بهشاد بهرامی
آمارهای رسمی از تازه ترین تحولات بازار مسکن نشان می دهد بازار خریدوفروش آپارتمان های مسکونی به دوره جدیدی وارد شده است. مقطعی که رشد قیمت ها هرچند آرام تر از ماه های گذشته اما همچنان ادامه دارد و در این میان خبری از رونق معاملاتی نیست.
بازار املاک پایتخت امسال در حالی فصل بهار را به پایان رساند که متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. ثبت این عدد برای متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی خردادماه سال جاری، نشان از رشد ۹/۴ درصدی نسبت به نیمه بهار و افزایش بالغ بر ۱۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. آمارهای رسمی حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان معادل ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان بود.
این در حالی است که طی این مدت نه تنها حجم معاملات خریدوفروش مسکن در آپارتمان رشدی نداشته بلکه نسبت به نیمه بهار امسال نیز افت قابل توجهی داشته است. بر اساس آمار، در خردادماه امسال، حدود ۶ هزار واحد مسکونی در تهران خریدوفروش شده که در مقایسه با اردیبهشت ماه، معادل ۶/۵۰ درصد کاهش داشته است. این افت در مقایسه ای نقطه ای نیز فراتر رفته است. به طوری که خردادماه امسال نسبت به خردادماه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افت را تجربه کرده است.