به نقل از کانال تلگرامی اقتصاد و سیاست*، در مطلب هفته گذشته، نیز پیش‌بینی شد قیمت مسکن کاهش خواهد یافت، اما جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در تیرماه، قیمت مسکن ۰.۴ درصد افزایش یافته است و این دقیقا همان دلیلی‌ست که تعداد معاملات راه کاهش داده است؛ چراکه تعادل بازار، در قیمتی پایین‌تر حاصل می‌شود، اما فروشندگان نسبت به کاهش قیمت همچنان مقاومت نشان می‌دهند.

هر چند که در ۱۲ منطقه از تهران رشد قیمت منفی بوده، اما همچنان ۱۰ منطقه رشد مثبت داشته‌اند که باعث شده در مجموع، رشد قیمت در شهر تهران مثبت باشد.

نکته حائز اهمیت این است که به جز منطقه یک، که مسکن بیشتر در آن به‌علت سوداگری معامله می‌شود، سایر مناطقی که رشد قیمت در آن مثبت بوده، مناطقی بوده‌اند که قیمت آن پایین‌تر از حد متوسط بوده است.

همچنین در حالی که تمامی مناطق تهران، رشد منفی در تعداد معامله را تجربه کرده‌اند، مناطق ۱۳ و ۶ با کاهش به‌ترتیب ۳۸ و ۳۳ درصد در تعداد معامله، بیشترین رکود را به نام خود به ثبت رسانده‌اند.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده، روند کاهشی قیمت به سایر مناطق تهران سرایت کند و در نهایت در سال جاری رشد قیمت در کل شهر تهران منفی شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود، هر چند رشد قیمت مسکن در سال آینده مثبت خواهد بود اما مقدار آن پایین‌تر از تورم باشد.