به نقل از دنیای اقتصاد، براساس گزارش مرکز آمار ایران، تابستان امسال میانگین قیمت هر مترمربع زمین مسکونی در شهر تهران (زمین یا زمین املاک مسکونی کلنگی) با بیش از ۳۰ درصد رشد نسبت به یک فصل قبل-بهار ۹۷-به ۸ میلیون تومان رسید؛ همچنین میانگین قیمت هر مترمربع زمین یا زمین املاک مسکونی کلنگی تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته ۵۵ درصد جهش کرد.

در شرایطی که سازندگان واحدهای مسکونی تابستان امسال با جهش قیمت زمین از یک طرف و رشد شدید قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی از سوی دیگر مواجه شدند، تعداد معاملات خرید و فروش زمین واملاک مسکونی کلنگی در مناطق مختلف شهر تهران نیز با افت ۱۲ درصدی نسبت به یک فصل قبل-بهار ۹۷-مواجه شد.

مرکز آمار ایران در حالی از کاهش ۱۲ درصدی حجم معاملات خرید و فروش زمین در شهر تهران تنها به فاصله یک فصل‌تابستان نسبت به بهار ۹۷- خبر می‌دهد که این موضوع در واقع به نوعی روایت رسمی از تاثیر دو اتفاق بد ناشی از جهش قیمت زمین ومصالح در شهر تهران بر فعالیت‌های ساختمانی است.

تابستان امسال تحت‌تاثیر این دو اتفاق تعداد قابل‌توجهی از سازندگان که قصد آغاز پروژه‌های ساختمانی جدید داشتند به دلیل قابل پیش‌بینی نبودن هزینه‌ها در طول دوره ساخت، فعالیت خود را متوقف کرده یا از شروع پروژه‌های جدید به‌صورت موقت خودداری کردند. با این حال آمارها نشان می‌دهد میزان معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته یک درصد رشد داشته است.

ماجرای کاهش معاملات اجاره
گزارش مرکز آمار ایران درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در تابستان امسال همچنین از کاهش معاملات در بازار اجاره مسکن در این فصل نسبت به تابستان سال گذشته خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش، تعداد معاملات اجاره مسکن در تابستان امسال با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل

-تابستان سال ۹۶- مواجه شد؛کارشناسان این اتفاق را نیز ناشی از جهش نرخ اجاره‌بها تحت‌تاثیر رشد شدید قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته عنوان می‌کنند؛تحقیقات میدانی نشان می‌دهد تابستان امسال تحت‌تاثیر جهش قیمت مسکن و رشد شدید اجاره‌بهای پیشنهادی از سوی برخی مالکان واحدهای مسکونی، عمده مستاجران تصمیم به تمدید قراردادهای اجاره با سطح معقول افزایش اجاره‌بها گرفتند و در نتیجه تعداد قابل‌توجهی از قراردادهای منعقد شده در بازار اجاره تابستان ۹۶ برای یک‌سال دیگر نیز تمدید شد.

همین موضوع منجر به کاهش تعداد معاملات جدید در بازار اجاره شده است.به این ترتیب کاهش تعداد معاملات اجاره مسکن در تابستان امسال دلیلی بر کاهش تعداد مستاجران به واسطه افزایش تعداد صاحبان واحدهای مسکونی ملکی نیست.

میانگین اجاره‌بهای هر مترمربع واحد مسکونی به علاوه سه درصد مبلغ ودیعه دریافتی از مستاجران، تابستان امسال به ۳۳هزار و ۱۷۶ تومان رسید که این میزان در مقایسه با بهار ۹۷معادل ۲/ ۱۱ درصد و در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است که رشد قابل‌توجه سطح اجاره‌بها در تابستان سال‌جاری در مقایسه با یک فصل قبل و فصل مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی در بازار مسکن شهر تهران نیز در تابستان امسال به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با بهار امسال-یک فصل قبل از دوره مورد بررسی-۲۲ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل یعنی تابستان سال ۹۶، معادل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات خرید مسکن در تابستان امسال نسبت به فصل بهار-یک فصل قبل-با کاهش ۵/ ۷ درصدی و در مقایسه با تابستان سال گذشته-مدت مشابه سال گذشته-با ۲۴درصد افت همراه شده است. کاهش معاملات خرید مسکن طی یک فصل و همچنین افت معاملات در یک سال گذشته در وهله اول ناشی از جهش قیمت‌ها در بازار معاملات مسکن است که منجر به عقب‌نشینی اجباری بخش قابل‌توجهی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن از بازار تابستانی معاملات آپارتمان شد.