سلطانی گفت: پروژه ایی که دولت یازدهم از دولت گذشته تحویل گرفته و در یک مخمصه گرفتار شده است و مجبور به اتمام این پروژه نیمه تمام می باشد که با وجود شرایط نامناسب اقتصادی و تحریم ها با سیاست های عاقلانه سعی در به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام مسکن مهر می کند.مهدی سلطان محمدی، کارشناس فعال بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار "رویکرد" درخصوص وضعیت رکودی بخش مسکن گفت: برای خروج رکود از مسکن و همچنین رونق مسکن پارامترهای مختلفی وجود دارد که وضعیت عرضه و تقاضا، درآمد خانوار و نرخ بهره را شامل می شود. در بخش عرضه و تقاضا زمانی که بخش عرضه بالا رود با مازاد عرضه روبرو می شویم که در این شرایط قیمت ها نزول پیدا می کند و عرضه کننده از فروش ملک خود اجتناب می کند.
وی افزود: اما در ادامه با کاهش عرضه، تقاضا نیز افزایش می یابد و تعادل عرضه و تقاضا مجددا بعد از اضافه عرضه، برقرار می شود و منجر به رونق بخش مسکن می شود. از سوی دیگر افزایش درآمد ملی که متاثر از درآمدهای نفتی و کاهش تورم می باشد از عوامل دیگر تاثیرگذار بخش مسکن می باشد.
کارشناس فعال بازار مسکن بیان داشت: میزان درآمد و هزینه و قدرت خرید خانوار در رونق مسکن تاثیرگذار است و زمانی بود که مردم قدرت پس انداز و خرید خانه را نداشتند در نتیجه میزان تقاضا به شدت کاهش یافته بود اما با بهبود وضعیت اقتصادی و ارائه تسهیلات مسکن به اقشار کم درآمد وضعیت تقاضا بهبود یافته تر شد.
سلطان محمدی خاطرنشان کرد: نرخ بهره نیز تاثیر قابل توجهی بر رونق مسکن می گذارد و با کاهش نرخ سود بانکی در بخش های سپرده و تسهیلات و با به کارگیری این سیاست پولی و بانکی استقبال مردم از اخذ تسهیلات بیشتر می شود همچنین کاهش بهره بانکی به رونق بخش ساختمان نیز کمک می‌کند.
وی عنوان داشت: خروج از رکود مسکن به تحولات کلان سیاسی و اقتصادی و همچنین بازار های مالی و پولی بستگی دارد و انتظار می رود که از نیمه دوم امسال به صورت آرام شاهد خروج از رکود مسکن باشیم و به خصوص در سال ۹۶ بازار مسکن وضعیت پر رونق تری می گیرد.
کارشناس فعال بازار مسکن گفت: انتظار بر این است که در نیمه دوم سال، حجم معامله های خرید و فروش در بازار مسکن افزایش و مسکن برای ورود به وضعیت رونق آمادگی یابد. با توجه به کاهش پروانه های ساختمانی طی چند سال گذشته، فضا برای فعالیت دوباره سرمایه گذاران این حوزه فراهم است.
سلطان محمدی درباره وضعیت مسکن مهر نیز افزود: پروژه ایی که دولت یازدهم از دولت گذشته تحویل گرفته و در یک مخمصه گرفتار شده است و مجبور به اتمام این پروژه نیمه تمام می باشد که با وجود شرایط نامناسب اقتصادی و تحریم ها با سیاست های عاقلانه سعی در به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام مسکن مهر می کند و همچنین کار عاقلانه تر این است که پروژه جدیدی از مسکن مهر آغاز نشود.