ثبات 6 ماهه قیمت مسکن و روند ثابت معاملات در نیمه نخست امسال، اثر دو طرفه بر یکدیگر داشته است،به طوری که علی رقم پیش بینی پیش رونق معاملات،اتفاقی که بازیگران بازار مسکن به دنبال آن بودند،نیفتاده است.
گروه اقتصادی:حباب مسکن و توقف افت و خیز در ماه‌های اخیر، انگیزه خرید در سمت تقاضا را کند کرده است و در مقابل، رکود معاملاتی یک سال گذشته، در نقش تثبیت‌کننده قیمت، باعث پایداری سطح میانگین قیمت مسکن در کشور شده است. به گزارش بولتن نیوز، از طرفی، با طولانی‌شدن دوره ثبات قیمت مسکن، تاثیر روانی این موضوع در بازار ملک، هم سبب شده تا واسطه‌های بازار که عموم متقاضیان خرید و فروش هستند، را امیدوار به رونفق معاملات در آخر سال کند. در حال حاضر غالب مشاوران املاک، خریداران و همچنین فروشنده‌ها به این باور رسیده‌اند که قیمت مسکن فعلا‌ کشش تغییر ندارد. آنچه بیشترین نقش را در ثبات قیمت مسکن بازی می‌کند، انباشت آپارتمان نوساز و رسوب واحدهای در نوبت فروش در بنگاه‌ها است که باعث شده میزان عرضه مسکن در برابر تقاضای موثر، فعلا‌ کفایت کند.
آخرین گزارش ها از تعداد خانه های خالی با میانگین قیمتی متری 15 تا 20 میلیون تومان در تهران از 600 هزار کنتور صفر کیلومتر خبر می دهد.رقمی که نشان می دهد واسطه گران بازار مسکن سخت مترصد موقعیت برای افزایش قیمت ها هستند.
در همین حال،تسهیلات مسکن یکم و افزایش تسهیلات خرید مسکن سبب شده،تا پیش تحرکاتی در بازار دیده شود،هرچند این تسهیلات هنوز وارد بازار تقاضا نشده،اما بسیاری از معامله گران بازار مسکن امیدوارند،با ورود تسهیلات جدید که آن را شبیه خون تازه به بازار مسکن تعبیر می کنند،سبب رونق خرید و فروش شود.
کارشناسان بازار مسکن مولفه‌های کلیدی  بازار مسکن را ساختمان‌های نیمه‌تمام، عرضه نوسازهای فروش نرفته، میزان تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای، کاهش درآمد نفتی دولت، کاهش توان مالی خانوارها، نرخ بازدهی بازارهای موازی، حجم نقدینگی، و در نهایت سیاست‌های تامین مسکن ذکر می کنند که در سالهای اخیر به خصوص در شش ماه نخست امسال نقش سرنوشت‌سازی را در قیمت مسکن و معاملات ملک بازی کرده است.براساس گزارش های رسمی ، ماه گذشته، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت، با 5/ 2 درصد رشد نسبت به مرداد ماه 95 حدود 100 هزار تومان افزایش پیدا کرد و به 4 میلیون و 540 هزار تومان رسید.
شایعه درباره رشد قیمت مسکن در بازار خریدوفروش واحدمسکونی در شهر تهران، به پروژه‌های مسکن‌مهر نیز کشیده شده است. 
کارشناسان وضعیت فعلی بازار مسکن را ، فاز پیش‌رونق تعبیر می کنند؛ به این معنی که معاملات مسکن به پایان دوره رکود رسیده و بعد از یکی، دو فصل ماندن در فاز پیش‌رونق، به دوره اوایل رونق وارد می‌شود. 
در شرایط پیش رونق  تمایل سمت به خرید کمتر است با این حال بازار منتظر تسهیلات تازه است تا فاز اوایل رونق در اواخر سال جاری ایجاد شود.