از قدیمی ترین روش ها برای نگهداری از باغ ویلا ، آموزش سگ ها میباشد ؛ 

این روز ها مالکان با نصب سیستم های دزدگیر و دوربین مدار بسته از باغ خود نگهبانی میکنند ؛ با این روش جلوی ورود دزد ها را میگیرند .

از ساده ترین اقدام ها برای نگهبانی از باغ ویلا نصب نرده های نیزه ای بر روی دیوار است ، حتی می توانید از شیشه خورده ها بر روی دیوارها در میان سیمان قرار دهید .

ولی با همه این داستان ها داشتن یک سگ نگهبان در باغ خیال شما را راحت میکند . سگ ها با هوش بالایی دارند به سرعت یاد میگیرند از ملک شما محافظت کنند .

سگ ها از ورود حیوان هایی مثل روباه و شغال و هم جلوگیری میکنند کاری که هیچ دوربین و سیستم دزدگیری نمیتواند انجام دهد .

در طول تاریخ یکی مهم ترین وظایف سگ ها، نگهبانی دادن و محافظت از صاحبانشان در برابر انسان های غریبه و حیوانات دیگر بوده است ؛ با اینکه سگ های مدرن و امروزی هم دوست دارند به صورت غریزی از ما و خانمان نگهبانی کنند ولی غریزه نگهبانی ، هشدار و فراری دادن غریبه ها در برخی نژادها قوی تر است و به همین خاطر آن ها به سگ نگهبان معروف شدن در ادامه با آبادگران همراه باشید تا انواع سگ های نگهبان را بیشتر بشناسیم .

آشنایی با نژاد سگ آلابای | Alabai

این سگ سفید رنگ نگهبان مجهز شده به قدرت ذاتی در نگهبانی و عضلات قوی و نیرومند ؛ پوشش مضاعف سفید رنگ ، کوتاه و با طول متوسط دارد که زندگی حیوان را در هر شرایط آب و هوایی فراهم می کند و هرگز بصورت نمدی در نمی آید . نکته قابل توجه اینکه آکباش از معدود نژادهایی است که از موهایش عطر و رایحه سگ به مشام نمی رسد ، دارای سر و آرواره بزرگ می باشد. گوش ها بی شکل و از دو سوی سر آویزان هستند ، چشم ها بادامی شکل اند و رنگ آن ها از عسلی روشن تا قهوه ای تیره متغیر است . دارای گردن قدرتمند و عضلانی ، پنجه ای بزرگ و ناخن های ضخیم به رنگ خاکستری ، قهوه ای ، سفید و یا مشکی اند .

آفچارکای آسیای مرکزی سگی است آرام ، نترس ، مستقل ، مقاوم که معمولا با افراد خانواده به خوبی رفتار می کند ، گرچه باید در رابطه با کودکان احتیاط کرد . در خارج از محیط منزل سگی است حکم فرما نسبت به سایر سگ ها و افراد غریبه مهاجم می باشد ، همانند یک نگهبان عالی عمل می کند . معمولا در طول شب پارس می کنند و این ممکن است برای همسایه ها ایجاد مزاحمت نماید . باید از تولگی به خوبی اجتماعی شود با سایر حیوانات ( به غیر از سگ ها ) رابطه خوبی دارد. از زندگی در میان افراد خانواده لذت می برد . در گذشته به عنوان سگ گله از آن بهره گرفته می شد سگی نیست که به همگان پیشنهاد گردد .

این نژاد به صاحبی نیاز دارد که به خوبی با رفتارهای سگ های گله آشنا باشد و نیاز به آموزش دقیق و با پشتکار دارد این نژاد نیاز به یک رئیس و رهبر دارد تا از او اطاعت کند ، در مقابله با افراد نا آشنا غرض می کند و گاز می گیرد . این اصل را به خاطر داشته باشید که برای ایجاد یک رابطه موفق باید همیشه انسان به عنوان رئیس گروه باشد و انسان است که همیشه تصمیم گیرنده است نه سگ .

پیت بول، قوی ترین سگ دنیا! (خصوصیات پیت بول، تربیت،نگهداری و مشخصات)

نژاد سگ آمریکن بولداگ | American Bulldog

بسیار عضلانی ، خوش بنیه و قدرتمند ، هیکلی جمع و جور دارد . آمریکن بولداگ دارای پاهای بلند و کشیده تر از هم خانواده انگلیسی این نژاد است . نرها در این نژاد دارای اسکلت بندی سنگین تر در مقایسه با ماده ها می باشند . سر بزرگ و فک قدرتمند است سبک وزن بر روی پاهای خود حرکت می کند . سینه فراخ و دارای عمق می باشه که او را قادر به انجام فعالیت های بدنی سنگین می نماید . گردن عضلانی و از بین شانه ها به سمت سر کشیده است و گاها دارای قوس کمی می باشد . جمجمه گرد ، پهن و بزرگ است و لپ ها عضلانی بسته به فرم و ساختار سر مشاهده می شوند ، چشم ها عمیق با زاویه تیز و در فاصله از یکدیگر قرار دارند .

دندان ها در حالت قیچی مانند ترجیح داده می شوند ، اما دندان ها پس و پیش و یا روی هم قرار گرفته هم قابل قبول اند . همه نوع گوش اعم از افتاده ، رُز شکل ، نیمه افراشته و به جلو افتاده فابل قبول است . گوش های جراحی نشده در میان اتحادیه پرورش دهندگان بولداگ آمریکایی قابل قبول تر است . چشم ها در تمامی رنگ ها یافت می شود اما چشم مشکی در سگ های سفید ارجع است بر طبق استانداردهای این نژاد، چشم صورتی یک ایراد محسوب می شود . 

بنی در رنگ های مشکی ، قهوه ای ، جگری یافت می شود ( گاها لکه های صورتی در بینی یافت می شود ) . لب ها به رنگ مشکی و یا همراه صورتی یافت می شود . لب ها باید کامل فک را پوشش دهد اما نباید حالت آویزان و شل داشته باشد ، پاهای جلو صاف ، استخوانبدی سنگین و قدرتمند است . دم در سطح پایین تر از کمر شروع می شود ، در ابتدا کلفت و به سمت نوک دم باریک تر می شود . پوشش خارجی کوتاه و در انواع رنگ های سفید ، قرمز ، قهوه ای و ببری یافت می شود .

بولداگ آمریکایی سگی است باوفا ، قابل اعتماد ، شجاع و باهوش ، هوشیار و دارای اعتماد به نفس ؛ این نزاد بطور ژنتیکی عاشق کودکان است .

این نژاد بخاطر تواضع در برابر صاحبش مشهور است ، دارای غریزه تدافعی قدرتمندی است و نیاز به یک آلفای با اعتماد به نفس ، آرام و محکم دارد . آموزش و اجتماعی نمودن آنها را از سنین تولگی باید آغاز نمود تا در بزرگسالی نسبت به غریبه ها تهاجمی نباشد . اگر توسط یک صاحب قدرتمند که به خوبی بایدها و نبایدها را به او آموزش دهد تربیت نشود ممکن است نسبت به سایر سگ ها خشن باشد ، آنها باید در بین مردم باشند و جایگاه خود را بیابند تا با شادمانی زندگی کنند باید در روز فعالیت بدنی و ذهنی کافی داشته باشند در غیر اینصورت ممکن است کنترل وی سخت گردد .

نژاد سگ تیبتن ماستیف | Tibetan Mastiff

ماستیف تبتی سگی غول پیکر ، با استخوان بندی محکم و تنومند است . طول بدن به نسبت بیشتر از ارتفاع آن است . سر ، پرچین و چروک ، پهن ، سنگین و قدرتمند است . پوزه پهن و از هر زاویه گرد می باشد. بینی بزرگ و سیاه رنگ است . دندان ها منظم و قیچی وار بر روی یکدیگر قرار دارند . معمولا لب بالا ، لب پایین را می پوشاند . چشم ها متوسط ، عمیق ، قهوه ای تیره تا روشن یافت می شوند . گوش ها افتاده و به شکل V نزدیک به سر آویزان هستند تیبتن ماستیف دارای گردن عضلانی و پوست نسبتا شل در میانه گردن است .

این پوست شل معمولا در حیوان نر بیشتر از ماده قابل رویت می باشد . کمر صاف و دم به صورت حلقه بر پشت حیوان قرار می گیرد پاهای جلویی صاف و پر مو می باشد ، پنجه ها گرد و همانند پنجه گربه می باشد و معمولا در بین پنجه ها مو وجود دارد ، ناخن های جلویی گاها توسط جراحی بیرون کشیده می شود ؛ دارای پوشش خارجی ۲ لایه عظیم و ضخیم است در دور گردن همانند شیر یال بلند دارد و این پوشش بر روی سر کوتاه تر است در رنگ های مشکی ، قهوه ای و خاکستری همراه با خال های قهوه ای و یا بدون خال یافت می شود خال سفید نیز قابل قبول است .

ماستیف تبتی نژاد شجاع ، نترس و در عوض آرام و بافکر است بسیار باوفا نسبت به اهل خانواده اش ، اگر شب ها بیرون از منزل باشد پارس می کند که البته این کار را در داخل منزل انجام نمی دهد یک سگ چوپان و گارد ایده آل است در برابر گرگ ، پلنگ و هر حیوان درنده ای که گله اش را تهدید کند بسیار وحشی برخورد می کند ، به یک صاحب با اراده و با اعتماد به نفس نیاز دارد تا به او بفهماند که رئیس کیست و از تبدیل شدن آن به سگی لجباز ، سرخود ، تهاجمی جلوگیری به عمل آورد .

این نژاد به شدن مایل به جلب رضایت صاحبش است روابط مهربانی با کودکان دارد اما اگر از تولگی به خوبی اجتماعی نشود ، می تواند برای افراد غریبه خطر بزرگی محسوب شود ؛ به صورت غریزی تبدیل به محافظ و گارد خانواده و قلمروشان می شود اگر از تولگی آموزش ببیند با سایر حیوانات رفتار خوبی خواهد داشت و اگر صاحبش به او بفهماند که جنگ آن چیزی نیست که می خواهد ، می تواند رابطه تحت کنترل خوبی با سایر سگ ها نیز داشته باشد .

اگر ماستیف تبتی فکر کند از صاحب خود قدرت فکر و تصمیم گیری بیشتری دارد هرگز فرمان برداری نخواهد نمود . هنگامی که ما انسان ها با سگ ها زندگی می کنیم جزء گله و یا گروه آنها می شویم و این گروه تنها یک رهبر و آلفا نیاز دارد ؛ حد و مرزها به وضوح قابل لمس و قوانین جا افتاده اند این آن چیزی است که باید کاملا ملکه ذهن ماستیف تبتی شما شود اگر نمی خواهید در آینده با غرش و حتی حمله و گاز روبرو شوید .

شما و حتی هر انسان دیگری باید در مقام بالاتر از سگ قرار داشته باشید و سگ باید بداند که شما تصمیم گیرنده هستید نه آنها این تنها روشی است که به داشتن یک رابطه موفق با سگ ختم خواهد شد . این نژاد اگر به خوبی آلفای خود را بشناسد اجتماعی شده ، تربیت شود و از فعالیت بدنی کافی برخوردار شود به سگ همراه ایده آل تبدیل خواهد شد ؛ ماستیف تبتی به یک صاحب با تجربه نیاز دارد.

نژاد سگ رتوایلر | Rottweiler

رُتوایلِر دارای جثه عضلانی بزرگ و قدرتمندی است دارای سر پهن است و جمجمه اش گرد می باشد ، چشمانی سیاه و نافذ دارد؛ گوش ها به شکل مثلث می باشد و به سمت جلو متمایل اند . بینی سیاه و پهن دارد، لب ها به رنگ سیاه هستند و داخل دهان تیره رنگ می باشد . دارای پوشش کوتاه و ضخیم است که رنگ آن سیاه به همراه لکه های قهوه ای بر روی سینه ، پاها و گونه می باشد . ( رنگ سرخ به همراه لکه های قهوه ای نیز گزارش می شود ) . معمولا رُتوایلِرهای ماده توله های زیادی به دنیا می آورند حتی دوازده توله نیز غیر عادی نمی باشد .

رُتوایلِر نژادی آرام ، با استعداد ، شجاع و باوفا نسبت به اعضای خانواده می باشد . خلق و خوی قابل اعتمادی دارد ، مدافع است و از اعضای خانواده بدون هیچ ترسی محافظت می کند . جنگنده قدرتمندی است و به نظر می رسد که درد را حس نمی کند ؛ آموزش های جدی و سخت در سنین پایین باید انجام شود در غیر این صورت شما با یک سگ بسیار قدرتمند و غیر قابل کنترل مواجه خواهید شد ! رُتوایلِر به صاحبی نیاز دارد که بتواند از پس جثه بزرگ و قدرتمند او به خوبی برآید .

ذاتا سگی نگهبان با روحیه آرام است ، می تواند هم بازی خوبی برای کودکان باشد اگر از تولگی با سایر حیوانات بزرگ شود با آنها کنار می آید اما بدلیل داشتن خوی تهاجمی نسبت به سایر سگ ها و غریبه ها هرگز نباید بدون قلاده در مکان های عمومی حضور یابد .

سگ گریت دین: آشنایی با نژاد Great Dane و ویژگی‌های آن‌ها 

نژاد سگ گریت دین | Great Dane گریت دین از انواع اصلی سگ‌های نگهبان که اصلیتی آلمانی دارد در این سگ قدرت و نیرومندی و زیبایی توام مشاهده می‌شود ، بر خلاف نامش اصلیت این نژاد آلمانی است و هیچ ربطی به دانمارک ندارد . استاندارد این سگ عبارت است از : حداقل قد در نرها ۸۰ و در ماده‌ها ۷۲ سانتی متر و وزن در حدود ۶۰ کیلوگرم . گریت دین به رنگ‌های سیاه ( یک دست بدون لکه سفید یا همراه با لکه‌های سفید در زیر گلو ، جلو سینه و پاها ) حنایی یا زرد طلایی ( با پوزه و ناخن‌های سیاه ) آبی فولادی ، ابلق ( سفید با لکه‌های سیاه ) و مخلوط ( زرد طلایی رو شن یا تیره ، با رگه‌های سیاه پوست ) یافت می‌شود در تمام انواع این نژاد پوشش بدن کوتاه ، نرم ، چسبنده و درخشان است .

گریت دین اساسا سگی است ملایم ، مهربان و صبور ولی چنانچه صاحبش مورد تهدید بیگانه قرار گیرد ، چهره تهاجمی به خود می‌گیرد . گریت دین نژادی است که اصالت ، نجابت ، نیرو و ذکاوت را در هم ادغام کرده یکی از بزرگ ترین سگ های دنیا است . موهایی زبر و خشن دارد ، نگهداری از این نژاد بدلیل جثه بزرگ آن شرایط ویژه ای را طلب می کند . این نژاد به محیط بزرگ تری برای زندگی و فعالیت های بدنی نیاز دارد ، میزان تغذیه و خوراک آنها نیز به مراتب از نژادهای دیگر بیشتر است . اصولا چنانچه آموزش و تعلیم این سگ ها بدرستی صورت گیرد و سگ های مطیع و آرامی تربیت شوند ، می توانند به عنوان سگ های خانگی نگهداری شوند . رنگ پوشش خارجی آن متغایر است و تقریبا به هر رنگی یافت می شوند ؛ رنگ چشم ها معمولا تیره می باشد اما گاهی اوقات به رنگ آبی نیز یافت می شود .

گریت دین نژاد آرام ، مهربان ، شیرین و با محبت است . بازیگوش و مهربان با کودکان همه را دوست دارد و ترجیح می دهد که همیشه در اطراف مردم باشد . پارس نمی کند مگر در شرایط خاص . سگی مسئولئ، باوفا و شجاع است ، بدلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین تر مورد آموزش های لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسان ها خصوصا کودکان تکیه ندهد . معمولا نرها با هم جنس خود کنار نمی آید اما اگر از دوران تولگی با سگ های دیگر بزرگ شود می تواند به راحتی با آنها کنار آید . آموزش دادن به آنها می تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد .

نژاد سگ جرمن شپرد | German Shepherd

جرمن شپرد در تمام ایام به دلیل رفتار و ساختار بدنی ممتازش در بین سایر نژادها مورد انتخاب قرار گرفته است و حتی ویژگی های دفاعی و تربیت های اختصاصی آن نیز به معرض قضاوت گذارده می شود . مهم ترین ویژگی در این نژاد رفتارهای اشرافی ، شهامت و توانایی آموختن رفتارها و فعالیت های اختصاصی است ؛ اولین ویژگی یک جرمن شپرد خو ، قدرت ، چالاکی ، عضلات مناسب و هوشیاری است . رنگ در سگ های جرمن شپرد متفاوت است و تقریبا اکثر رنگ ها قابل قبول هستند . با این وجود رنگ های خیلی کم رنگ و یا سفید یک دست قابل قبول نمی باشد . 

اغلب به عنوان سگ کار از آن استفده می شود . جرمن شپرد سگی باهوش ، نترس ، مشتاق ، شجاع ، شاداب و بی قرار برای آموختن است ، به شجاعت و وفاداری شهرت دارد .  سگی است جدی و به نظرمی رسد مقداری از هوش خود را از انسان به ارث برده است ! استعداد بسیار خوبی در آموختن دارد ، آنها خیلی دوست دارند که همیشه نزدیک اعضای خانواده باشند و بلعکس از غریبه ها دوری می جویند ؛ جرمن شپرد سگ اجتماع دوستی است و نباید او را برای مدت طولانی تنها گذاشت .

تنها زمانی پارس می کند که لازم باشد ، شمه قوی در محافظت و نگهبانی دارد و بهتر است که از سنین پایین به آن آموزش های اختصاصی داده شود . با حیوانات دیگر کنار می آید و با کودکان بسیار مهربان است به راحتی می توان آنه را برای اهداف گوناگون اعم از سگ گله ، سگ نگهبان ، سگ پلیس ، راهنمای نابینایان ، ناجی و سگ ارتش تعلیم داد .

امیدوارم مطالب مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد و کمک کرده باشیم بهترین سگ نگهبان برای باغ ویلای خودتون را خریداری کنید .