خرید زمین 

وقتی که قصد خرید و فروش زمین را دارید ، باید بدانید که آن زمین از چه نوعی است و برای چه کاربردی آن را می‌خواهید .
در تعریف حقوقی ، زمین انواع مختلفی دارد که در هنگام خرید و فروش زمین باید به آن توجه کنید . 

در اصطلاح حقوقی : زمین به سه دسته‌ی بایر ، دایر و موات تقسیم‌بندی می‌شود .

خرید زمین دایر

 زمینی که در آن ساختمان ، ویلا ، تأسیسات و دیوارکشی متناسب با ملک و یا املاکی که باغ و مشجر و یا زراعی باشد بنا شده‌است ؛ این زمین‌ها دائما مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند .

خرید زمین بایر

این زمین فاقد هر گونه ساختمان و تأسیسات است ؛ البته این زمین‌ها قبلا سابقه دایر بودن داشته‌اند ؛ ولی به دلایلی مانند اعراض و عدم بهره‌برداری به مدت ۵ سال متوالی  بدون عذر موجه  متروک مانده‌اند .

خرید زمین موات

 این زمین‌ها سابقه عمران و آبادانی نداشته‌اند و به صورت طبیعی باقی مانده‌اند . زمین برای این‌که مباح و موات باشد باید دو شرط داشته باشد :

مالک خاص نداشته باشد ؛

زمینی که مالک مشخصی دارد و به خاطر اهمال مالک ، آباد نیست را زمین موات نمی‌گویند ؛ این زمین بایر است و احیای آن از موجبات تملک نیست ، زمین آباد به زمینی که در آن درختکاری و زراعت و ساختمان باشد گفته می‌شود . این زمین‌های آباد ، معمولا مالک خاص دارند مگر اینکه در اثر اعراض مالک یا دلایل دیگر  مجهول‌المالک باشند .

زمین‌هایی که از اصل موات بوده و آگاهیم که در هیچ زمانی ملک کسی نبوده و یا ندانیم که سابقه ملکیت داشته یا نه زمین هایی که در گذشته سکنه داشته اما از بین رفته و متروک مانده‌است . زمین هایی که از روی ظاهرشان مشخص است که مالک دارند ولی مالکشان معلوم نیست که چه کسی است و ملک هم به صورت خرابه است. این زمین‌ها دو عنوان می‌توانند داشته باشند یا زمین‌های موات خوانده می‌شوند یا زمین‌های مجهول‌المالک .

زمین‌هایی که مالک مشخصی دارند ؛ ولی مالک از آن‌ها اعراض کرده‌است  این زمین‌ها دو گونه‌اند یا موات بوده و احیا شده‌اند و پس از احیا مالک اعراض نموده و یا مشمول هیچ یک از اقسام ذکر شده نبوده و تابع ملک مالک می‌باشند  ولی مالک آن قسمت را مهجور گذاشته است ؛ مثل زمینی که جزء یک آبادی بوده و از نهر آن آبیاری می‌شده ولی نهر خشک شده و زمین از بین رفته و خراب شده‌است ولی مالک از آن اعراض نکرده است .

از دیگر نکات مهم علاوه بر بررسی نوع زمین محل واقع شدن آن است ؛ خرید و فروش زمین در شهریار و ملارد امروزه بسیار مورد استقبال قراره گرفته است زیرا در هر دو این مناطق میتوان زمین با کاربری های متفاوت و مورد نیاز برای خرید و فروش زمین یا رهن و اجاره زمین را پیدا کرد .

برای خرید و فروش زمین علاوه بر اینکه باید بدانیم زمین از چه نوعی است ، کاربری و کاربردی آن چیست هم اهمیت دارد  در ادامه انواع مختلف کاربری زمین را شرح می‌دهیم .

کاربری مسکونی

این زمین‌ها را برای ساخت ویلا ، ساختمان و … می‌توان استفاده کرد. این زمین‌ها برای ساخت خانه و مناسب برای زندگی هستند .

کاربری تجاری

این زمین‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار و تجارت هستند و می‌توان در آن‌ها مغازه ، رستوران ، مرکز خرید و … بنا کرد . این زمین‌ها علاوه بر این‌که کاربری تجاری دارند ، باید مجوز ملکشان هم از نوع تجاری باشد .

کاربری کشاورزی

این زمین‌ها برای کشاورزی و کشت و زرع مناسب هستند این زمین‌ها یا باغ‌های بزرگ هستند که در آن‌ها درخت کاشته می‌شود و یا اراضی زراعی هستند که در آن‌ها محصولات زود بازده کشت می‌شود و معمولا هم برای صیفی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرند .

کاربری صنعتی

این زمین‌ها مناسب برای برپایی کارخانه ، صنعت و تولید هستند .

کاربری معدن

این زمین‌ها پتانسیل استخراج مواد ارزشمند را دارند در مورد این زمین‌ها اول باید اطمینان حاصل شود که درون آن‌ها ، سنگ و یا دیگر مواد ارزشی وجود دارد که قابلیت استخراج دارد . حتی اگر فقط خاک این زمین‌ها هم قابل استفاده برای کارهای مهم باشد باز هم کاربری آن‌ها از نوع معدن ثبت می‌شود .

کاربری اداری-دولتی

این زمین‌ها برای ساخت نهادهای دولتی مانند : شهرداری ، وزارتخانه و … مناسب هستند .

کاربری خدماتی

این زمین‌ها با هدف ارائه خدمات و کسب درآمد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند . کاربری خدماتی با کاربری تجاری تفاوت دارد ، در کاربری خدماتی هدف خدمت رساندن به عموم مردم است ، مثل حمام‌های عمومی ، به همین دلیل این زمین‌ها شامل هزینه‌های شهرداری نمی‌شود .

کاربری فضای سبز

یکی از انواع زمین ، زمین‌هایی با کاربری فضای سبز است . این زمین‌ها گزینه‌های مناسبی جهت ایجاد فضای سبز و پارک هستند .

کاربری پارکینگ

این زمین‌ها برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده‌اند .

کاربری ورزشی

این زمین‌ها برای ساخت باشگاه‌های ورزشی ، ورزشگاه‌ها و مکان‌های این‌چنینی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند .

کاربری آموزشی

در این زمین‌ها مهدکودک ، مدرسه و دانشگاه بنا می‌شود .

کاربری حمل و نقل

این زمین‌ها برای ساخت ایستگاه‌های مترو ، پایانه‌های مسافربری ، راه آهن و فرودگاه در نظر گرفته شده‌اند .

کاربری تجهیزات شهری

از این زمین‌ها برای ساخت تأسیسات زیربنایی مانند آب و برق و گاز و فاضلاب استفاده می‌شود.

کاربری خدمات شهر

از دیگر انواع زمین می‌توان به زمین‌هایی با کاربری خدمات شهری اشاره کرد . ساخت ساختمان برای آتش‌نشانی، کلانتری و جمع‌آوری زباله در زمین‌هایی با کاربری خدمات شهری انجام می‌شود.

کاربری فرهنگی-مذهبی

مکان‌هایی مانند : مسجد ، قبرستان ، کتابخانه و سینما در زمین‌های با کاربری فرهنگی - مذهبی بنا می‌شوند .

کاربری بهداشتی-درمانی

بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در این زمین‌ها ساخته می‌شوند .

فاقد کاربری

بعضی از انواع زمین ها هم فاقد کاربری هستند ؛ این زمین‌ها یا ذخیره شهرداری‌ها هستند و یا هنوز کاربریشان مشخص نشده‌است .