کارشناس ارشد بازار مسکن تاکید کرد:‌ دولت با وجود با همه انتقادات و مشکلات نباید طرح مسکن را رها کند و برای رونق صنعت مسکن نیاز داریم که این طرح سریعتر به سرانجام برسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر فاطمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت :‌ رکود بازار مسکن در چارچوب رکود اقتصاد کلان قابل ارزیابی و تبیین است و هر تلاشی که قدرت خرید را افزایش دهد می تواند در رونق بازار مسکن موثر باشد.
وی افزود:‌ طرح مسکن اجتماعی و مشابه آن که رویکرد حمایت از اقشار کم درآمد تهیه شده است نیازمند حمایت دولت است اما برای سایر اقشار می توان از سیاست های پولی ومالی استفاده کرد.
فاطمی گفت: دولت یازدهم در سالهای اخیر در زمینه افزایش وام خرید مسکن اقدامات خوبی کرده است و پرداخت 160 میلیون تومان وام به زوجین برای بخشی از دهک های جمعیتی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ می تواند موثر باشد و البته باید این اقشار از درآمد و قدرت پس انداز هم برخوردار باشند و بتوانند اقساط را هم پرداخت کنند.
این استاد دانشگاه گفت: تکمیل طرح مسکن مهر هم می تواند به ساماندهی بازار مسکن در شهرهای کوچک و شهرهای جدید کمک کند و توقف این طرح یا کندی اجرای آن توجیه اقتصادی ندارد.
آقای فاطمی افزود:‌ البته اقتصاد کلان در رکود بسر می برد و بازار مسکن تابع آن است و اگر اقتصاد ملی از رکود خارج شود و بازارهای اقتصادی رونق یابد می توان به خروج از رکود بازار مسکن هم امیدوار بود و سیاست های پراکنده هم جواب نمی دهد.
بنابراین گزارش بیشتر کارشناسان معتقدند تکمیل مسکن مهر واجب است و کارهای حاشیه جزء مستحبات است و نباید مستحبات را بر واجبات بازر مسکن مقدم بداریم.
مسکن مهر از طرح های بسیار گسترده و درخشان در حوزه مسکن است و باید به خوبی تکمیل شود.
البته ساخت بیش از 4 میلیون مسکن در طرح مهر ، راحت نیست و باید همه تلاش کنیم این طرح با حداکثر دستاورد تحویل جامعه هدف شود و ‌مردم و متقاضیان هم شاکر باشند که با حداقل هزینه صاحب خانه می شوند و کافی است قیمت مسکن را در این محیط ها با موارد مشابه مقایسه کنند.
همچنین بررسی های آماری نشان می دهد که باید سالانه بیش از یک و نیم میلیون مسکن ساخته شود تا به سمت تعادل عرضه و تقاضا برویم.
در طرح مسکن مهر برغم همه مشکلات و انتقادها، سرمایه گذاری خیلی کلانی صورت گرفته است ، باید هرچه سریع تر کامل و واحدها به متقاضیان واگذار شود تا هزینه فرصت این سرمایه گذاری ها کاهش یابد.
دولت همواره باید برای دهک های جمعیتی کم درآمد برنامه موثری برای تامین مسکن داشته باشد و در دیگر دهک های متوسط و پردرآمد هم می توان از ابزار های متنوع و غیرحمایتی استفاده کرد.
نباید بدنبال برنامه های روزمره و واکنشی باشیم بلکه صنعت ساختمان بخش مهمی از سرمایه های کشور را جذب می کند و ضروری است برنامه ریزی های بلند مدت و هدفمند در این عرصه داشته باشیم.