علیم یارمحمدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج اظهار داشت: یکی از مسائلی که این روزها به شدت از سوی مردم به نمایندگان مجلس منتقل می شود، مربوط به افزایش بی سابقه و نجومی قیمت مسکن و اجاره مسکن است.
وی افزود: متاسفانه بر اساس آمارهای رسمی قمیت مسکن در کشور نسبت به سال گذشته صد در صد افزایش یافته و این امر موجب شده که اکثریت مستاجران و به ویژه زوج های جوان دیگر حتی در رویاهای خود هم فکر خرید خانه نیستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره مسکن به نحوی است که بسیاری از کارگران و کارمندان و مستمری بگیران، حتی توانایی پرداخت اجاره را نداشته و متاسفانه اخباری می شنویم مبنی بر اینکه عده ای هیچ چاره ای برای تمدید اجاره خانه قبلی خود ندارند.
یارمحمدی گفت: وضعیت امروز مسکن، ناشی از سیاست گذاری های غلط گذشته است و اگر یک شبه می بینیم قیمت مسکن دو برابر می شود به این علت است که هیچ برنامه ای برای تولید و عرضه مسکن در کشور وجود نداشته و ندارد.
وی بیان داشت: معلوم است در کشوری که ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن در اختیار بساز و بفروش ها باشد و هیچ برنامه ای برای تولید انبوه و عرضه مسکن نداشته باشیم، قیمت گذاری ها نیز در اختیار دلالان و بساز و بفروش ها قرار می گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: برای کنترل وضعیت مسکن، دولت و دستگاه های مربوطه از یک سو باید برنامه ای کارشناسی شده و علمی در حوزه تولید و عرضه داشته و از سوی دیگر نظارت جدی و ویژه در حوزه نظارت بر قیمت ها انجام دهند.
یارمحمدی گفت: در بسیاری از کشورها، قیمت اجاره بها از سوی دولت و به طور رسمی برای هر سال و با در نظر گرفتن مولفه های مختلف تعیین می شود و مالکان حق افزایش اجاره بها را خارج از چارچوب های تعیین شده ندارند.
وی در پایان گفت: تا زمانی که دولت برای نظارت بر قیمت مسکن و کنترل بازار مسکن برنامه ای نداشته باشد، نمی توان امیدوار به بهبود بازار بود.