به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي امروز در حاشيه بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در نشستي خبري اظهار كرد: توسعه ملي بدون رسانه امكان‌پذير نيست ولي در عمل با آن فاصله زيادي داريم. لازمه اينكه رسانه بتواند محمل توسعه ملي شود اين است كه در درون رسانه و نيز حوزه سياست‌گذاري اتفاقات بزرگي رخ دهد.
وي ادامه داد: ما بايد رسانه‌هايي داشته باشيم كه بتوانند چالش‌هاي ملي و بين‌المللي توسعه را بررسي كنند. همچنين نياز به حوزه سياستگذاري داريم كه در دولت و حاكميت اين فضا براي رسانه باز شود تا بتوانند نقش كليدي خود را در توسعه ايفا كند.
وي افزود: نكته مهم اين است كه روند فزاينده و روبه رشد رسانه ها دنبال مي شود و اميدواريم بتوانيم در آينده شاهد رسانه‌هاي موثرتر و در حوزه سياستگذاري و نيز رسانه هاي بردبارتر و صبورتري داشته باشيم كه در نتيجه تضارب اين دو حوزه، توسعه اي را كه همه در انتظارش هستيم محقق شود و پايدار بماند.
خبرنگاري با طرح اين ادعا كه وزير راه و شهرسازي در نقد مسكن مهر از واژه‌هاي ناشايست استفاده مي كند، علت اين مساله را جويا شد كه آخوندي پرسيد منظورتان كدام واژه ها است؟ خبرنگار گفت: شلختگي و وزير راه و شهرسازي پاسخ داد: براي پروژه‌اي چند هزار ميليارد توماني كه بدون يك صفحه نقشه شروع شده و چند صد هزار خانواده را دچار اين همه گرفتاري كرد، شلختگي واژه ناشايستي نيست.
آخرين تمهيدات براي سفر ايمن و راحت زائران اربعين
آخوندي همچنين در تشريح خدمات حمل و نقل به زائران اربعين حسيني گفت: ستادي زير نظر وزير كشور ايجاد شد كه در حوزه هاي حمل و نقل و ساير حوزه ها مرتبا تصميم گيري مي كنند. در حوزه حمل و نقل تمركز زيادي هم در بخش جاده در مركز شلمچه، چزابه و مهران داريم كه فعال هستند. پايانه هاي مرزي شلمچه و مهران خوشبختانه ساخته شده و فعال هستند.
وي ادامه داد: جاده چزابه در حد توان تعريض شد و همچنين در محور ايلام به مهران راه اندازي شده است. هماهنگي با شركتهاي حمل و نقل براي تامين اتوبوس نيز انجام شده است. همه نهادها اعم از بخش خصوصي، انجمنهاي مختلف حمل و نقل، پليس، هلال احمر، امداد و همكاران بنده خدمات خوبي به زائران ارايه مي دهند.
وزير راه و شهرسازي به بحث حمل و نقل ريلي به زائران اشاره و تصريح كرد: ۴۰ قطار از تهران به خرمشهر با ۳۵ هزار صندلي ايجاد كرديم و نيز در استان خوزستان ۱۱۵ هزار صندلي براي اهواز به خرمشهر را ايجاد كرديم كه هر نيم ساعت يك قطار اعزام شود. در حوزه دريا نيز امكان عزيمت به بصره را فراهم ساختيم.
قرارداد بوئينگ و ايرباس نهايي مي‌شود
يكي از خبرنگران درباره آخرين وضعيت خريد هواپيما سوال كرد و دكتر آخوندي در پاسخ گفت: در خريد هواپيما حداكثر دانش فني در بحث قطعات، سيستم تعمير و نگهداري را مدنظر قرار داده‌ايم؛ زيرا اصلي ترين بحثي كه كشورها دنبال مي كنند نگهداري، تعمير و اوورهال كردن موتور است كه معمولا كشورها از MRO شروع مي كنند. سازندگان هواپيما در دنيا زياد نيستند ولي كشورهايي كه مجهز به تكنيك MRO هستند مي توانند پايداري خوبي را در بخش صنعت داشته باشند. به همين دليل ما اين بخش را به شدت حمايت مي كنيم كه در ايران خوشبختانه وجود داشته و تا الان هم توانسته اند اين صنعت را علي رغم تحريمها نگه دارند و از اين به بعد هم از آنها حمايت مي كنيم و بايد تجهيز شوند.
وزير راه و شهرسازي، در پاسخ به پرسش ايرنا درباره زمان نهايي شدن قرارداد خريد هواپيما با شركت‌هاي بوئينگ و ايرباس افزود: نمايندگان اين شركت ها مرتب در رفت و آمد هستند و به زودي قرارداد اين شركت ها نهايي مي شود.
وي افزود: ما در تنظيم قراردادها به دنبال انتقال حداكثري دانش فني به كشور هستيم و اين موضوع در صنعت هواپيمايي شامل درصدي از امكان تعمير، نگهداري و يا ساخت برخي قطعات است.
وزير راه و شهرسازي تاكيدكرد: با توجه به اينكه در زمان تحريم ها تعمير و نگهداري هواپيما در ايران وجود داشته است، بايد از اين پس توسعه بيشتري داشته باشد.
ايجاد شوك در بازار مسكن به نفع سوداگران مي‌شود
آخوندي در پاسخ به اين سوال كه اخيرا يكي از معاونان شما اعلام كرده زمين رايگان به انبوه سازان داده نمي‌شود و اگر اين كار صورت نگيرد چگونه مي توانيد مسكن اجتماعي را اجرا كنيد، گفت: بحث زمين رايگان براي اولين بار نيست كه مطرح مي شود. قانون مي گويد واگذاري زمين بايد بر اساس ارزش روز باشد. نكته اي كه در حوزه زمين و سياستگذاري زمين وجود دارد اين است كه بتوانيم بين اهداف اجتماعي در تخصيص زمين و اهداف تجاري فرق قائل شويم. اين بحث بسيار پيچيده اي است كه نياز به تحليل گسترده دارد كه آيا دولت تاجر زمين است يا بايد در جهت توسعه شهري، زمين را متناسب با اهداف اجتماعي تخصيص دهد.
وي ادامه داد: درحال حاضر قانون موظف مي كند كه اگر دريافت كننده زمين بخش غيردولتي است بر اساس نرخ روز محاسبه شود ولي مي شود بيشتر بحث كرد و اگر نياز است كه قانون تغيير كند حتي مي شود درباره آن لايحه داد.
وزير راه شهرسازي در خصوص مسكن اجتماعي گفت: انديشه ما اين است كه اين حوزه را با حوزه اجتماعي و رفاه پيوند بزنيم و نهادهايي كه درگير رفاه هستند مثل كميته امداد، سازمان بهزيستي و تامين اجتماعي را درگير كنيم. به همين دليل به لحاظ اينكه تغييري در نهاد متولي است و نحوه ورود انجام شده در ابتداي كار با سختي مواجه هستيم. نهايتا بايد مسكن را جزو خدمات اجتماعي براي گروه‌هاي كم درآمد قرار دهيم و اين پيوند را طي مذاكرات متعددي با آقاي ربيعي و ساير دست اندركاران انجام داديم.
آخوندي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ميزان تسهيلات بانك مسكن در ۷ ماهه گذشته نسبت به سال قبل ۱۰۸ درصد رشد داشته است.
وزير راه و شهرسازي گفت: به دنبال ايجاد شوك به بازار نبوده ايم و نيستيم، چرا كه منجر به افزايش قيمت به نفع سوداگري مي‌شود.
آخوندي در مورد افزايش ۱۰ ميليون توماني وام مسكن مهر پرديس، گفت: اين طرحي است كه در آخرين روزهاي دولت قبل تصميم‌گيري شد و ساخت‌وساز آن در اين دولت انجام مي‌شود و هزينه‌ها تغيير يافته البته بنياد آن غيراصولي و مكان‌يابي غيرمهندسي و غلط در يك محيط كوهستاني با شيب بيش از ۱۵ درصد انجام شده بدون اينكه راجع به آب، معابر و برق تصميم گرفته باشد.
وي افزود:‌ بنابراين پروژه پرمسأله‌اي است و در حال حاضر طراحي و مهندسي خوبي براي آن ايجاد شده و نسبت به بقيه پروژه‌ها از ماهيت متفاوتي برخوردار است.
تاكيد بر بازنگري در نظام كنترل ساختمان
وي در پاسخ به سوالي درباره راهكارهاي هدايت مهندسان سازمان نظام مهندسي در مسير درست گفت: در حال حاضر نظام كنترل ساختمان را دنبال مي‌كنيم. اين نظام در ايران نياز به يك بازنگري كلي دارد كه بتواند چند هدف را تامين كند. يك هدف اين است كه بتواند بگويد افرادي كه در حوزه ساختمان تخصص ندارند درگير اين مساله نشوند. نكته دوم اينكه مهندسي كه مسووليت مي پذيرد تمام و كمال باشد و نسبت به آنچه كه مي سازد پاسخگو باشد. همچنين نياز به يك نظام شهرداري داريم كه از هيچ آيين نامه اي عدول نكند و مقررات شهرسازي دستاويز خريد و فروش قرار نگيرد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: مجموعه اين مسائل را تحت عنوان "آيين نامه كنترل ساختمان" مورد بازي نگري قرار داديم و موضوع در كميسيون عمران و زيربنايي دولت در حال بررسي است. اگر اين آيين نامه به تصويب برسد، يك بار ديگر حقوق مالك، مهندس، شهر و دولت با هم ديده مي شود و نقاط خلا كه وجود دارد را حل مي كند.
نشريه‌هاي تخصصي در آينده رسانه نقش موثري دارند
وزير راه و شهرسازي با تشكر از مطبوعات و خبرگزاري ها كه چراغ رسانه را در ايران روشن نگه داشته اند به اهميت ايجاد نشريات تخصصي اشاره كرد و گفت: نشريه هاي تخصصي در آينده رسانه نقش بسيار پررنگ تر خواهند داشت زيرا با توجه به شكل گيري شبكه هاي مجازي، آنچه در عالم رسانه هاي مكتوب مي تواند توسعه بيشتري پيدا كند نشريه هاي تخصصي است. بنابراين چه در حوزه حمل و نقل و چه ساير رسانه ها تصورم اين است كه نقش بسيار مهمي را در آينده ايفا خواهند كرد.
وي ادامه داد: در ايران بحثهاي بسيار زيادي شده كه آخر كار بايد به سمت حمل و نقل عمومي برويم ولي روند حمل و نقل در طي ۳۵ سال گذشته به اين سمت نرفته است. اين نشان مي دهد سياستگذاري كه تصميم گيري مي كند نياز به يك نظام گفتمان سازي در جامعه دارد كه وظيفه رسانه بخصوص رسانه هاي تخصصي همين مساله است.