مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک تهران، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص راهکارهای رکود و تورم در بخش مسکن اظهار کرد: طی سال های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم که در هر دوره ای دلایل مختلف موجب این رشد قیمت شده است.

وی افزود: بر اساس آمار سامانه از یکم فروردین ماه تا بیستم مهرماه سال ۹۶، در کل معاملات کشور با افزایش ۴ درصدی روبرو شده ایم و در مبایعه نامه نیز افزایش ۲۴ درصدی را شاهد بود ایم اما در بخش اجاره با کاهش ۱۳ درصدی مواجه شده یم. 

خسروی ادامه داد: از یکم فروردین ماه تا بیستم مهرماه سال ۹۶ و مدت مشابه همین دوره در سال ۹۷، در تهران ۱۴ درصد کاهش تعداد معاملات داشته ایم و در مبایعه نامه ۱۲ درصد و ۱۵ درصد در بخش اجاره نیز با کاهش روبرو شده ایم.

رییس اتحادیه املاک تهران گفت: بنده مخالف با بکاربردن واژه رکود در بخش مسکن هستم زیرا رکود به معنای عدم وجود معاملات است، اما تا چندی پیش معامله در حوزه مسکن انجام می گرفت، اگرچه بعضی افزایش قیمت های جانبی صورت گرفته اما دست اندرکاران در تلاش برای ایجاد ثبات در این حوره هستند.

وی بیان کرد: در حوزه خرید و فروش مسکن معاملات در جریان هستند اما در بخش ساخت و ساز مسکن دچار رکود هستیم که باید مسئولان و دولت با اعطای تسهیلات تشویقی به سازندگان این معضل را رفع کنند.

خسروی در پاسخ به این سوال که سیاست گذاری وزارت مسکن در راستای ساخت مسکن از جمله مسکن مهر، مسکن یکم و مسکن اجتماعی تا چه اندازه صحیح بوده است، توضیح داد: تا قبل از ساخت مسکن مهر تجربه انبوه سازی در کشور نداشتیم و ارائه تسهیلات نیز نمی تواند پاسخگوی نیاز افراد برای این بخشی از منابع مالی خرید مسکن باشد.

رییس اتحادیه املاک تهران تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز کماکان به روش های سنتی عمل می کنیم که ضروری است به سمت شیوه های صنعتی پیش برویم که مدت زمان ساخت و ساز کاهش پیدا کند تا بازدهی سرمایه گذار به سرعت پاسخ بدهد و انگیزه برای سرمایه گذاری افزایش پیدا کند.