اینکه چرا و با چه استدلالی، به اصطلاح کارشناسان وقت، تصمیم می گیرند در اقدامی عجیب و بر خلاف قوانین داخلی و کنوانسیون های بین المللی تالاب بندون ایذه را در سال های گذشته به مسکن شهرسازی واگذار کنند، را باید از اعضای این کمیسیون پرسید!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر ایذه: اینکه چرا و با چه استدلالی، به اصطلاح کارشناسان وقت، تصمیم می گیرند در اقدامی عجیب و بر خلاف قوانین داخلی و کنوانسیون های بین المللی تالاب بندون ایذه را در سال های گذشته به مسکن شهرسازی واگذار کنند، را باید از اعضای این کمیسیون پرسید!
تالاب بندون
اما فعالان محیط زیست بر اساس رسالت آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری که در برابر حفظ زیستکره و پایداری حیات تالاب های کشور و ایذه بر دوش دارند و با استناد به اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب تا بازپس گیری این تالاب که در نوع خود یکی از بزرگترین تالاب خواری های کشور به شمار می آید، سکوت نخواهند کرد و از مسئولین دلسوز وطن و نماینده شجاع شهرستان ایذه و باغملک می خواهند نسبت به تشکیل نشست فوری برای بازگردانیدن این عرصه کم نظیر تالابی که جزو عرصه های ملی و حیاتی شهرستان ایذه است اقدام نموده و حفاظت و احیاء این تالاب را به سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی واگذار نمایند تا این بخش مهم از انفال عمومی و ضامن بقای حیات نسل های آینده که به سان گوشت قربانی در حال تقسیم نادرست و غیر کارشناسی ست مصون و محفوظ بماند!
جالب است بدانیم تالاب بندون به مساحت 1300 هکتار و تحت پلاک 3380 تماما اراضی ملی بوده و در سال های اخیر مورد تصرفات متعدد قرار گرفته است!
در این فرایند شرح داده شده اما وزارت نبرو و سازمان آب و برق خوزستان با حفر چاه های غیر مجاز و غیر کارشناسی بر روند شتابناک نابودی این تالاب افزوده اند!
رفتارهایی که سنگین ترین و شدید ترین طوفان گرد و غبار محلی را در ماه جاری رقم زد و سبب تعطیلی مدارس شهرستان ایذه شد! طوفان ریزگردی که در عین ناباوری منشاء آن تالاب خشکانیده شده ی بندون بو!
از همه مردم فهیم شهرستان ایذه تقاضا داریم برای مطالبه گری و بازگردانیدن این تالاب ارزشمند و احیاء آن و تامین حقآبه تالاب بندون از رودخانه کارون تلاش کنند!