رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک درباره تاثیر به کارگیری اهرم مالیات برای عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن گفت: اخذ مالیات چندان در کاهش آمار خانه‌های خالی موثر نبوده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه حدود 900 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این میزان 700 هزار واحد مربوط به شهرها و 200 هزار واحد مربوط به خانه‌های روستایی است.
اما بر اساس همین طرح اکنون حدود یک میلیون و 600 هزار واحد خالی در کشور وجود دارد که در حدود 480 هزار واحد این خانه‌های خالی در تهران قرار دارند و بسیاری از کارشناسان بازار مسکن معتقدند که با توجه به نیاز بازار به مسکن باید خانه‌های خالی عرضه شوند و یکی از اهرم‌های این امر برای مالکان خانه‌های خالی می‌تواند اخذ مالیات باشد.
بر همین اساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در اواخر سال گذشته در مجلس تصویب شد که به موجب آن واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره7 ماده169 مکرر این قانون) به عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد. این مالیات در سال دوم معادل 50 درصد، سال سوم برابر و در سال چهارم به بعد معادل 1.5 برابر قیمت واقعی اجاره است.
البته این قانون با وجود لازم‌الاجرا بودن اما تا کنون به علت فراهم نبودن سامانه شناسایی خانه‌های خالی عملا اجرایی نشده است و هنوز هم مالکان از اجاره خانه‌های خالی خود سر باز می‌زنند و مالیات نیز نتوانسته اهرمی در این باره باشد.
در همین باره رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه آمار خانه‌های خالی در تهران 480 واحد گزارش شده است، عنوان کرد: پس از اینکه بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی مطرح شد، تعداد واحدهای مسکونی خالی این استان به 280 تا 300 هزار واحد رسید.
حسام عقبایی تاکید کرد: عمده واحدهای مسکونی خالی، خانه‌های لوکس هستند که مالکان آنها تمایلی به وارد کردن این واحدها به بخش عرضه ندارند.
وی ادامه داد: به عبارتی مالکان خانه‌های خالی لوکس نیازی به کسب درآمد از این طریق ندارند و برای همین منظور نیز این واحدها را در بخش اجاره وارد نمی‌کنند.
عقبایی اظهار کرد: از بعد دیگر بسیاری از این واحدهای لوکس نوساز محسوب می‌شوند که با اجاره رفتن آنها دیگر کلیدخور محسوب شده و همین امر موجب افت قیمتشان می‌شود که یقینا این موضوع هم یکی از دلایل بی‌رغبتی مالکان برای اجاره دادن خانه‌های خالی است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در بسیاری از موارد هزینه تعمیر ملک پس از پروسه اجاره و بازگرداندن آن به حالت اولیه با درآمد حاصله از طریق اجاره ندارد که به همین علت هم مالکان این خانه‌ها تمایلی به اجاره دادن ندارند.
عقبایی درباره شناسایی خانه‌های خالی بیان کرد: مسئولیت شناسایی واحدهای خالی بر عهده سازمان امور مالیاتی است و از آنجایی که این امر در حیطه وظایف اتحادیه مشاوران املاک نیست بنابراین اتحادیه نقشی در آن ندارد.