین ارزش افزوده را در سطح جهان دارد که از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنیم در این بازار ورود پیدا کنند. لذا حتی در شرایط فعلی که مسکن در رکود است، این بازار نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه شرایط بهتری داشته و این بازار آمادگی خود را برای جذب سرمایه گذار جهت تولید مسکن، اماکن تجاری و ورزشی را دارا می باشد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین در خصوص ابزارهای نوین معاملاتی گفت: افراد، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی در حوزه ارایه خدمات خاص به مشاوران املاک در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، اما شرکت‌هایی که در زمره خانواده مشاوران املاک قرار دارند انگشت شمار هستند.
عقبایی با بیان اینکه بخشی از مطالبات مردم وظایف صنفی است و بخشی دیگر بر عهده بخش خصوصی است، گفت: در دنیای امروز که تجارت الکترونیک حرف اول را می زند و از آنجا که رتبه کشور ما در بین کشورهای دنیا در پایین ترین سطح قراردارد،  باید افراد و شرکتهای قانونمند در حوزه مجازی که قصد دارند خدمات صنفی ارایه دهند استقبال کرد.
وی ادامه داد :با توجه به اینکه در شرایط رکود مسکن قرار داریم ابزارهای نوین می‌تواند برای خروج از رکود کمک کند. اگر از این ابزارها درست و اصولی استفاده شود می توان دوره خروج از رکود را کوتاه کرده. کما اینکه در کشورهای توسعه یافته یکی از ابزارهای سرعت بخشیدن به خروج از رکود، تحریک تقاضا، ایجاد انگیزه و ابزارهای لازم برای متقاضیان و اقناع و سرعت بخشیدن به خدمات حوزه مهندسی فروش است.
عقبایی خاطرنشان کرد: زمانی که سامانه اطلاعات املاک یا کد رهگیری را رونمایی می کردیم در بسیاری از نقاط کشور برایشان سنگین بود، ولی الان می بینیم در مرز افغانستان هم به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات متصل هستند و کد رهگیری دریافت می کنند. لذا اگر مشاوران املاک مجازی نیز در مسیر خود قرار گیرد می تواند مفید باشد. این موضوع در لبه تیغ قرار دارد اما اگر درست استفاده شود، ضرر آن به کمترین حد خود می رسد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گریزی بر امارهای معاملات مسکن نیز زد و گفت: در ۱۱ روز ابتدای دی ماه سال جاری تعداد معاملات مسکن کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شده است.
حسام عقبایی این رقم را ۱۸ هزارو ۱۴۹ قرارداد خرید و فروش اعلام کرد و افزود:این در حالی است که سال گذشته ۳۴ هزار قرارداد داشتیم که نشان می‌دهد معاملات حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و می توان گفت بازگشت به رکود داشتیم. پیش‌بینی ما این بود که هشت ماه افزایش حجم معاملات به سطح کشور تسری پیدا کند.
وی همچنین در خصوص تعداد معاملات شهر تهران گفت: در ۱۱ روز اول دی ماه در شهر تهران ۵۷۲۲ قرارداد خرید و فروش داشتیم. در مدت مشابه سال قبل نیز ۶۱۹۵ قرارداد امضا شده بود. اما در مجموع فکر می کنم تا پایان سال شاهد افزایش نسبی معاملات در شهر تهران خواهیم بود. با این حال تا پایان سال ۱۳۹۵ ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با قانون پیش فروش نیز گفت: قانون پیش فروش ساختمان با توجه به شرایطی که الان در کشور داریم قابلیت اجرایی ندارد؛ زیرا زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم نیست. لذا مشاوران املاک و نیز صد در صد از فعالان حوزه ساختمان از سازمان نظام مهندسی، نظام کاردانی، شهرداری ها و سایر نهادهای مرتبط با مسکن که نسبت به اجرایی شدن این قانون نقش دارند زیرساختهای لازم را برای اجرای آن نمی‌بینند.
عقبایی افزود: تهدیدی که وجود دارد این است که هم اکنون به دلیل عدم نقش مشاوران املاک در بحث پیش فروش، عملا این ابزار که ۴۰ درصد بازار مسکن را به خود اختصاص داده در یک فضای غیرقانونی صورت می گیرد و این مساله می تواند طرح دعواهای حقوقی را بالا ببرد. لذا این مطالبه را از کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازی و دولت داریم و امیدواریم که اصلاح قانون پیش فروش در دستور کار قرار گیرد.
وی درباره علت کاهش معاملات مسکن در آذرماه امسال نسبت به سال قبل گفت: چون برنامه جامعی در حوزه اقتصادی ایران وجود ندارد قاعدتا تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها تحت تاثیر بسیاری از شرایط مقطعی قرار می گیرد. پیش‌بینی این بود که با توجه به سیاست‌های دولت سرعت خروج از رکود بالا برود که این اتفاق در آبان ماه افتاد و حدود ۱۸ درصد تعداد معاملات بالا رفت، ولی در آذرماه شاهد کاهش معاملات بودیم. در آذرماه تعداد قراردادهای تهران خرید فروش ۱۳ هزار مورد بود، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۵ هزار مورد بود. علت آن قرار داشتن در زمستان نبود بلکه پایین بودن انگیزه بازار سرمایه ای در این زمینه بود. بالا رفتن قیمت دلار هم به این نابسامانی کمک کرد.
در این نشست همچنین مدیرعامل شابش اظهار کرد: نرم افزاری تهیه کرده ایم که می تواند به افراد برای جست و جوی ملک از طریق سایت و اپلیکیشن کمک کند و بدین ترتیب در وقت و هزینه صرفه‌جویی می شود. این وب سایت ارایه کننده آگهی های فروش و اجاره ملکی است که توسط آژانسهای املاک در آن درج شده و در حقیقت این وب سایت میان جویندگان و فروشندگان ملک و آژانسهای املاک ارتباط برقرار می‌ شود.
شهریار هژبر افزود: اتحادیه املاک از ابتدا در جریان کارهای ما بوده است. در حال حاضر حدود ۲۴ سایت املاک در کشور فعالیت می کنند ولی جا برای این است که یک سایت خدمات عالی ارایه کند؛ ولی هنوز سایتهای املاک نتوانسته اند جای خود را پیدا کنند. به همین دلیل دیوار بیشترین تراکنش را دارد. اما باید در نظر گرفت که ملک یک سایت تخصصی است و نباید کنار دوچرخه، اتومبیل و اجناس دیگر به فروش گذاشته شود. به اعتقاد من باید خرید و فروش اینترنتی ملک حرفه ای شود .