رييس اتحاديه مشاوران املاك اعلام كرد رشد ۱۷ درصدي معاملات مسكن در تهران

رييس اتحاديه مشاوران املاك با اعلام اينكه حجم معاملات مسكن در تهران طي شهريورماه سال جاري در مقايسه با ماه مشابه در سال قبل 17درصد رشد داشته است، پيش بيني كرد كه قيمت مسكن نه تنها تا پايان امسال‌ بلكه تا تابستان سال آينده نيز رشد نمي‌كند
حسام عقبايي، رييس اتحاديه مشاوران املاك در عين حال گفت: دولت براي كمك به رونق‌گيري بازار مسكن بايد زمان بازپرداخت اقساط تسهيلات را افزايش و نرخ سود و سقف اقساط ماهانه را باز هم كاهش دهد. 
 عقبايي در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اينكه كارشناسان و فعالان حوزه مسكن چه پيشنهادي مي‌توانند براي كمك به بخش مسكن و خروج مسكن از ركود به دولت داشته باشند، گفت: به عنوان فعال اقتصادي و موافق ارائه تسهيلات به دولت پيشنهاد مي‌كنيم كه ابتدا زمان بازپرداخت اقساط را از 12 سال بالاتر ببرند و نرخ سود و سقف بازپرداخت اقساط ماهانه را كاهش دهند. 
عقبايي در پاسخ به اينكه مديرعامل بانك مسكن اعلام كرده كه تك‌رقمي شدن سود بازپرداخت تسهيلات 80 ميليوني پايان كار است و اين نرخ‌هاي جديد حداقل نرخ سود است، گفت: دولت بايد منابع مالي بيشتري را به بخش مسكن تزريق كند و به سمت ايجاد بانك‌هاي توسعه‌يي حركت كند. 
به گفته رييس اتحاديه مشاوران املاك، دولت آينده از هر طيف سياسي كه باشد، بايد مديريت زمين، توليد مسكن و اجراي مسكن اجتماعي را در دستور كار خود قرار دهد. وي افزود: با يك فرمول نمي‌توان مشكل مسكن را حل كرد بلكه بايد با يك اقدام جهادي بخش مسكن را از اين وضعيت خارج كنيم. 
عقبايي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به افزايش برخي هزينه‌هاي مرتبط با افزايش قيمت تمام شده مسكن مثل هزينه انشعاب برق يا مصالح ساختماني مي‌توان گفت كه قيمت مسكن افزايش خواهد يافت، افزود: اينكه بگويند افزايش هزينه نصب انشعاب برق، صدور پروانه‌هاي ساختماني يا مصالح ساختماني بر قيمت تمام شده مسكن تاثيري نخواهد داشت يك تصور غلط است اما به هر حال قيمت مسكن با اين وضعيت نه تنها تا پايان امسال بلكه تا تابستان سال آينده نيز افزايش نخواهد داشت. 
وي با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر گفت: با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر در اوايل سال آينده قطعا بازار مسكن از آرامش برخوردار خواهد بود و اين انتخابات نمي‌تواند بازار مسكن را ملتهب كند. 
عقبايي همچنين در خصوص وضعيت معاملات مسكن در شهريورماه گفت: در شهريورماه سال جاري 15هزار و 372 مورد قرارداد اجاره در شهر تهران به ثبت رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 17درصد رشد را تجربه كرده است. 
وي افزود: با توجه به رشد ميزان معاملات مسكن در تهران پيش‌بيني مي‌شود تا اواخر پاييز رشد معاملات مسكن به شهرهاي بزرگ و مراكز استان‌ها و سپس شهرهاي كوچك تسري پيدا كند. 
رييس اتحاديه مشاوران املاك گفت: ورود به دوران پيش‌رونق در 6ماهه دوم نيز به معناي افزايش قيمت نيست، چراكه ظرفيت افزايش قيمت مسكن در كشور وجود ندارد.