بازار مسکن کشور طی ماه‌های گذشته بر پایه باور به شروع دوران رونق در نیمه دوم سال و امید صاحبان املاک به رشد قیمت‌ها به طور عمومی با رشد معاملات مواجه بوده است.
جهان صنعت: دولتمردان امیدوارند با خروج غیرتورمی از رکود و تقویت تسهیلات بانکی به تدریج مسکن را از کالایی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل کنند. با این وجود نمودار معاملات مسکن در هفت ماهه ابتدایی سال به طور یکنواخت صعودی نبوده است.
در مهرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 10325 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 6/10 درصد کاهش داشت. کارشناسان معتقدند این کاهش معاملات در اولین ماه از فصل پاییز به دلیل خودداری بخشی از بازار تقاضا از خرید و فروش به امید ماه‌های پایانی سال بوده است.
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن کشور، در حال حاضر متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4/44 میلیون ریال است که نسبت به سال قبل به ترتیب 6/1 و 9/5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
به دنبال این تغییرات به گفته رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک در 17 روز ابتدایی آبان‌ماه معاملات بازار مسکن 6/7 درصد رشد داشته است. آمار معاملات مسکن در حالی دوباره روی ریل افزایش افتاده است که در ماه گذشته با کاهش 6/10 درصدی مواجه شد.
از سوی دیگر بازارهای موازی به دنبال انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا با کاهش شدید شاخص‌ها مواجه شده‌اند و این روند در صورت تداوم می‌تواند روی روند فعلی بازار مسکن در ایران نیز تاثیرگذار باشد.
پس از پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قیمت دلار با افزایش 23 تومانی به سه هزار و 660 تومان رسید. از سوی دیگر شاخص کل بازار سهام در کشور به میزان 1459 واحد سقوط کرد. شاخص کل بازار سهام همزمان با پایان انتخابات در آمریکا 79 هزار و 871 واحد بود و پس از اعلام نتایج انتخابات به 78 هزار و 413 واحد رسید.
اگرچه افت این شاخص‌ها هیجانی بوده و چراغ تابلوهای بورس یکی پس از دیگری در حال سبز شدن هستند اما تداوم عوامل بی‌ثباتی بر بازارهای جهانی با ورود ترامپ و اعمال سیاست‌های کنترلی بر واردات این کشور می‌تواند بازارهای موازی و تاثیرگذار روی قیمت مسکن را تحت‌تاثیر قرار دهد. بر همین اساس تحلیلگران اقتصاد مسکن معتقدند در صورت نوسان بلندمدت بازارهای موازی قیمت مسکن در کشور نیز روندی نوسانی در پیش خواهد گرفت.
افزایش 8/7 درصدی معاملات
حسام عقبایی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک، در مورد آخرین وضعیت بازار مسکن در کشور گفته که در ماه‌های اخیر وضعیت معاملات بهتر شده است به‌طوری که در ۱۷ روز اول آبان‌ماه در شهر تهران، هشت هزار و ۱۳۵ قرارداد خرید و فروش و ۱۱ هزار و ۱۱۱ قرارداد اجاره‌بها به ثبت رسید که در مجموع بیش از ۱۹ هزار قرارداد بوده است.
وی با بیان اینکه این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سیر صعودی داشته، اعلام کرده است: سال گذشته فقط هفت هزار و ۵۹۸ قرارداد خرید و فروش و هشت هزار و ۳۰۶ قرارداد اجاره در شهر تهران به ثبت رسید که نشانگر افزایش آمار معاملات امسال نسبت به سال گذشته است.
رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اعلام اینکه با وجود رشد معاملات در شهر تهران در کشور، با کاهش معاملات مسکن مواجه هستیم، اعلام کرده که در کشور فضا کاملا برعکس است و وضعیت معاملات مسکن از ابتدای سال سیر کاهشی داشته و جالب است که در تمام ماه‌ها حجم معاملات کاهشی بوده است.
براساس اعلام عقبایی در مهرماه امسال ۴۱ هزار و ۵۷۰ قرارداد خرید و فروش به ثبت رسید در حالی که در سال گذشته بیش از ۸۰ هزار معاملات به ثبت رسیده بود. این ارقام نشانگر این است که شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حجم معاملات مسکن در کشور بودیم. امیدواریم رشد معاملات در تهران به شهرهای بزرگ تسری یابد و شاهد رشد معاملات کشوری باشیم.
وی با اشاره به اینکه باوجود رشد معاملات در شهر تهران اما قیمت‌ها تغییری نداشته است، گفت: پیش‌بینی ما این است که تاپایان سال هم افزایشی قیمت نداشته باشیم زیرا ظرفیت افزایش قیمت نداریم.