به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرهادیه مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن  وزارت راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: مالیات بر خانه­ های خالی به عنوان بخشی از لایحه اصلاح قانون مالیات­ های مستقیم در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و طبق تبصره ۷ این قانون، وزارت راه و شهرسازی شش ماه فرصت داشت تا این سامانه ملی املاک و اسکان را راه ­اندازی کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت ۴۲ ماه از تصویب این ماده هنوز سامانه املاک و اسکان راه ­اندازی نشده ­است گفت: در وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اقداماتی انجام گرفته است اما اطلاعات پایه در وزارت راه و شهرسازی وجود نداشت و  تلاش برای حل مسئله جواب نداده است.

این مقام مسئول ادامه داد: دستگاه های ثبت اموال، ثبت احوال، دستگاه‌های خدمات رسان، پست و اپراتور تلفن همراه باید اطلاعات خود را ارائه بدهند. با دستگاه‌ها وارد مذاکره شدیم. هر کدام از دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات نیاز به مجوز داشتند.

فرهادیه تاکید کرد راه شفاف، روشن و  اجرایی برای حل این مسئله وجود دارد و الان سیاست مقام عالی وزارت راه  و شهرسازی راه اندازی این سامانه است و مسئولان مالیاتی هم اعلام همکاری کرده اند.

وی افزود: ساختار و الگوریتم این سامانه  طراحی شده و مشکل حل شدنی است.

فرهادیه در خصوص مراحل این سامانه گفت: برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان ، دریافت اطلاعات از سازمان ثبت اسناد، دریافت اطلاعات از سامانه ثبت احوال و پایگاه اطلاعاتی خانوار،دستگاه‌های خدمات رسان آب برق و تلفن لازم است و در مرحله بعد سازمان امور مالیاتی پیامکی برای مالک میفرستد تا برای تکمیل اطلاعات به سامانه مراجعه کند.

این مقام مسئول تاکید کرد:هماهنگی بین دستگاه‌ها برای تبادل اطلاعات ایجاد شده است و  کل اطلاعات باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. اگر دستگاه‌ها همکاری لازم داشته باشند  این سامانه تا پایان سال راه اندازی می‌شود.