تین‌نیوز| رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان با بیان اینکه سیستم بانکی نتوانسته پاسخگوی نیاز انبوه‌سازان باشد، گفت: هیچ بسته حمایتی برای جامعه انبوه‌ساز فراهم نشده و تبعات این رکود افزایش بیکاری است.
فرشید پورحاجت اظهار کرد: امسال هفدهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت ساختمان را با حضور ۱۵۰ بنگاه تولیدی در قالب ۱۵۰ غرفه برگزار کردیم.وی با بیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از حوزه انبوه‌سازی نشده و اگر به دنبال رونق بخش مسکن هستیم باید فعالان حوزه مسکن و ساختمان را مورد حمایت قرار بدهیم، افزود: با وجود تلاش بخش خصوصی ولی نتوانستیم مشکلات خود را که نشأت گرفته از مدیریت‌های ۱۰ سال اخیر بوده برطرف کنیم.
پورحاجت با اشاره به لزوم تغییر نگاه سیستم بانکی به کارآفرینی اظهار کرد: بانک حوزه صنعت ساختمان، بانک مسکن است که اخیرا به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شده ولی مادامی که عملکرد این بانک توسعه‌ای نشود نباید هیچ انتظار پیشرفتی را در بخش مسکن داشته باشیم.دبیر انبوه‌سازان کشور اضافه کرد: نرخ تورم هشت درصد است ولی در سیستم بانکی از انبوه‌سازان مطالبه سود ۱۸ درصدی می‌شود، این در حالی است که هیچ نقطه‌ای از دنیا چنین برخوردی با انبوه‌سازان نمی‌شود.
رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان با طرح این پرسش که چرا نباید تسهیلاتی برای افزایش توان خرید مسکن مردم پرداخت شود، گفت: امسال صنعت ساختمان در رکود است و باید تمهیداتی برای تقویت صنعت مسکن فراهم شود. همچنین واحدهای تولید شده مهیا است ولی مردم قدرت خرید را ندارند.دبیر انجمن انبوه سازان کشور اظهار کرد: به‌دلیل این کم‌توجهی از سوی سیستم بانکی متأسفانه پیش‌فروش مسکن به بن بست رسیده است.
دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در ادامه با تاکید بر اینکه مالیات‌ها را به‌صورت شفاف پرداخت می‌کنیم اما به دنبال عدالت مالیاتی هستیم، گلایه کرد: قانون مالیاتی با نگاه سوداگری به بخش مسکن وضع می‌شود. اخذ مالیات‌های سنگین بر پیکره نیمه‌جان صنعت ساختمان باعث به بن‌بست رسیدن و ایجاد رکود در این صنعت شده است. رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان اضافه کرد: ایران روی گسل‌های زلزله قرار دارد و براساس آخرین گزارش وزیر راه و شهرسازی ۲۰ میلیون نفر بدمسکن یا افرادی با مسکن‌های بدون شرایط پایدار در ایران داریم.
وی گفت: ستادهای بازآفرینی که مختص برنامه‌ریزی برای احیای بافت فرسوده است، باید هرچه سریع‌تر در استان نیز فعال‌تر شود. خوزستان بالای ۱۱ درصد از بافت فرسوده کشور را دارد که این آمار نشان‌دهنده نقش عمده این استان در وجود بافت‌های فرسوده است. پورحاجت برای بهبود وضعیت مسکن در خوزستان پیشنهاد داد: ستادهای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در استان تشکیل جلسه داده و حوزه اصلی فعالیت را به بخش خصوصی و مردم اختصاص دهند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان گفت: عملا خیلی از مناطق اهواز ناکارآمد هستند که از این جمله می‌توان به منطقه عامری که یک منطقه فرهنگی با قدمت بالا است اشاره کرد. وی با اشاره به این که بافت فرسوده در حال زاد و ولد در خوزستان است و حاشیه‌نشینی در این استان رو به گسترش است، افزود: در مناطق برخوردار نیز بافت حاشیه‌نشین در حال شکل‌گیری است ولی تمهیداتی برای رفع این مشکل نشده است. پورحاجت گفت: انتظار ما از شهرداری و شورای شهر خیلی بیشتر از اینها است.
دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور گفت: بنا بر اعلام مسوولان شهرداری بالغ بر ۶۰ درصد از درآمدهای شهری اهواز از حوزه ساخت و ساز تامین می‌شود. وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در دوره تصدی استاندار فعلی صورت گرفت فعال شدن جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی است و تاکنون چهار جلسه اختصاصی برای حوزه ساختمان برگزار شد ولی متاسفانه هیچ کدام از مصوبات این شورا در حوزه برق اجرایی نشد.
پورحاجت افزود: شرکت‌های توزیع نیروی برق ناعادلانه هزینه‌هایی را از مردم دریافت می‌کنند و به‌عنوان نمونه می‌توان به هفت برابر شدن تعرفه انشعاب برق طی سه سال اخیر اشاره کرد. این افزایش تعرفه‌ها در حالی است که خدمات دهی شرکت به روز نشده است.
دبیر انجمن انبوه سازان کشور تصریح کرد: شرکت برق برای هر ساختمان ۱۰ واحدی ۱۷ میلیون تومان هزینه دریافت می‌کند ولی حتی دو میلیون تومان هم برای خرید کابل هزینه نمی‌کند. بر اساس قانون از محل تابلوی برق تا خانه با مالک و از محل تابلوی برق به شبکه با شرکت توزیع نیروی برق است ولی این شرکت با ایجاد گلوگاه خدمات تعهدی خود را ارائه نمی‌دهد.