هر مترمربع خانه در تهران ١٠٧ درصد گران شد. آن گونه که آمارها نشان می دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۶ میلیون و ۱۹ هزار تومان در بهار پارسال به ۱۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان رسیده است. قیمت خانه در پایتخت به قدری گران شده که تهرانی ها نه تنها قید خانه دار شدن را زده اند، بلکه بسیاری از مردم قدرت مالی اجاره خانه را هم ندارند.
گرانی خانه اما در شرایطی این روزها صدای بسیاری از مردم را درآورده است که رئیس اتحادیه املاک و مستغلات گرانی های اخیر را غیرمنطقی می داند. مصطفی قلی خسروی با اشاره به این که نرخ های موجود در بازار توهمی است، می گوید: «کاهش ٤٥ درصدی معاملات این پیام واضح را به طرف عرضه می دهد که باید قیمت های پیشنهادی را پایین بیاورد و معتقدم در ماه های آینده این اتفاق می افتد.»
ساخت ٤٠٠ هزار واحد مسکونی تا سال ١٤٠٠ و همچنین پرداخت وام به مستاجران از دیگر دلایلی است که به گفته این فعال صنفی به تعدیل قیمت ها در بازار منجر می شود. وزارت راه و شهرسازی می گوید که بهار امسال ۲۱ هزار و ۹۳۷ واحد مسکونی خرید و فروش شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (بهار ۹۷) که ۳۹ هزار و ۹۸۶ واحد مورد معامله قرار گرفت، ۴۵.۱ درصد کاهش داشته است.
قیمت های توهمی در بازار مسکن
بازار مسکن این روزها دومین شوک خود را در دهه ٩٠ تجربه می کند. نگاهی به وضع بازار نشان می دهد که نخستین تحرکات در بازار مسکن از اواخر سال ١٣٩٦ آغاز شد، اما در سال ١٣٩٧ جهش قیمت ملموس شد.